Nødstopp Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Er flere fordeler enn som så, selv om det er en av de største. De knuser det meste av slanger på markedet med tanke på holdbarhet. Tror en finner skrekkhistorier rundt nesten hver eneste slangetype der ute (dette kommer selvfølgelig ofte an på forholdene i resten av systemet, som ofte er dårlige, men i mange tilfeller også gode), men jeg har enda til gode å lese om akrylrør som degraderer eller forurenser loopen på noe vis. Dessuten utvides de ikke og blir myke ved høye temperaturer. Vet dog ikke hvor godt de liker spesielt kalde temperaturer (bruk av waterchiller, peltier e.l.) Eneste minusene er bøyinga som må til, og fleksibiliteten du mister kontra vanlige slanger. EDIT: Ett minutt for sein. Endret 19. november 2014 av Nødstopp Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Et stort minus er vel mangelen på hurtigkoblinger? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Blir vanskelig å få de av ved hurtigkobling på grunn av stivheten. Jeg slet veldig å få dem inn i adapterne. Etter at loopen var ferdig så kom jeg på vannbasert glidemiddel. testa det og det var så mye enklere å tre dem på. Og i tillegg vil det ikke skade oring inni adapterne. Nå ligger det en flaske glidemiddel i vannkjølingskassa mi, hehe. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Et stort minus er vel mangelen på hurtigkoblinger? Dersom man bruker det, så... Man kan jo evnt kombinere akryl og "vanlige" om man kun er ute etter utseendet Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Blir vanskelig å få de av ved hurtigkobling på grunn av stivheten. Jeg slet veldig å få dem inn i adapterne. Etter at loopen var ferdig så kom jeg på vannbasert glidemiddel. testa det og det var så mye enklere å tre dem på. Og i tillegg vil det ikke skade oring inni adapterne. Nå ligger det en flaske glidemiddel i vannkjølingskassa mi, hehe. Ha ha! Så kan du se på arbeidet ditt, glad og fornøyd der du drar i skinnfløyta. NeRdGaSm Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Har en hovedkort som kan skyves inn og ut kan det fortsatt bli nyttig med hurtigkoblinger på akrylrør. Utenom det forsvinner mange av mulighetene ja. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Har da kobberrør som går fra CPU og GPU som hurtigkobles til "kabinettet". Går da fint det. Man må bare planlegge litt. Dog, både akryl og de fleste andre slanger jeg har testet der ute er ikke holdbare når det kommer til lave temps. Akrylen sprekker opp, og slangene blir stive som bein (og faller ut). Så i min bok så er det stryk på alle sammen. Var hos GS Hydro i går å skaffet 19m med skikkelige slanger (16m med 1/2" og 3m med 3/8") som tåler godt forskjellige tillsetninger (olje og ethylenglykol), samt kulde, varme og trykk uten å endre seg. Ikke knekker de heller, og isolerer litt bedre. Satt på en del isolasjon på deler av det da. Endret 19. november 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Foresten, bare for å dele den lille informasjonen jeg har opparbeid meg i det siste. Man får kjøpt noe som heter "Evans Auto Cool", det er en syntetisk kjøleveske(jeg mistenker at det er fluor karbonat) som ikke leder strøm, ikke tillater algevekst, den eirer ikke og forandrer ikke volum når den blir varmere eller kaldere. Frysetempratur rundt -40C og koketempratur rundt 180C. Norsk leverandør: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=index&manufacturers_id=10084 Jeg bruker det på bilen. Sjekket nå etter et år med bruk å det er ingen tegn til oppbygning av rusk eller rust i kjølesystemet. Endret 20. november 2014 av Truls84 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Hmm interessant. Gode egenskaper, mem savnet å finne noe svar på kanskje den viktigste og mest essensielle, termisk ledeevne. Ja, vann-svineriet har jo vunnet frem i PC-kjøling mye takket være vann sin evne til å lede varme bort (samt litt med tanke på høy varmekapasitet). For bort sett fra rent kvikksølv så er det ikke så fryktelig mange væsker som kan matche dette. Men igjen, ikke alltid like lett å ha oversikt over disse syntetiske sakene. Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Den har utfra det jeg har lest marginalt dårligere varmeledningsevne en vann, men siden det blir mekansikt sirkulert så avhenger du ikke så mye på ledeevne. Fluor karbon og mineraloljer har jo blidd bruket ofte i "submerged" pc'er oppgjennom tiden, så hvorfor ikke bruke det i en kjøleloop og. Man risikerer kansje en grad ekstra, men får tilbake iform av sikkerhet, vedlikeholdsfritt og mulighet til å bruke forskjellige metal i loopen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Nå har jeg ikke peiling på hva slags væske som befinner seg i de, og skulle svært gjerne sett datablad. Spesielt interessert i viskositeten ved -20 til -30 grader. Men av litt tilfeldige søk på google hvor det er snakk om kjøling av datamaskiner: http://www.electronics-cooling.com/1996/05/direct-liquid-immersion-cooling-for-high-power-density-microelectronics/Så ser jeg at varmeledningsevnen er litt under 1/10 av vann. Og en god del tyngre, som igjen betyr tyngre å dytte rundt for pumpa. Litt spent på viskositeten, da den til syvende og sist vil si mye om hvor raskt den kan pumpes forbi.Grunnen til at jeg stresser litt på varmledningsevnen er at den står som den klareste flaskehals i kjølesystemet. Kan omtrent ikke få god nok ytelse ved vannblokka. Ekstremt lite kjøleareal, og svært begrenset hvor mye ekstra flow du kan få, i kombinasjon med svært høy "varmetetthet" fra CPUen er ikke helt heldig. Joda, vi snakker kanskje om "bare" noen få grader forskjell, men det kan fort bli største flaskehals like vell. Hos de litt mer ekstreme, som hos meg, så har jeg en evig lang liste av småting som gir en minimal økning på kanskje 1 grad. Og til sammen så utgjør de mye, og hver av disse har som regel ingen mulighet til å senkes noe mer. Og går gjerne litt lengder for å kutte bort en grad eller to. Og er nok ikke alene, da jeg ser folk sette opp ekstra radiatorer bare for å få noen få grader lavere temp. MEN, det er jo ganske interessant å se hva dette kan klare i praksis, og har faktisk aldri hørt om bruk av slikt. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Droppet å kjøpe flere QD4 til slangene for å føre kjølevæsken fra PCen, og ut av kontoret til kjøleaggregatet/radiatoren ute. Kostet meg ca. 300kr per enhet (hann og hun) Og trenger fire slike til ca. 1300kr. I tillegg ønsker jeg meg fire ekstra hanplugger for to ekstra slanger, som bare er 1,5m lange, som blir brukt på TG osv... Og da hadde det altså kostet meg rundt 1700kr. Fikk 70 % hos GS Hydro via jobben og kjøpte meg heller hurtigkoblinger ment for hydraulikk til have prisen. Tar bittelitt mer plass en QD4, men blir til gjengjeld også billigere, og kvaliteten tror jeg ikke det skal stå noe på. Endret 20. november 2014 av Andrull 2 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 1+ Andreas, gleder meg til sluttresultatet Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 For bort sett fra rent kvikksølv så er det ikke så fryktelig mange væsker som kan matche dette. Fett med kvikksølv-loop. Spørs om man slipper unna med helsa i behold, da... Måtte hatt et beist av en pumpe. Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Tja, hvis man er så opptatt av å få ned noen få extra grader så kan man kansje se in på peltier igjen nå som trenden går mot lavere TDP på CPU'er. Lurer på om det er vannblokker med peltier å få kjøpt for tiden, gudene vet at vi har nokk store PSU for tiden. EDIT: Kan man kansje bruke et peltierelement i en vannloop, ikke for å transportere varme vekk fra CPU, men for å transportere varme fra vannet og over til en kjøleribbe. Ved å montere en vannblokk back-to-back med en kjøleribbe med et peltier imellom. NEI NEEEI, ikke la meg lede inn i denne alt for dyre manien igjen! Endret 20. november 2014 av Truls84 Lenke til kommentar
sevs Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Droppet å kjøpe flere QD4 til slangene for å føre kjølevæsken fra PCen, og ut av kontoret til kjøleaggregatet/radiatoren ute. Kostet meg ca. 300kr per enhet (hann og hun) Og trenger fire slike til ca. 1300kr. I tillegg ønsker jeg meg fire ekstra hanplugger for to ekstra slanger, som bare er 1,5m lange, som blir brukt på TG osv... Og da hadde det altså kostet meg rundt 1700kr. Fikk 70 % hos GS Hydro via jobben og kjøpte meg heller hurtigkoblinger ment for hydraulikk til have prisen. Tar bittelitt mer plass en QD4, men blir til gjengjeld også billigere, og kvaliteten tror jeg ikke det skal stå noe på. 1241234.jpg Hva i flaska? Babyolje? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Vann. Hadde ingen banan så ble flaske for å vise størrelseforholdet. Såpass grisete er vi ikke her på jobb, hvor bildet altså er tatt. Endret 20. november 2014 av Andrull 3 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Vann. Ye ye den må du lenger ut på landet med. En som bor i trøndelag og har klar væske på en flaske som normalt ikke inneholder klar væske, har klart fylt den med hjemmelaga sprit 2 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Jeg er tydeligvis ikke godt nok kjent med rutinene her til by's. Satte 20L oljekanna over natten på jobben, og vips stod det "Heimert" i Tusj med store bokstaver på kanna. Samt noen partysetninger osv... Så når jeg måtte ta bussen med biltema-dunken med 20L klar væske som det stod heimert på, midt i bussen, så var det en del som så rart på meg. Endret 20. november 2014 av Andrull 2 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 De fleste bussen ville sikkert bare være med deg hjem å lage karsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå