Gå til innhold

hindre vibrasjoner fra kamera

Anbefalte innlegg

Nylig anskaffet jeg en Sennheiser MKE 300D til mitt DV-kamera. Som gir en flott lyd!

Men, hovedproblemet med en mic festet på kameraet, er jo støy/vibrasjoner fra selve kamerabetjeningen.

Mikrofonen har et feste av hard plast, som overfører vibrasjoner fra selve kameraet. Det omtales flere steder en "shock-mount", uten at jeg kan finne steder som har dette i sine hyller, så jeg får høre med dere på forumet.

Eller er det noen annen, lur dings som enkelt kan monteres mellom mikrofonfoten og kamera og som minimerer disse vibrasjonene/uønskede lydene? Det er jo ikke alle ganger det høver seg med ekstra mic.stativ, forlengelseskabel å snuble i......

www.rycote.co.uk omtaler et sett med komplett vindskjerming - Modular Windshield Kit http://www.rycote.co.uk/products/windshield/default.htm - bl.a med zeppeliner og det hele. Noen erfaringer med dette?

degas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enkelt å lage dette selv, fest mic'en kun med strikker, så skal du se at

det fjerner vibrasjonene :) - Zeppelin ja? Bruker den hver gang jeg skal ut

å filme, skal ut nå, og da tar jeg med meg en "liten" mic til å ha på kameraet,

den trådløse myggen og en zeppelin som hun jeg "jobber" som fotograf for

styrer.

Jeg har ingen diger sokk å putte over den i sterk vind, men så har jeg heller

ikke hatt behovet enda.

Lenke til kommentar

Strikkoppheng? Har du muligheter for å beskrive dette noe mer detaljert, evt. legge ut/sende et bilde som viser dette i praksis? Ville være veldig kjekt. Dog, vil ikke mic'en lett falle av kameraet under bruk på frihånd? Er ikke sikker på om jeg helt ser dette for meg.

Når det gjelder vindstøy ved opptak utendørs, er det en sann plage. Har et par Windjammers fra Rycote som fungerer bra på de mic'ene jeg anvender. Filmer mye natur, og opptak med vindstøy er å betrakte som lite anvendelig. Men, disse vottene skjermer ikke mot noe mer vind enn et kraftig drag i luften. Når det blåser, da kommer disse til kort. Vurderer derfor å anskaffe en slik zeppeliner. Men, jeg må kunne betjene alt alene med to hender og et stativ. Det vil kanskje ikke gå?.......

degas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...