Gå til innhold

Rettigheter ved svindel (elkjøp)


Anbefalte innlegg

Fetteren min kjøpte for noen dager siden imot alle mine råd en pc fra elkjøp.

 

Han liker å spille, så han spurte om den pcen hadde tenkt å kjøpe passet til å spille spill, også nye. "Jada, denne pcen tar alt av spill, til og med de nyeste skal gå fint" sa ekspeditøren fra elkjøp. Noen dager senere kommer jeg hjem til fetteren min og ser at pcen han har kjøpt er en celeron med 48mb integrert Intel extreme grafikk!

Etter en kjapp test fant vi ut at pcen klarer max 40fps i cs, og rundt 3 fps i Battlefield-

 

Siden pcen er kjøpt for å spille Battlefield Vietnam, føler han seg naturlig nok svindlet. Hva slags rettigheter har han? Kan han fortsatt bytte pcen etter noen dagers bruk, eller må han saksøke elkjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LOL! Celeron og Intel-grafikk til spill! :-D Måtte være Elkjip, ja.

 

Lurer på om ikke angrefristen er enda lenge når ting er solgt på grunnlag av feil info, som her, men jeg er ikke sikker, så i alle tilfeller skyld bør maskinen returneres til Elkjøp så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Det er vel en angrefrist for forbrukerkjøp på 10 dager om jeg ikke husker feil. Bruk den.

Kjøp over disk, som skjer på Elkjøp, har INGEN INGEN INGEN angrerett / returrett osv osv. Så har du kjøpt en ting i en butikk, kan du ikke komme tilbake 4 min etterpå og kreve å få hevet kjøpet, med mindre det er mangel ved varen.

Lenke til kommentar

Blir forbana av slik.... dette er lureri i typisk elkjøp stil...

 

Elkjøp har heldigvis 30d. full retur

 

Retur av varer

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Retur

 

Elkjøps 30 dagers returrett gjelder også på Internett. Hvis følgende alternativer blir benyttet, tar Elkjøp på seg kostnadene. Gjelder kun under 30 dagers returrett.

 

Sende varen i retur med posten

Hvis det er ønskelig å sende varen tilbake i posten, klikk på linken nederst på siden for å fylle ut returskjema.

Send ditt produkt i retur innen 30 dagers returrett.

Elkjøp vil innen kort tid komme tilbake til deg vedrørende fremgangsmåten for retur med posten. Du vil her bli tilsendt ferdigfrankert returkonvolutt som kan benyttes for å returnere produktet uten kostnad for deg.

 

 

Møte opp i nærmeste varehus med produktet

For å finne nærmeste Elkjøp varehus, velg Butikkoversikt øverst på siden.

 

 

Unnlate å hente varen

Hvis du angrer på kjøpet før varen har annkommet deg, kan du bare la være å hente produktet

 

Lenke til kommentar

Skal ta med pcen til elkjøp og be ekspeditøren vise meg hvor bra den kjører dagens spill :realmad:

 

Vet ikke om det ikke har blitt kastet noe manualer e.l, men det er hvertfall ikke noe hardware som har blitt kastet! :p

 

Det Elkjøp gjorde her kaller jeg ren svindel. Pcen ble jo solgt på helt falske premisser!

Lenke til kommentar
Moral; Aldri kjøp PC uten å he peiling eller ha med noen som har greie på det. Rimelig dum hvis man kjøper ferdig PC i det hele tatt :thumbdown:

Hvorfor er det dumt med ferdig-PC ? Trenger bestemora mi Low-Latency minnemoduler? Vite at man har AHUB-stepping på CPUen? Intel nettverkskort framfor Realtek?

 

Neei ! ... hun trenger en maskin som alltid funker (ferdig-maskiner fra kjente leverandører er som regel stål-stabile) og et sted hvor hun kan sette hele dråget på en disk og rope "Reparer". Ho kanke det hvis jeg lurer a til å kjøpe PCen i deler... gjerne fra forskjellige butikker for å spare 35kroner...

 

Ærlig talt, folk her på forumet forstår tydeligvis ikke at dele-PC er noe for oss som ikke gjør annet enn å tenke på hardware... og valige Ola-Dunk som bare skal ha en maskin å surfe på og betale 4 regninger i måneden...

Lenke til kommentar
Det er vel en angrefrist for forbrukerkjøp på 10 dager om jeg ikke husker feil. Bruk den.

Kjøp over disk, som skjer på Elkjøp, har INGEN INGEN INGEN angrerett / returrett osv osv. Så har du kjøpt en ting i en butikk, kan du ikke komme tilbake 4 min etterpå og kreve å få hevet kjøpet, med mindre det er mangel ved varen.

jo da!

Lenke til kommentar
Skal ta med pcen til elkjøp og be ekspeditøren vise meg hvor bra den kjører dagens spill :realmad:

 

Vet ikke om det ikke har blitt kastet noe manualer e.l, men det er hvertfall ikke noe hardware som har blitt kastet! :p

 

Det Elkjøp gjorde her kaller jeg ren svindel. Pcen ble jo solgt på helt falske premisser!

Det har du helt rett i. Avtalen mellom kjøper og selger som ble inngått gjaldt en maskin som kjører alt av spill. Selger har ikke utfyllt sin del av avtalen og kjøper kan derfor heve kjøpet om ikke selger utfyller avtalen i stede.

 

Om man kan anta at ordlyden fra selger var som skrivd i første post, har kjøper helt sikkert sitt på det tørre. Derimot trenger ikke "de fleste nye spill" bety de mest krevende (selv om det er det som regel menes); det lages vel ganske mange spill som ikke krever noe særlig.

 

Dersom kjøper ikke kommer noen vei, ta det opp med Elkjøp sentralt og send kopi til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Det er vel en angrefrist for forbrukerkjøp på 10 dager om jeg ikke husker feil. Bruk den.

Kjøp over disk, som skjer på Elkjøp, har INGEN INGEN INGEN angrerett / returrett osv osv. Så har du kjøpt en ting i en butikk, kan du ikke komme tilbake 4 min etterpå og kreve å få hevet kjøpet, med mindre det er mangel ved varen.

jo da!

Nei. Du har ingen andre rettigheter enn det butikken evt. gir deg. Elkjøp gir 30 dagers retur. IKEA har også noe lignende, men dette er ikke en lovbestemt rett. Angrefrist gjelder kun ved salg som ikke er over disk, altså typisk internett, telefon o.l.

Lenke til kommentar
Det er vel en angrefrist for forbrukerkjøp på 10 dager om jeg ikke husker feil. Bruk den.

Kjøp over disk, som skjer på Elkjøp, har INGEN INGEN INGEN angrerett / returrett osv osv. Så har du kjøpt en ting i en butikk, kan du ikke komme tilbake 4 min etterpå og kreve å få hevet kjøpet, med mindre det er mangel ved varen.

Og da må mangelen i tilleg være "vesentlig". Men når selger påstår at pcen klarer alle de nye spillene fint og det viser seg at den overhodet ikke er kapabel til dette, må vesentlighetskravet være oppfylt.

 

Men dette er en mangelsvurdering som er siste utvei. I verste fall setter elkjøp hardt mot hardt, og da må du gå til forbrukerrådet og så evt til forliksrådet/tingretten. Men det er ikke noe å satse på - det er ingen enkel og grei prosedyre.

 

Det beste er å holde seg til eventuelle returretter eller garantier som utsalgsstedet gir. Dersom disse ikke finnes eller er utgått, vil vanlig mangelsvurdering komme inn.

 

NB: mangel behøver ikke bare være fysiske feil på det du har mottatt. Dersom selgers opplysninger om produktet ikke stemmer vil også dette utgjøre mangel. Og her har vedkommende kjøpt noe som han uttrykkelig har forutsatt at skal brukes til spilling. Etter det jeg kan se, har du retten på din side.

 

Husk: ved mangel har selger krav på å få rettet tingen eller levert ny ting. Skjer ikke dette vil prisavslag kunne kreves. Mangel krever i tillegg "vesentlighet", og er den aller siste sanksjonen. Økonomisk tap som følge av selgers kontraktsbrudd kan også kreves (typisk tapt arbeidsinntekt, men som forbruker er ikke dette en så aktuell problemstilling). Altså er rekkefølgen: retting, omlevering, prisavslag, hevning. Har man økonomisk tap som følge av kontraktsbrudd kan man kreve dette i tillegg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Psisavslag? Det er allerede betalt alt for mye for en pc som aldri vil dekke behovet til fetteren min - Det vi er interessert i er å få pengene tilbake, eventuelt bytte den og betale mellomlegg til en annen elkjøp pc som i alle fall har et skjermkort..

 

Det er ikke noe økonomisk tap, det er bare kjøpt en vare som ikke holder det selger lover.

Problemet er at i god tro om at pcen var så god som elkjøp karen sa, har han nok kastet en del emballasje, så vet ikke om 30 dagers returen er gyldig :(

Lenke til kommentar
Moral; Aldri kjøp PC uten å he peiling eller ha med noen som har greie på det. Rimelig dum hvis man kjøper ferdig PC i det hele tatt  :thumbdown:

Hvorfor er det dumt med ferdig-PC ? Trenger bestemora mi Low-Latency minnemoduler? Vite at man har AHUB-stepping på CPUen? Intel nettverkskort framfor Realtek?

 

Neei ! ... hun trenger en maskin som alltid funker (ferdig-maskiner fra kjente leverandører er som regel stål-stabile) og et sted hvor hun kan sette hele dråget på en disk og rope "Reparer". Ho kanke det hvis jeg lurer a til å kjøpe PCen i deler... gjerne fra forskjellige butikker for å spare 35kroner...

 

Ærlig talt, folk her på forumet forstår tydeligvis ikke at dele-PC er noe for oss som ikke gjør annet enn å tenke på hardware... og valige Ola-Dunk som bare skal ha en maskin å surfe på og betale 4 regninger i måneden...

Åh kutt ut! :mad: Han visste jo han skulle ha spillemaskin til seg selv og ikke surfe PC til bestefar!

Lenke til kommentar

Hei

 

Går du innom El-kjøp og forklarer saken på en pen og pyntlig måte, ordner saken seg sikkert fort. Har selv jobbet på El-kjøp men jobber nå på expert. Ting som dette skjer hele tiden. Ikke nødvendigvis at selgeren lyger self, men at kunden har høgre forventninger til produktet en det varen tilsiger. Når det er snakk om dyrere ting som dette ordner det seg fort. Det siste en butikk vil ha er en sur kunde. Dette fordi en sur kunde forteller det til ti andre mens en fornøgd kanskje til to andre. Kor summert, gå inn forklar deg så er jeg sikker på at du får penger eller en bedre maskin.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...