vegge Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Monterte akkurat en bryter fra microplex på min kalde katode. Når bryteren står på, lyser det blått og fint i kassa. Muligens litt svakere enn før? Eller kanskje det bare er noe jeg innbiller meg... Når bryteren er slått av så lyser katoden veldig svakt. Skal ikke bryteren liksom kutte strømmen slik at katoden går av? Er det farlig å la katoden lyse så svakt? Kan den gå i stykker? Håper på svar (før katoden slokner...) Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 det er vel ikke farlig, men jeg ville nok sende tibake bryteren, og sette på en ny en. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 spør du meg så høres det ut som en bryter som ikke virker... Jeg kjøpte den kalde katoden(grønn) min på 3Dfxcool standen på TG jeg. Den hadde med bryter og når jeg slår den av så går den av. Sjekk om den lyser svakere når du tar av bryteren da. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Høres ut som en koplingsfeil.. Svært skjelden nye brytere har feil fra fabrikk. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Hmmm... Bryteren slår ikke av katoden. Kjøpte meg en kald katode blacklight fra microplex og ettermonterte bryter selv, null problem, men du koblet rett håper jeg? kuttet en av ledningene før omformeren og loddet en bit av den på hver av pluggene på bryteren (hvis den har to). Hvis bryteren fungere slik den skal skal katoden slå seg av, hvis ikke er det noe galt med bryteren din tror jeg. _______ Tresprit Lenke til kommentar
vegge Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 Jeg kuttet av den hvite ledningen ut fra den svarte omformerboksen. Forlenget ledningene med en gammel høytalerledning slik at strømmen nå må gjennom bryteren. Har to slike plugger på bryteren ja, men jeg loddet ikke da. Skrudde. Jeg skal se nøyere på bryteren snart. Hvis den ikke funker får jeg vel bare be microplex sende en ny... Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Jeg tror det er et poeng med omformeren! Lenke til kommentar
vegge Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 Kanskje dette bildet oppklarer noe. Jada mspaint ruler!!! Skulle jeg kuttet den gule? Hvordan skulle jeg vite det? Jeg går ikke på elekto... Men jeg ser jo at det også vil funke. Hehe litt tabbe, eller tuller jeg fælt nå? [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-04-28 19:04 ] Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Quote: On 2002-04-28 18:52, havegg skrev:Kanskje dette bildet oppklarer noe. Jada mspaint ruler!!! Skulle jeg kuttet den gule? Hvordan skulle jeg vite det? Jeg går ikke på elekto... Men jeg ser jo at det også vil funke. Hehe litt tabbe, eller tuller jeg fælt nå?<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-04-28 19:04 ]</font> Det beste er nok å kutte strømmen før "den svarte boxen" så det ikke blir noe som kommer inn i den oxo. men jeg mener også at det skal funke og kutte den etter. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 29. april 2002 Forfatter Del Skrevet 29. april 2002 Ja, jeg tenkte at når bryteren kutter strømkretsen så skulle katoden slutte å lyse. Vil det overhodet hjelpe å koble inn bryteren FØR boksen? Er det kanskje bare bryteren som ødelegger? Gidder ikke kutte flere ledninger enn jeg må... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 det er nok snakk om en koblingsfeil ville jeg tro... Lenke til kommentar
vegge Skrevet 29. april 2002 Forfatter Del Skrevet 29. april 2002 Etter å ha fått mange gode(?) svar fra dere tok jeg saken i egne hender. Koblet fra de to ledningene på bryteren. Skrudde på pc-en. Og tror dere katoden lyste? Javisst! Selv om kretsen ikke var sluttet i det hele tatt så lyste det svakt blått i kassa. Tok jeg ledningene sammen lyste det som normalt. Dette er imot alt(...) jeg har lært på skolen, og jeg ser bare én mulighet. Den må være en intern krets i katoden slik at strømmen går tilbake samme vei. Ellers kunne det vel ikke ha lyst? (akkurat her kan dere godt komme med noen bra teorier...) Vel, jeg "lappet" den hvite ledningen, og koblet heller bryteren inn FØR boksen. Jeg kuttet altså den gule ledningen (se tegningen over). Nå lyser det bare når jeg vil! Og til alle dere som skal monteren brytere på kalde katoder; KOBLE DEN INN FØR DEN MYSTISKE SVARTE BOKSEN!!! Tar gjerne imot synspunkt og erfaringer på dette, men jeg har fått svar på spørsmålet mitt og er godt fornøyd! :smile: Lenke til kommentar
vegge Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 Ny teori om hvorfor katoden lyste til tross for at jeg slo av bryteren..; Jeg hadde nemlig en 16A bryter. Er det mulig at strømmen gjennom katoden osv. var større enn dette? Slik at bryteren bare stoppet 16A, men lot litt gå forbi? Bryteren er nå koblet inn før boksen/katoden. Da er strømmen mindre og bryteren klarer jobben! Holder denne teorien da? Hvis ikke, fortell meg hvorfor den lyste slik det står beskrevet i begynnelsen av posten (se bilde osv.) Snakez! :smile: Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Quote: On 2002-04-30 16:13, havegg skrev:Jeg hadde nemlig en 16A bryter. Er det mulig at strømmen gjennom katoden osv. var større enn dette? Slik at bryteren bare stoppet 16A, men lot litt gå forbi? Nei det er ikke mulig. Det at den er for 16A er at hvis det kjøres mer en 16A gjennom som kan det i verste fall begynne å brenne. For å bruke en dårlig sammenligning så er sikkringer laget for f.eks 10A, 16A, 20A, osv... Blir noe av det samme. Hvis det kjøres for mye strøm gjennom sikringen så blir den ødelagt Lenke til kommentar
Syntech Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Jeg er ikke helt sikker på dette, men etter og ha lest innslagene her høres det ut som det som kan skje med vekselstrøm. Den inverteren til kathoden tror jeg transformerer 12 volt til vekselstrøm, og når du da kutter bare ene ledningen, så vil kathoden fremdeles få strøm men ikke like mye.. (vekselstrøm veksler mellom pluss og minus) Du må kutte en av ledningene som forer inverteren med strøm. Tror ikke det der er sakene man burde eksperimentere med... Lenke til kommentar
DukerX Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Helt riktig. Det skyldes vekselstrømmen. Det som skjer, er at spenningen veksler mellom CA 400V plus og minus, men det er ikke den vanlige sinus-formen du har i kontakten: Kontaktspenning: / / / / / / / Inverter-spenning: _|_ _|_ |/ |/ Denne spenningen "Smitter i ledningen din, slik at selv om bryteren er av, smitter det over inni forlengeren til bryteren. Prøv å koble bort hele forlengerledningen, og se om det lyser da? Jeg tror i det minste at det vil lyse MYE mindre. Den beste løsningen er uansett å kutte den gule ledningen. Den har mye lavere spenning, og du risikere ikke at inverteren (den svarte boksen) blir "brukt opp" før lysrøret. (Inverteren har også begrenset levetid) En anen ting som ikke er så bra med å kutte høyspentkabelen, er at den lager mye mer støy en det lavspenningskabelen gjør. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 Kuttet for en stund siden den gule ledningen før transformatoren da. Det fungerer fint! Takker ellers for at dere fant ut hvorfor katoden lyste til tross for at bryteren var slått av! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå