ttb700 Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Sliter med veldig høy CPU-temp: Ved 0% CPU-bruk er temp system 32 CPU 52 ved 100% CPU-bruk er temp system 33 CPU 71 CPU-temp synker fort når CPU-bruk går ned. Har dette oppsettet: Abit IC7 Hovedkort CPU 3Ghz P4 HT 800Mhz FSB CPU-vifte zalman CNPS7000ACU festet med AC3-goop (http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=79&code=005009) 2x512MB DDR RAM Geil PC3200 400Mhz w/alu Heat Spreader zalman 400W PSU 3Dlabs Wildcat VP990 PRO grafikk-kort Systemdisk: S-ATA 10000RPM 8MbCh 37,5Gb WD Raptor Fildisk: IDE 7200RPM 8MbCh 120Gb FDB Maxtor DiamondMAX Plus-9 (begge montert i zalman heatpipe drevrammer) Noisecontrol fulltower støydempet NC2068 Kabinett 2 stk Kabinettvifte 80x80mm 33m2/t 12dB Papst ut bak 1 stk Kabinettvifte 80x80mm 33m2/t 12dB Papst ut opp Luft suges inn gjennom åpent PCI-uttak m/støvfilter (ikke planlagt - bare ble slik). Lufta ut av PSU kjennes varmere enn ut av kabinettviftene. PSU montert over de 2 ut bak. Viftehastighetene er på max. Det er første pc'n jeg har bygget, så jeg er usikker på hva jeg bør gjøre for å få ned temp. Kan tenke meg to muligheter: 1. CPU-vifta kan være festa for dårlig - for mye goop e.l. Tror dette er mest sannsynlig, men jeg aner ikke! 2. Kabinett-viftene er for svake og får ikke flytta varmluft fra CPU-vifta fort nok ut av kabinettet - men da burde vel kabinettet bli varmere eller variere mer i temp? Har aldri sett noen med samme CPU temp/vifte/type, og 70C er vel altfor altfor høyt? CPU makser ut under 3D-rendring og til og med når jeg lager et disk-image. Systemet kjører WinXP Pro og er 100% stabilt så langt bortsett fra temp. Hjelp? Endret 1. august 2004 av ttb700 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Kjør systemet uten sidedør . Er det store endringer da er nok designet ditt for kabinett luftingen for dårlig . En kabinett vifte nede foran som tilfører kabinettet friskluft vil nok da bedre på tingene . En cpu vifte som bruker varm luft for å blåse på kjøleribbene er ikke særlig effektivt. Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Det var rart egentlig med tenke på Zalman som alle skryter om Hmm har du tenkt noe på å bytte vifte da anbefaler jeg denne se den støtter 3.2 ghz og over til Denne Lenke til kommentar
Muteki Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Den HT-101 kjølern bruker jeg. Får veldig fin temp med den. Nå er det 27grader inne på rommet mitt og CPU'en min er på 42grader. Jeg anbefaler den. Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Den HT-101 kjølern bruker jeg. Får veldig fin temp med den. Nå er det 27grader inne på rommet mitt og CPU'en min er på 42grader. Jeg anbefaler den. Det var utrolig fint å høre DarkX selv har jeg bestilt den å jeg gleder meg til jeg får den ! Endret 1. august 2004 av hauer Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Skjerp dere litt da . Ikke nødvendig med noen anbefaling om ny kjøler her . Den han har er toppers om ikke en av de beste luftkjølerene som finnes . Monteringen , kjølepaste pålegning , samt at temp sensoren i socketen er i kontakt med undersiden av cpuen må sjekkes ut. Sjekk bare ut ArticOC sine overklokkings resultater med den på en Amd Athlon Xp mobile 2400 . http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry1908097 .... Lenke til kommentar
