ttb700 Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Sliter med veldig høy CPU-temp: Ved 0% CPU-bruk er temp system 32 CPU 52 ved 100% CPU-bruk er temp system 33 CPU 71 CPU-temp synker fort når CPU-bruk går ned. Har dette oppsettet: Abit IC7 Hovedkort CPU 3Ghz P4 HT 800Mhz FSB CPU-vifte zalman CNPS7000ACU festet med AC3-goop (http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=79&code=005009) 2x512MB DDR RAM Geil PC3200 400Mhz w/alu Heat Spreader zalman 400W PSU 3Dlabs Wildcat VP990 PRO grafikk-kort Noisecontrol fulltower støydempet NC2068 Kabinett 2 stk Kabinettvifte 80x80mm 33m2/t 12dB Papst ut bak 1 stk Kabinettvifte 80x80mm 33m2/t 12dB Papst ut opp Luft suges inn gjennom åpent PCI-uttak m/støvfilter (ikke planlagt - bare ble slik). Lufta ut av PSU kjennes varmere enn ut av kabinettviftene. PSU montert over de 2 ut bak. Viftehastighetene er på max. Det er første pc'n jeg har bygget, så jeg er usikker på hva jeg bør gjøre for å få ned temp. Kan tenke meg to muligheter: 1. CPU-vifta kan være festa for dårlig - for mye goop e.l. Tror dette er mest sannsynlig, men jeg aner ikke! 2. Kabinett-viftene er for svake og får ikke flytta varmluft fra CPU-vifta fort nok ut av kabinettet - men da burde vel kabinettet bli varmere eller variere mer i temp? Har aldri sett noen med samme CPU temp/vifte/type, og 70C er vel altfor altfor høyt? CPU makser ut under 3D-rendring og til og med når jeg lager et disk-image. Systemet kjører WinXP Pro og er 100% stabilt så langt bortsett fra temp. Hjelp? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Kjør systemet uten sidedør . Er det store endringer da er nok designet ditt for kabinett luftingen for dårlig . En kabinett vifte nede foran som tilfører kabinettet friskluft vil nok da bedre på tingene . En cpu vifte som bruker varm luft for å blåse på kjøleribbene er ikke særlig effektivt. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Siden system temperaturen din er ganske lav og konstant (31 til 33 grader), så tyder det på at utluftingen av kabinettet er bra. Tipset om å prøve med døren åpen er bra, men jeg gjetter at du ikke får så veldig mye lavere maks temp. Noisecontrol kabinettet er jo støydempet, men det demper også varmeutvekslingen, slik at kabinettet er varmere enn et vanlig kabinett. Likevel så har du jo mange vifter til å sørge for utlufting, så det burde være nok. Viftene er sikkert av den stillegående sorten, da skyver de selvsagt mye mindre luft. Jeg vil likevel tippe at de skyver nok luft. (pga den lave system temp.). Selve kjøleren din skal jo være helt konge ifølge de tester jeg har lest, så jeg finner kun en mulig feilkilde: Gal montering av kjøleren. Ta den av, rens kjøleren med isopropanol. Deretter tar du ikke et lag på CPU, du tar bare en liten "dråpe" og smører det pent ut på CPU core (eller core dekselet på CPUen som P4 har). Skru så kjøreren riktig på. Lenke til kommentar
Justin Sane Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Mhm Hadde Du lest mitt forum så hadde du fått vite at jeg har akuratt det samma prob.... Jeg har ikke fått løst det ennå men jeg har Tips til deg! God Gjennomlufting er viktig..... kanke kjøle ned processoren med luft som er 50 grader! Shift Pasta helt.... rengjør OG sett På Ny pasta: Jeg anbefaler Artic Silver 5.....Og Så ville JEg prøvd og flashe biosen min! Men det må du få en litt mer erfaren til og gjøre for deg! Lykke til Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 CPU 3Ghz P4 HT 800Mhz FSB Northwood eller Prescott? Lenke til kommentar
ttb700 Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Prescott. Takk for råd - jeg er ny på det her men hadde en følelse av at det kunne være monteringen av CPU-vifta. Da prøver jeg først å montere CPU-vifta på nytt. Har isopropanol, goop og alt klart. Godt å høre at system-temp på 32 i alle fall er lavt nok. Var også redd for at kabinettviftene flyttet for lite luft, men håper jeg slipper å kjøpe nye. PC'n er ikke hørbar nå, vil helst fortsette å ha det sånn Til sammenligning har jeg en gammel 400Mhz G4 Mac med bare en vifte (til PSU), og den bråker sinnsykt i forhold. Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Husk at Abit hk viser vanligvis opptil 10 grader høyere temp enn f.eks asus hk med samme oppsett. Så sammenlignende av temperaturer må tas med en klype salt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Denne er feilpostet. Samtidig har bruker opprettet en tråd om akkurat det samme i riktig kategori (overklokking -> luftkjøling) og den ligger her : http://forum.hardware.no/index.php?act=ST&...0entry2543856 Denne stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg