Gå til innhold

Rettigheter ved svindel (elkjøp)


Anbefalte innlegg

Så klart du kan få brukte varer. Men det er prisen du må betale for å ha angrett. Trur du en pc som i dette tilfelle blir levert tilbake blir kastet? Butikken har betalt for varen og taper penger om dette skulle vere tilfelle. Dette skjer på alle butikker ikke vare elkjøp. Vil du unngå dette kan du kontrollere varen ved kjøpet og be om en annen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei ..jeg jobber på elkjøp nå..

har gjort det i par år og som han i posten over sier tjener ikke butikken p sure kunder, de vil også gjerne ha kunder som kommer tilbake og er forrnøyde

 

som nevnt ovenfor elkjøp har 30dagers bytte rett..

uansett grunn.og uansett vare.

til og med b-varer og pleie produkter.

Det er ikke verre enn å komme tilbake til butikken og si at maskinen ikke tilfredstiller dine krav og du får pengene dine tilbake. pent og pyntelig

I grunn trenger ikek du som kunde si grunen til det engang..

 

Mange har klagetpå elkjøp pga mobiler og hvordan butikker ikke tar de tilbake når kunden kommer tilbake uken etter og sier at den ikke fungrer som den skal..

Dere må da skjønne butikken også, de må sjekke om at feilen ikke skyldes brukeren før de bytter mobilen. Men hvis det bare er rent bytte eller tilbakelevering så pleier det i 99.9% gå smertefritt

 

Dette er ingen skryt eller reklame for elkjøp for jeg er i grunn ganske lei Elkjøp i form av hvordan de behandler sine egne ansatte men vil nok postå at det er veldig få andre store butikkkjeder som har bedre garantier eller returrett enn elkjøp.

 

Så kom tilbake til butikken og hvis du har noe å si eller klage på så si det på en fornuftig måte, uten skriking eller kranglig..verken du eller noen andre tjener på det:)

Lenke til kommentar
Så klart du kan få brukte varer.

Jeg skal ikke ha produkter som er tydelig brukt. basta.

skal aldri mer handle på elkjøp etter den siste episoden.

 

Edit: MØKKABUTIKK

 

Edit2: Det er ikke forbrukerne som skal svi for ikke-lovpålagt angrett. det er butikken som skal svi for en "markedsfordel". elkjøp er vel ikke noe brukthandel??

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

Broder'n kjøpte seg en barbermaskin der engang. Fint pakket inn - virket ny, men full av skjeggstubber!!

 

Fatter'n kjøpte en Nokia mobil men fikk med et gammelt og velbrukt defekt batteri...

 

Litt dårlig opplegg. Barbermaskiner og slikt skal jo ikke taes i bytte engang...

Lenke til kommentar
Så klart du kan få brukte varer. Men det er prisen du må betale for å ha angrett. Trur du en pc som i dette tilfelle blir levert tilbake blir kastet? Butikken har betalt for varen og taper penger om dette skulle vere tilfelle. Dette skjer på alle butikker ikke vare elkjøp. Vil du unngå dette kan du kontrollere varen ved kjøpet og be om en annen.

Nix, ting som blir tatt imot på 30-dager'n til Elkjøp, Angrefristen hos Komplett.no osv osv, blir testet, sjekket og solgt som B-Vare ... de skal ihvertfall det. Elkjøp veit at 30-dager'n sin kommer til å koste, men de har vurdert det slik, at de vil tjene på det i form av større salg.

 

Det er en trygghet for kunder å vite, at de kan få tilbake alle pengene, hvis de blir misfornøyd osv... og denne tryggheten melker selvfølgelig Elkjøp for alt den er verdt ... på samme måte som Kiwi melker den bleieavtalene sin osv osv osv osv...

 

Hvis en kunde får en brukt vare, mens dette ikke var ettertrykkelig opplyst om på forhånd, er dette mest sannsynlig en "vesentlig mangel", noe som ville gi kunden umiddelbar rett til å heve kjøpet/kreve omlevering.

Lenke til kommentar
Det er vel en angrefrist for forbrukerkjøp på 10 dager om jeg ikke husker feil. Bruk den.

Nå er jeg nyskjerrig hvor hen i forbrukerkjøpsloven dette står.

 

Såvidt jeg husker har man ingen reell bytterett, untatt ved kjøp gjort utenfor salgssted. F.eks internett, postordre o.l.

Da har man 14 dager, hvis selger har lagt ved skjema/skriv om dine rettigheter.

Hvis skrivet ikke følger med, så er bytteretten enda lengre. (Husker ikke nøyaktig, men mener det kan være 30 dager, muligens mere).

 

Uansett. Her har selger sagt at produktet skal kunne noe som det tydeligvis ikke kan.

Da trer andre deler av kjøpsloven i kraft.

Og siden Elkjøp har sin 30 dagers returrett, vil jeg tru at det er rart hvis vedkommende ikke får fikset dette.

Nekter Elkjøp å ta im ot varen pga manglende emballasje, så kan man høre med forbrukerrådet.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Broder'n kjøpte seg en barbermaskin der engang. Fint pakket inn - virket ny, men full av skjeggstubber!!

 

Fatter'n kjøpte en Nokia mobil men fikk med et gammelt og velbrukt defekt batteri...

Ikke at dette nå plutselig skal bli en Elkjip-bashe-tråd, men:

 

1) Jeg fikk for noen år siden reklame for et nytt tastatur i posten, som Elkjøp hadde tilbud på. Jeg dro ned dit for å kjøpe ett, men da hadde det ennå ikke kommet på lager. Jeg dro ned dit hver gang de sa det skulle ha kommet på lager, men etter tre uker og ørten besøk gadd jeg ikke mer og ba dem ringe meg når det kom inn. En stund etter var jeg innom i et annet ærend og spurte etter tastaturet. da fikk jeg beskjed om at det hadde kommet, var nå utsolgt og kom ikke på lager igjen.

 

2) Jeg har også opplevd å få en barbermaskin som startet av seg selv midt på natten, mens den sto på lading. det var også umulig å skru den av - den måtte gå til batteriet var tomt. To ganger ble den levert til sjekk, men kom tilbake med melding om at ingen feil var funnet. Hver gang jeg satte den på lading skjedde det samme. Tredje gangen jeg leverte den inn til reperasjon fant de ut at ladereleet var montert baklengs...

 

3) Jeg skulle kjøpe laptop fra Elkjip en gang for ca fire år siden, og hadde bestemt meg for en ultraslim sak fra Toshiba. Jeg fikk beskjed om at det var en P3 500MHz og at den kostet 13000,-. Da jeg kom tilbake noen dager etter, fant en annen selger ut at det var en Celeron 500 MHz og at prisen var 15000,-. Jeg dro uten å kjøpe og returnerte etter noen dager for å se om jeg traff første selgeren igjen, men denne gangen var det en tredje fyr der. Han sa uten å sjekke at prisen var 18000,- og jeg syntes det var rart fordi de to andre måtte lete en stund i systemet før de fant prisen. Jeg sa det til ham, og nevnte også at jeg hadde fått to priser tidligere som begge var lavere, og spurte om han kunne sjekke prisen for meg, bare for å være sikker. "Nei", sa han, "Det vil jeg ikke, for jeg vet hva prisen er".

 

Jeg kjøpte laptop i Dublin. En P3 1GHz for 14500,-.

 

Jeg har kjøpt min siste dings hos Elkjip. Ever.

Lenke til kommentar
Det er vel en angrefrist for forbrukerkjøp på 10 dager om jeg ikke husker feil. Bruk den.

Kjøp over disk, som skjer på Elkjøp, har INGEN INGEN INGEN angrerett / returrett osv osv. Så har du kjøpt en ting i en butikk, kan du ikke komme tilbake 4 min etterpå og kreve å få hevet kjøpet, med mindre det er mangel ved varen.

litt vel feil dette da

 

jeg kjøpte tv på elkjøp jeg kom hjem og fant ut hvor dritt den egentlig var, dro tilbake noen timer senere, sa jeg ville benytte meg av elkjøp sin 30 dagers angrefrist, fikk tilbake hver eneste krone :yes:

 

dro så på lefdal og kjøpte en tv til dobbel pris, og det har jeg ikke angret på siden

 

så har eljkøp den 30 dagers angrefristen enda, så skal jeg love deg at den funker, jeg har brukt den, og da hadde jeg ikke spurt en selger om hjelp til valg av tv'en engang, jeg bare kjøpte den og angret VELDIG etterpå. Ikke fikk jeg noe spørsmål om noen ting

Lenke til kommentar

Klager delvis over begge deler. Jeg er irritert over at de reklamerer med "spillPC" med "kanongrafikk" når det er snakk om Intel Extreme Graphics, og i tillegg er jeg irritert på selgerene som ikke vet bedre enn å foreslå akkurat en slik maskin. Her fordelen kom det reklame fra Lefdal. Maskinen hadde A-64, 1025 mb RAM osv, men skjermkortet var FX 5500 256 mb. En slik PC er jo en knall workstation, men til spill er det bare dritt.

 

Elkjøp reklamerer med en ting, men de selger ikke det de reklamerer. En spillPC skal ha det beste av det beste. Ikke Celeron med Integrert grafikk.

Lenke til kommentar

Fra www.jus.no

 

Når er det en mangel ved varen?

Dersom varen ikke er i samsvar med det som har blitt lovet av selger eller gjennom annonse, eller den ikke kan brukes til det formål du har bedt om at den skal brukes til, er det en mangel

 

Hva kan jeg kreve når det er en mangel ved varen?

(...)

For det tredje kan du kreve heving av kjøpet etter kjøpslovens § 39 dersom mangelen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd. Hvorvidt varen har en mangel som er vesentlig må avgjøres etter en totalvurdering, men vurderingen må knyttes til deg som kjøper. Hva selgeren mener om mangelens betydning er derfor nokså uinteressant. Dersom det er flere mangler, må de vurderes samlet.

 

Ordner seg :thumbup:

Lenke til kommentar

jeg har bare god erfaring med elkjøp :D

 

kjøpte playstation 2 maskina mi der , seks måneder senere stoppa spillet og når jeg tok ut cden var den full av riper og den funka ikke!

tok med maskina og spillet på elkjøp og fikk ny maskin samme dag, nytt spill vart ettersendt i posten og jeg fikk beholde den gamle kontrollen :D:D:D

 

 

men trådstarter, bare gå til elkjøp og få det gjort :)

Lenke til kommentar

Litt spissfindigheit men:

 

Maskinen skal spilles med er utsagent fra kjøper:

Er BFV Doom3 o.l spesifiser, ja varen er mangelfull.

 

Er det bare sagt spilling så viser jo trådstarers test at CS faktisk går og andre spill går. De fleste strategi spill vil også fungere.

Dermed med et så generell spesifisering av spilling så kan jeg ikke kalle varen mangelfull.

Spesifisering av nøyaktig kva bruk maskina skal vere til så skal sånne "blemmer" unngås.

 

Men som eit lite poeng, det er også litt prisforskjell mellom ein fullblods gamer-pc og ein celly med integrert grafikk.

 

 

Men elkjøp har jo 30 dagars returett, der er jo berre til å bruke denne.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Ting som dette skjer hele tiden. Ikke nødvendigvis at selgeren lyger self, men at kunden har høgre forventninger til produktet en det varen tilsiger.

I slike tilfeller er det som oftest ikke det at selgeren lyver, men at selgeren har for dårlig kunnskap om produktet. Typisk for kjeder som har et stort varespekter, og som ikke er nøye på de ansatte - samt har mye gjennomtrekk i perioder. Les Elkjøp, Expert, Lefdal osv.

 

Av erfaring, har jobbet en del år innen detaljevarebransjen, så er det ekstremt sjeldent at selgerene lyver. Det dreier seg for det meste om manglende kunnskaper. Da burde man selvfølgelig si at man ikke vet, eller at man skal finne ut av det.

 

Problemet er ikke at kunden har for høye forventninger til produktet hva det angår ytelse (det har de sjeldent), men de har gjerne for høye forventninger til brukervennligheten. Kundene kan ofte lett tro at et produkt er lettere å bruke enn hva det er, og at det ikke trengs forkunnskaper eller læring.

 

- Nuffern

Lenke til kommentar
Så klart du kan få brukte varer. Men det er prisen du må betale for å ha angrett. Trur du en pc som i dette tilfelle blir levert tilbake blir kastet? Butikken har betalt for varen og taper penger om dette skulle vere tilfelle. Dette skjer på alle butikker ikke vare elkjøp. Vil du unngå dette kan du kontrollere varen ved kjøpet og be om en annen.

Vil kommentere at det heller ikke er ulovlig å selge en slik vare til full pris. Dersom varen er like god og pen som en splitter ny fra leverandør, så kan den faktisk selges til fullpris uten at det blir opplyst om at den har vært ute av esken tidligere.

 

Dette er noe som har fått presidens gjennom rettssystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...