ttb700 Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Takk for råd! Da prøver jeg å remontere CPU-vifta først - dumt å kjøpe ny uten å teste uansett. Har dessverre ikke noe plass til viftemontering foran i kabinettet. Så får vi se åssen dét går... Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Og jeg anbefallerGooooooooooop guiden Endret 1. august 2004 av LOZER Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) ved 100% CPU-bruk er temp system 33 CPU 71 CPU-temp synker fort når CPU-bruk går ned. Har dette oppsettet: Abit IC7 Hovedkort CPU 3Ghz P4 HT 800Mhz FSB Da du har en Prescott CPU er nok dette omtrent som forventet. Min Northwood med sammen klokkefrekvens ligger på drøyt 60 grader ved full belastning. Det er kjent at Prescott blir varmere og yter dårligere enn Northwood. Endret 1. august 2004 av DragonXP Lenke til kommentar
ttb700 Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Ops, 70C forventet? Trodde det var farlig temp for CPU, jeg. Maskinen skal brukes mye til rendring, så den kommer til å stå på 100% CPU-bruk det meste av tiden etterhvert. Au au au. Tror du jeg vil ha nytte av å skifte goop og prøve å montere vifta på nytt eller kan jeg ikke forvente noen særlig forbedring der? Det er jo ikke SÅ vanskelig å montere CPU og vifte, men siden det var første gangen jeg gjorde det trodde jeg det var mere sannsynlig at jeg hadde gjort feil enn at CPuen var laget for å bli sykt varm. Sånn sett så gjør det meg ingen ting at CPUen blir så varm, så lenge ingen andre komponenter skades og CPUen holder garantien ut (3 år). Og at PCn holder seg stabil, da. Takk for råd igjen, selv om det ikke var gode nyheter akkurat. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Du har sikkert samme temp-måler som meg. :!: Jeg har som oftest max-load temp på 78C, og noen ganger helt oppe i 82C. Idle temp ligger rundt 55C. Vært sånn lenge, og aldri hatt problemer med ustabilitet. Har Abit BD7-II HK og overklokket Northwood. Lenke til kommentar
Justin Sane Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Dere folk som har for varm temp på cpuen ! et hint! FLASH BIOSEN!!!!!!!! Spør om info! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Jeg har nyeste BIOS men har alikavel temperaturer >80C rett som det er. Men den er ikke ustabil så jeg bryr meg ikke. Lenke til kommentar
Justin Sane Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 For det første hvor gammal pc har du? har du hatt på pasta?ossen processor? nok vifter i kabinettet?Lufting er viktig vettu! og en pcu skal ikke holde 80 grader det er for mye vettu Lenke til kommentar
Justin Sane Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 For det første hvor gammal pc har du? har du hatt på pasta?ossen processor? nok vifter i kabinettet?Lufting er viktig vettu! og en pcu skal ikke holde 80 grader det er for mye vettu Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 når dere snakker om at BIOS viser 70-80 grader ved load.. og ingenting henger seg så tror eg heller dere skal spørre hvor pålitelig temp-sensoren i HK er. Lenke til kommentar
Justin Sane Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Helt riktig dud! da tror jeg du bare må flashe biosen for da er den no feil med programeringa til pcen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Hvis du tenker på min PC så er det en P4 NW 2,4GHz, på et Abit BD7-II (I845E). Nå står riktignok hele PC'n i et lukka skap, men selv i vanlig romtemperatur så stiger tempen rett som det er over 70C. Kjølepasta: Arctic Silver III (korrekt montert/mengde) CPU-Kjøler: Alpha PAL ettellerettanna (schwær sak) med kraftigste Papst 120mm Kabinett: 2 enermax 120mm, 4 Biltema 80mm Jeg holder en finger på selve sensoren (ikke bokstavlig ment da), for kjøleribba blir aldri noe særlig varm. og 80C VIL man merke godt om man tar på den! Har forresten allerede flasha BIOS-en. Lenke til kommentar
Justin Sane Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Hey Dude det er et eller annet galt med biosen din! hvis man lett kan holde fingern der holder den vell runft 40 grader tror jeg! hehe rare greier dissa pcene:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå