Gå til innhold

Blåskjerm i XP

Makky

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å få blåskjerm i xp...

Feilmeldingen jeg får er: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Jeg får det som regel når jeg starter spill, eller kanskje etter 2 min spilling...Hvis jeg ikke får blåskjerm, da bare "fryser" den og bare reboot/power knappen funker. Jeg har også opplevd å få feilmeldingen i oppstarten av xp og ved åpning av IE.

(Merkelig, så får jeg fullført 3D Mark2001se)

Hva kan være galt??

Jeg har instalert xp på nytt, men får feilmeldingen likevel. Tenkte kanskje det var driveren til skjermkortet, så jeg har prøvd mange forskjellige versjoner uten hell.

Men saken er at det har funket med alle de nyeste driverne, og plutselig en dag så var problemene der.

Hardware:

Abit KG7-lite :sad:

AMD T-BIRD 1,4 GHZ

256 mb ddr ram

Hercules 3D Prophet 4500 64 mb :cool:

Western Digital 60 GB

Engelsk XP PRO

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne feilen kan skyldes mye, du kan f.eks forsøke å innstalere PC-en som en IKKE acpi pc. Eller forsøk å flytte litt på pci kort. Sett lydkortet opp til den første pci slotten etter agp slotten f.eks.

Jeg har hatt denne feilen på en veldig syk grunn før, hør på dette.

Hadde et Abit bh6 hovedkort, med en p2 350mhz cpu, og et creative geforce annhilator kort (geforce 1 med 32mb ddr), og en 250W powersupply. Med denne configen fikk jeg den feilen i win2k hele tiden, aldri i 98 eller me. Men i 2k var det stram på denne feilmeldinga. Jeg forsøkte alt, nye driver kjøre med rent skjermkort ikke noe annet, til ingen nytte.

Disabla jeg L2 cachen på cpuen funket alt bra. SÅ kjøpte jeg meg endelig ny powersupply på 300W, og da funka alt, med L2 cache og alle kort i.

Utrolig sykt, men det viser bare at ting ikke alltid har en logisk løsning når det gjelder data:)

Har ikke hatt denne feilmeldingen på noen nye PC-er jeg har nå, bortsett fra når lydkortet ikke stod i pcislot 1:)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-27 00:36, Fixer'n skrev:

Har du oppdatert noen drivere eller flyttet på noen pci kort sattinn noe i pc'n. Jeg tror du har en konflikt i IRQ dine. du kan prøve å flytte noen av kora dine eller ta ut et og et kort til problemet forsvinner.
:grin:

Men det rare er at slik som alt står koblet nå, har det funka før uten problemer. Etter clean-install av xp har jeg prøvd flere skjermkort-drivere og tatt windows update....det er det eneste, men likevel *************.:mad:

Har sjekka i device-manager..ikke noen IRQ-konflikter...(Er det mulig det er konflikter likevel?)

Lenke til kommentar

Hei,

Den feil kan ha noe med minne å gjøre. D gjør det hos meg i allefall. Kjører nå en 1GHz AXIA T.Bird på 9x150 med CAS2 og resten av mine innstillinger på default. Prøvde i går å forandre på "Precharge to Active (TRP)" fra 3 til 2 ved hjelp av WPCedit og fikk den IRQL feil med en eneste gang. Har tidligere prøvd med Crucial DDR RAM og d gikk som en drøm.

Så ikke vet jeg. Har ikke noe IRQ konfikter (fikk orden på det).

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Hei!

Har hatt det samme problemet etter jeg la inn WinXP Pro. Hver gang jeg kjørte litt tyngre programmer/spill fikk jeg denne blåskjermen. Jeg søkte litt på nettet og fant ut stort sett det samme som de andre her har funnet ut. Men løsningen hos meg lå i å rokere litt på plasseringene til minne brikkene mine. Høres merkelig ut når det er en IRQ feilmelding, men problemet forsvant og er i dag en lykkelig WinXP bruker!

Lykke til;}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...