Mortis360 Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Før så lå jeg på oppmot 94c på 8700Ken overklokka til 4,7Ghz, med CPU vifta surrende på 2000rpm, hadde en forskjell på opptil 10c mellom kjernene under load, så kjølepastaen Intel brukte på min var tydeligvis veldig dårlig. Delidda i går kveld og er oppegående igjen nå, med samme klokk så ligger jeg på 70c med vifra snurrende på 1400rpm, og temperaturforskjellene på kjernene er 1 grad. Mye mer stillegående og lavere temperaturer, så delidding var i mitt tilfelle definitivt verdt det. Det er plass til 120mm og 240mm AIO vannkjølere ganske enkelt, men man bør finne en modell med fleksible slanger, Corsair H100i V2 kan være plundrete i følge flere, H80i V2 får ikke plass uten videre pga tykkelsen. Det er en fordel å gjøre research når man bygger i ett så kompakt kabinett, jeg endte opp på luftkjøling fremfor vann denne gangen. Stemmer at det er en Corsair SF600 strømforsyning her, er kjempefornøyd med den! Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) Hadde samme opplevelse med en 8700K som jeg skulle prøve å overklokke til en kompis, en corsair 240mm AIO kjøler som sto for kjølingen men kom meg ikke over 4,5 Ghz uten thermal throttling i AIDA64 stabilitets testen. Tenkte kjøleløsningen burde takle langt mer en det men den gang ei. Men da har jeg vertfall en forklaring på det. Endret 5. mai 2018 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Kan bruke flere tusen på kjøleløsninger .. men ingenting kommer i nærheten av kost/nytte verdien til en eikekloss og litt CLU 1 Lenke til kommentar
Voosj Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) Hadde samme opplevelse med en 8700K som jeg skulle prøve å overklokke til en kompis, en corsair 240mm AIO kjøler som sto for kjølingen men kom meg ikke over 4,5 Ghz uten thermal throttling i AIDA64 stabilitets testen. Tenkte kjøleløsningen burde takle langt mer en det men den gang ei. Men da har jeg vertfall en forklaring på det. Merkelig... Min 8700K throttler ikke i det hele tatt. 5.0GHz@1,34V (H100iv2). Ingen delid, stock kjølepasta fra AiO-kjøleren. Endret 5. mai 2018 av Voosj Lenke til kommentar
P-okken Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) https://www.komplett.no/product/808809/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/corsair-carbide-spec-03-midi-tower-sort?noredirect=true?noredirect=true# Corsair Carbide SPEC-03 Midi Tower SortEr dette toweret her greit nok til 8700k og overklokking? Har akkurat bestillt, men til prisen og omtalene jeg sveipet over så virker det til et decent valg mtp prisen ? Tenker å få plass Noctua vifte, helst ikke mimre med vannkjøling da jeg flytter endel på maskinen. Endret 5. mai 2018 av P-okken Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Merkelig... Min 8700K throttler ikke i det hele tatt. 5.0GHz@1,34V (H100iv2). Ingen delid, stock kjølepasta fra AiO-kjøleren. Jeg tror det er veldig individuelt, når jeg tok av heatspreaderen på 8700Ken min så var det flekker som faktisk var uten kjølepasta, og jeg hadde opptil 10c forskjell på kjernene, med en god påføring av flytende metall så har jeg opptil 1c forskjell i temperatur på kjernene, kjører min på 4,7Ghz @ 1,2V. Lenke til kommentar
Voosj Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 «Silikonlotteriet» har vel kanskje litt å si og. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Silisium lotteriet er vel et mer korrekt ordbruk, silikon lotteriet blir et helt annet lotteri tror jeg Men om bondingen mellom prosessoren og heat spreaderen er problemet har det vel ikke så mye å gjøre med noen av de lotteriene. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 er det vanskelig å ta av heatsprederen på nyere intel cpuer nå om dagen? prøvde på en gammel amd en gang og den satt godt for å si det mildt. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 er det vanskelig å ta av heatsprederen på nyere intel cpuer nå om dagen? prøvde på en gammel amd en gang og den satt godt for å si det mildt. I gamle dager var den loddet fast. På nyere Intel-CPUer er den limt fast. Forskjellen i feste på lodding og lim er stor. Lenke til kommentar
Voosj Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Silisium lotteriet er vel et mer korrekt ordbruk, silikon lotteriet blir et helt annet lotteri tror jeg Men om bondingen mellom prosessoren og heat spreaderen er problemet har det vel ikke så mye å gjøre med noen av de lotteriene. Haha gikk veldig fort i svingene her Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) Ikke galt priset dette hvis du kan få hentet selv på Elkjøp https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/COML140PBL/corsair-ml140-pro-led-pwm-vifte-140-mm-bla?scid=Pricecomparison2989 https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/COML140PRE/corsair-ml140-pro-led-pwm-vifte-140-mm-rod (Gitt at du ikke bryr deg om farger og slik, og kun tenker ytelse pr krone). Hvis dette er samme vifte, så har CDon dem noe billigere. Corsair ML120 PRO White LED, PWM http://cdon.no/elektronikk/corsair-ml120-pro-led-white-120mm-premium-magnetic-levitation-fan-p38052217 Corsair ML140 PRO White LED, PWM http://cdon.no/elektronikk/corsair-premium-ml140-pro-pwm-140mm-led-white-p38052221 ...pluss at dem er hvite, hvilket er noe mindre "LED-kid"-aktig (som alltid er en bonus). Endret 12. mai 2018 av PaladinNO Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Prisen er økt hos elkjøp nå. Mener prisen 02.mai var 189,- eller noe ML140 Pro er fortsatt billigere hos elkjøp da https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/COML140PWH/corsair-ml140-pro-led-pwm-vifte-140-mm-hvit?scid=Pricecomparison2989 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 (endret) Oktober i fjor nevnte jeg kassa mi, men kanskje jeg burde huske å legge ut bilde til slutt! Langt fra ferdig - må lage en del kabler og vannkjøle beistet, men tar det i eget tempo. Endret 29. juni 2018 av Drunkenvalley 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Lurer på å skaffe meg en test benk. Tips? Hva må jeg se etter? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Lurer på å skaffe meg en test benk. Tips? Hva må jeg se etter? Svarer for Nizzen, og det er altså at den er laget av LD Cooling Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 (endret) Jeg fant en fra Lian Li ganske kjapt og greit, men den virket litt enkel. Har leitet videre på prisjakt etter flere, men ser nå at der er i grunnen ikke så mange flere som dukker opp der.. DI selger ikke testbenk lenger ser det ut som. Men jeg har uansett ikke tenkt å bruke mye på det, 2000,- max. Endret 30. juni 2018 av Gabri3L Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Jeg plukket opp et pent brukt 900D her om dagen til 850 kroner. Ganske grei oppgradering fra 800D, som jeg har hatt siden det kom ut. Merket at komponentene ble ganske varme nå, og da er det greit å få flere muligheter til mer luft inn i kabinettet, og samtidig ha litt muligheter for vannkjøling i fremtiden. Jeg likte heller ikke filterløsningene på 800D så veldig godt. Det var litt tungvint, og på 900D er det enkelt. Jeg hadde tenkt til å gå full EK på systemet, men ble skuffet over at jeg ikke fant full vannblokk til skjermkortet, og da forsvant litt av poenget. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Håper du ikke kaster ut 800D kassa, den er flotte saker. Så lenge den er noe pent behandlet. Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 800D er min favoritt Må bare få tilbake motivasjonen til å modernisere det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå