Gå til innhold

Hjelp med vannkjøling

Anbefalte innlegg

En tufs av en kamerat jeg har bestillte pc til meg, med blandt annet disse delene.

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott

Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail

Pc`en ( Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Black L-Series, m/350W AMD/P4)

ligger på 65 til 70 grader. og stiger opp på kritisk nivå ved spilling, og slår seg etter hvert av.

(NEI, DEN STÅR IKKE NÆR VEGGEN, JA JEG HAR KABINETTVIFTE)

Tenkte å kjøpe vannkjøling på komplett.no, men vet ikke hva jeg skal kjøpe.

Ønsker god kjøling til cpu/skjermkort/chipset til max 3500 kr. noen som har peil og kan si hvilke deler jeg _må_ ha? Ønsker intern vannkjøling...

Vil vannkjøling hjelpe noe på en prescott prosessor, eller må jeg bare kjøpe ny?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Er den pakken alt som skal til, eller må jeg kjøpe noe extra utstyr for at det skal være komplett?

Må jeg bruke kjøle pasta eller er ikke dette nødvendi? Eventuelt hvilken pasta? (helst link)

Noen som eventuelt hvet hvor mye jeg can clocke opp med denne kjølingen?

Lenke til kommentar

Jeg frykter at du/han har gjort noe galt da du/han skrudde sammen PCn. Man selger ikke en PC som er 65-70C på idle, og som faktiskt restarter seg (da pga varme), dersom man har full ytelse av PCn.

Virker som du har vært andre veier med problemet ditt før, men jeg spør likevel: 100% sikker at CPU-kjøler er riktig montert ?

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar

Klart den er montert på riktig vis. Fikk den montert av en person som jobber med pc-bygging til hverdags, og var der mens det ble gjort. Noen sier at prescott prosessorene går dårlig sammen med abit ic-7 hovedkortene, men har aldri fått klare bevis på dette. Aner ikke hva som er gærnt. Brodern har samme hovedkort og prosessor, og nøyaktig samme temperaturene.

Biosen er confet til å skru av pc`en når den går på 85 grader, og det er dette som skjer.

Lenke til kommentar

Noe gæærnt er det - selv med 'vanlig' luftkjøling så skal man ikke komme opp i 80 grader da.

Det er fort noen tusen spart (hvis du ikke på død og liv skal ha vannkjøling da) på å sjekke hvor bra kontakt det er imellom kjøleblokka og cpu'n.

Sjekk også systemtemperaturen din - hvis den er ekstremt høy så kan mye være gjort ved å sette inn en ekstra kabinettvifte, og da unngår du jo også at harddiskene dine blir svinvarme.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Heh. Hvis du leser det første innlegget mitt, vil du vel se at jeg allerede har kabinettvifte... Men skal åpne pc`en å sjekke kontakten og eventuelt kladde av/på pasta. Prosessoren er jo boxed, med vifte, så den kan jo umulig bli så varm utn at no er feil da. Takker alle for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...