Gå til innhold

Dør harddisken(e) mine snart?


Anbefalte innlegg

For ca. én måned siden kjøpte jeg en Western Digital 120GB (WD1200BB). Fra før av har jeg en litt over 1 år gammel IBM 45GB (75GXP...) Etter WD-innkjøpet har jeg vært veldig redd to ganger.

 

Første gang var mens jeg rippet en dvd med et nytt program. Halveis ut i rippinga klikket maskinen, det kom rare skrape/svivelyder fra harddisken(e) og jeg restartet maskinen. Alt virket derimot normalt, så jeg prøvde rippinga en gang til. Det samme skjedde, men harddiskene var like hele etterpå. Den tredje ganga klarte jeg å fullføre rippinga...

 

Andre gang var mens jeg prøvde å klokke maskinen. Bootet opp med fsb på 144 og så hører jeg noen forferdelige skrape/svivelyder. Ingen av harddiskene ble funnnet i oppstarten og jeg skrudde av maskinen. What the fuck, tenkte jeg. Ryker WD-en nå? Eller kanskje det er IBM-en - det hadde jo ikke gjort så mye... Jeg klokket fort ned igjen, og fyrte opp Windows. Alt var i orden.

 

Er det normalt at harddisken lager slike lyder av og til? Jeg vet jo ikke hvilken av harddiskene det gjelder da... Ellers står begge hd-ene i et luftig Chieftec-kabinett med ei 80mm Papstvifte foran.

 

Tar gjerne i mot tips og erfaringer. Liker ikke tanken på å miste masse data...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har noen "bad sectors" på harddiskene dine, kjør scandisk og se om den finner noen feil.

Eventuelt så kan du laste ned noen programmer fra IBM og WD som heter "drive fitness test" som sjekker HD'ene dine noe mer grundig.

Bad sectors er en fysisk skade på selve platene som ikke kan gjennopprettes så dette vil bli en garantisak (ikke nevn at du har overklokket maskina, ikke alle butikker liker å høre det...)

En annen mulighet kan jo være IDE kontrolleren men det er tvilsomt.

Ta en backup av filene for å være sikker.

Lenke til kommentar

Tok først scandisk (chkdsk whatever) på IBM-en. Men det kom ikke noe sammendrag på slutten som sa om det var bad sectors eller ikke. Fins det programmer som kan vise antall bad sectors?

Deretter fyrte jeg opp IBM Drive Fitness Test, og utfallet av testet ble 0x00 No Error.

 

Tok sånn "scandisk" av WD-en også. Et tilsvarende testeprogram for WD-disker finnes derimot ikke. Rettere sagt det finnes ikke for Windows XP, ennå...

 

Jeg synes dette er litt merkelig. Det virker som om hd-ene er i orden, på samme tid som de kan lage forferdelige rare lyder osv. Er det teoretisk mulig at det er mine runde sølvfargede idekabler som kan ha skylda? Men jeg får teste og klokke videre, kanskje jeg finner ut av det til slutt!?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Den IBM-en (45GB 75GXP) dødde for en stund siden, og PSData ville gi meg en IBM 60GB 120GXP på garantien. Det var visst slike erstatningsdisker de hadde fått. Ville helst hatt en WD-disk, men godtok etter hvert skjebnen. Da jeg mottok hd-en ble jeg derimot litt overrasket. Det lå nemlig en identisk hd lik min avdøde i den sølvfargede posen. Mailet PSData og de var helt enige med meg; de hadde tatt litt for mye sommerferie!

 

PSData innså i likhet med meg at denne kundebehandlingen ikke var god nok. Så nå mottar jeg en WD 80GB 8MB i løpet av få dager. Jeg må bare si meg fornøyd med overgangen; IBM 45GB 75GXP --> WD 80GB 8MB :grin:

 

Livet er hææærlig, folkens!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for 14 dager siden en WD80GB HD.

På den la jeg all mp3'n og endel divX-filmer. Harddisken sto i FTP-serveren og den står alltid på.

Søndag morgen, da jeg sto opp så slo jeg på pc'n i stua som jeg pleier og ser at den ikke klarte å map'e den nye harddisken. Så tok jeg en tur inn på "server-rommet". Der sto den ***** harddisken og klikka. Den var ikke mulig å få igang igjen. Og som vanlig; "Store gutter tar ikke backup - de bare gråter så mye mer når det går galt"

3700 mp3-sanger og endel filmer - RETT I DASS !

 

Husk ta backup folkens ! Man vet aldri når harddisken kræsjer - og jo nyere den er jo større sjanse er det for at den gjør nettopp det !

Lenke til kommentar

Min 40GB (60GXP?) IBM harddiske har blitt 'ødelagt' etter sånne lyder. Samme stygge lyd som går om og om igjen.

Første gangen klikket WinXP (3 av 3 partisjoner) partisjonen min mens jeg brukte den, og ville ikke lese eller skrive til partisjonen etter reboot.

Det samme skjedde igjen igår (ikke rukket reklamasjon enda) og denne gangen på den (1 av 3 partisjoner) som jeg nå hadde WinXP på.

Jeg har ikke fått testet HDD i en annen maskin enda, men det kan tenkes at min 2 partsjon fortsatt lever, og jeg kan bare håpe jeg får overført noe til den nye GXP120 disken min som kommer om noen dager.

 

Trur dere det er noen mulighet å få kjørt denne 'Fitness Testen' på disken?

Eller andre måter å få reddet data på, å sende den inn til sjekk koster vel ganske mye?

Lenke til kommentar

På alle harddisker er det implementert algoritmer som skal korrigere lesehodet for å kompensere for at materialet i platene og lesehodet utvider seg når de blir varme. På endel IBM disker er denne algoritmen feil implementert, og de skrapelydene dere hører er faktisk lesehodet som resettes.

 

Dette skal ikke være skadelig, men min IBM disk tok kvelden 1 måned etter at disse lydene dukket opp første gang så herved er du advart. IBM DFT rapporterte heller ingen feil, før disken hørtes ut som en kjøttkvern på slutten. Da tilslutt fikk jeg "defective component" meldingen...

 

Du kan unngå at denne "varme"-algoritmen slår inn ved å kjøle harddisken godt - men lite praktisk siden de fleste IDE disker klarer seg fint uten kjøling.

Lenke til kommentar

Quote:


"Store gutter tar ikke backup - de bare gråter så mye mer når det går galt"

3700 mp3-sanger og endel filmer - RETT I DASS !



 

Min IBM disk krasjet for noen dager siden... ALLE dokumenter og greier jeg har skrevet siden 1999 inkl. hjemmesiden jeg var NESTEN ferdig med gikk nok tapt!!!!! (har ikke helt gitt opp håpet enda...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...