Gå til innhold

Støy fra maskinen

Anbefalte innlegg

Maskinen min støyer noe fælt. Hva kan gjøres for å bedre dette, uten at det koster altfor mye?

Maskinen består av følgende komponenter:

Kabinett: Chieftec Dragon Medium Tower (360W) med EKL PAPST kabinettvifte

Hovedkort: Abit NF7

CPU: AMD Athlon XP2400+ (Thoroughbred) 2 GHz med Cooler Master CPU-vifte

Grafikkkort: Sapphire Radeon 9500 Atlantis Pro 128 MB

Harddisk: Maxtor, IDE ATA-133, 80 GB, 7200RPM, 8MB cache (DiamondMax Plus 9)

Minne: 2 x Crucial PC2700 DDR CL2.5 à 256 MB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv først å finn ut hvor støyen kommer fra....

Hvordan kan jeg finne ut det? Jeg kan jo ikke slå av CPU-viften, for eksempel ...

MEst sannsynlig cpu vifta!

Jeg har denne viften. 42 dBA i lydutslipp ifølge Komplett. Er det mye?

Om 42 er mye ? la meg se JA DET ER MYE :!: ! den jeg har kjøpt er på 22 db å den er ikke hørbar, men tenkt nesten dobbelt så mye da ! Det er nesten som en jet motor :yes: 1 råd: SKift den ut ! gå for noe med 21-24 db ! :yes:

Btw: sorry caps litt lenger opp :blush:

Endret av hauer
Lenke til kommentar

db-skalaen er logaritmisk, noe som betyr at en økning med 10db oppfattes som en dobling i lydnivå, så den hørbare forskjellen er faktisk mer enn det dobbelte hvis man sammenligner en 22-24db vifte og en 42db vifte

(hvis noen lurte :-) )

Lenke til kommentar

... og dyr. :)

Men et annet spørsmål: Jeg erindrer å ha lest at man kan kjøpe noe lydisolerende materiale som man fester på innsiden av kabinettet. Er det noen som vet hvor man får tak i dette?

Og en helt annen ting: Det kan se ut som jeg ikke har noe kjølepasta mellom CPU-viften og prosessoren. Er det et problem?

Lenke til kommentar
Er det noen vifter som er spesielt å anbefale?

Jeg fant disse to, begge med 21 dBA:

Spire WhisperRock IV

Thermaltake Venus Silent Boost K7

Begge disse er vel kompatible med min prosessor (AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred)?

Spire WhisperRock har ifølge produktinformasjonen nok kjølekapasitet for din prosessor. Det samme viser produktinformasjonen til Thermaltake Venus Silent Boost. Mener å ha lest ett sted at vifta på sistnevnte egentlig er en 28db vifte istedetfor 21db som nevnt i spec.

Lenke til kommentar

Spire WhisperRock IV

Begge disse er vel kompatible med min prosessor (AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred)?

Jeg bruker i det minuttet her den spire whisperrock vifta å den hører jeg ikke, men den thermaltaken vet jeg ingen ting om! gå for den eller misten du, begge kjøler sikkert bra , iallefall spire whisperock ! :yes: ja begge er kompitable med din cpu så lenge det står socket a !

Lenke til kommentar

... og dyr. :)

Men et annet spørsmål: Jeg erindrer å ha lest at man kan kjøpe noe lydisolerende materiale som man fester på innsiden av kabinettet. Er det noen som vet hvor man får tak i dette?

Og en helt annen ting: Det kan se ut som jeg ikke har noe kjølepasta mellom CPU-viften og prosessoren. Er det et problem?

Mist Frostbite C er nyere (og bedre). Jeg er godt fornøyd med den på min Abit NF-7.

Kan lønne seg å bytte ut chipset-vifta, jeg synes den "bråker" når jeg starter PC'n min. (Skal gå an å fikse det med symaskinolje.. men har ikke prøvd).

Lydisolerende matter fåes både hos microplex (kan fåes ferdig skåret for visse kabinett-typer, som f.eks. chieftec) og hos komplett.

NB: Hvis du pleier å dra med deg PC'n på LAN, husk at slike matter faktisk veier en del. ;)

Når det gjelder kjølepasta, er det mye viktigere nå enn tidligere. Det vil ikke hjelpe deg med lyden selvfølgelig, men øker effekten av kjølern og dermed indirekte påvirke støyen slik at kjøleren ikke trenger å stå på fullt. Så ja, kjølepasta er kjempeviktig! :yes:

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar
Er db det samme som dBA?

sånn som jeg har forstått det, kan lydtrykk måles med forskjellige utstyr. dBA blir gitt av en spesiell type måleutstyr som har tilnærmet like egenskaper til å ta opp lyd som våre ører, slik at tallene stemmer overens med det vi selv hører.

Håper du skjønte hva jeg mente, vanskelig å forklare.. :-)

edit: fant en fin link her

Endret av qingan
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg finne ut det? Jeg kan jo ikke slå av CPU-viften, for eksempel ...

Du kan trekke ut ledningen eller presse fingeren mot viften slik at den stopper noen sekunder. Det er ikke farlig. Men 60 mm vifte på 5400 rpm hørtes bråkete ut, så tipper det er hovedsynderen. Stopp en og en vifte med fingeren, så hører du hva som bråker mest.

Den strømforsyningen du har der er vel ikke så voldsomt stillegående at det gjør noe heller.

Matter for støydemning selger de blant annet på Microplex. Personlig synes jeg ikke dette er en spesielt god løsning. Det er mye man kan gjøre for å få maskinen tilnærmet lysløs før man begynner med slike matter.

Lenke til kommentar

Her har du en bra vifte som er justerbar.Fjern den lille viften på hovedkortet og sett på en slik,det hjelper også mye på støynivået.Hvis skjermkortet ditt bråker,så kan du montere en slik.Jeg var også plaget med mye støy og kjøpte alle de overnevnte kjølerne.Nå er jeg veldig fornøyd med støynivået.

Jeg har samme kabinett,psu og hovedkort som deg.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Spire WhisperRock IV

Jeg bruker i det minuttet her den spire whisperrock vifta å den hører jeg ikke, men den thermaltaken vet jeg ingen ting om! gå for den eller misten du, begge kjøler sikkert bra , iallefall spire whisperock ! :yes: ja begge er kompitable med din cpu så lenge det står socket a !

Gå for den Spire WhisperRock IV Den har jeg til min Xp2800+ fint design og kjøler nokså godt og kan ikke høre den heller... Få litt høyere temp nå siden det er sommertemp ute...

Lenke til kommentar

Spire WhisperRock IV

Gå for den Spire WhisperRock IV Den har jeg til min Xp2800+ fint design og kjøler nokså godt og kan ikke høre den heller... Få litt høyere temp nå siden det er sommertemp ute...

Jeg ville heller gått for Volcano 11 siden den er justerbar.Terningkast 6 hos Overklokking.no sier vel også sitt om denne kjøleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...