Gå til innhold

Deres kabinetter her!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo sjelden man primer 24/7 da. ^^

82C hørtes fornuftig ut spør du meg. :)

Ellers lurer jeg på hvorfor ikke flere bare måler tempen på radiatoren, og sammenligner den med vanntempen. Da finner man jo ut om det er noen varmeforskjell. :)

(og er man usikker på om bare deler av radiatoren blir brukt så kan man måle flere steder for å se at tempen er likt fordelt)

Er den det, så spiller det liten/ingen rolle.

Nå som jeg folder virker det som at radiatoren er et sted mellom 43c-46c, men det er 2 GT vifter til som er skjult på andre siden av radiatoren

Lenke til kommentar

Er jo sjelden man primer 24/7 da. ^^

82C hørtes fornuftig ut spør du meg. :)

Ellers lurer jeg på hvorfor ikke flere bare måler tempen på radiatoren, og sammenligner den med vanntempen. Da finner man jo ut om det er noen varmeforskjell. :)

(og er man usikker på om bare deler av radiatoren blir brukt så kan man måle flere steder for å se at tempen er likt fordelt)

Er den det, så spiller det liten/ingen rolle.

Han har jo ett Rampage IV Extreme HK ser det ut til og det har 3-4 onboard sensor kontakter som fungerer utmerket med disse link

10565_1.jpg

Har selv 2 slike i hver loop

Lenke til kommentar

Hva er egentlig vitsen å vite vanntempen? Det viktige er jo hva faktisk gpu og cpu temp. Ja jeg er noob :p

lol, noooob. :-p

Hehe, nei det har nå en del praktiske områder.

1. Du vet mer nøyaktig hvor noe er galt. Om det er rad, pumpe, vifte, blokk/montering det er noe galt med.

2. Eller hvor man best bør bruke pengene sine på oppgradering.

3. Eller for mer avanserte systemer, for å passe at man holder seg ovet dew point.

4. Eller hos meg, hvor jeg trenger det til å holde anti-kondens-radiatoren over 0 grader. ^^

Lenke til kommentar

Hvordan vet du hvor det er galt? Varmen burde vel være såpass gjevnt over identisk med mindre det er pumpa som har kutta ut, og da tror jeg du merker det fort.

Nja det er en sannhet som ikke alltid stemmer men den diskusjonen kan vi ta en annen gang.

For min del så vet jeg etterhvert hvilken vanntemp jeg må ha for at jag skal kunne kjøre en benchmark med 780 Ti classiefied på 1500MHz med målt vcore på 1,5250V(16C vanntemp) og det samme på 3960X for å kunne kjøre på 5,2GHz(18C vanntemp).

Så etter ett run så lare jeg maskinen idle til vanntempen er rett før jeg starter neste run, litt av det samme man gjør når man bencher med LN2. Man må huske at ikke alle CPU'er og GPU'er oppfører seg likt på samme temperatur enten det er +20C eller -190C, det gjelder å finne sweet spot for akkurat den komponenten du tester. Jeg har hatt CPUer som klokket bedre på -30C enn på -90C og motsatt.

Endret av Minhund
Lenke til kommentar

Hvordan vet du hvor det er galt? Varmen burde vel være såpass gjevnt over identisk med mindre det er pumpa som har kutta ut, og da tror jeg du merker det fort.

Har CPUen høy temp, og vannet lav temp. Så er det en av tre årsaker:

Pumpe, rusk/tett, eller blokka som ikke sitter skikkelig på. Har du flow-indicator kan du se om det er de to førstnevnte, eller så kan du kjenne på blokka om den er varm. Er det dårlig montering/pasta så er den kald. Er det pumpe/tett så er den varm.

Er CPUen semi-varm og vanntempen høy, så vet du at det er radiatoren som er for liten, eller noen vifter som har tatt kvelden. (måler du radiatortempen, så vet du hvilke av de to)

Til syvende og sist så kan høy vanntemp bli et problem ved at slanger og koblinger utvider seg, som gjør at de raskere knekker, og at koblinger ikke er tette lengre. Jeg anser vanntempen som minst like viktig som CPU-tempen. Spesielt når du overklokker. :)

Det er også viktig når du skal beregne størrelse på peltier-element. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ser en eneste slange som ikke krysser en annen :p

Ikke noe galt med det, men blir jo fort "rotete", gleder meg til å se resultatet egentlig.

Er da bare de over cpu'en som krysser. Kunne sikkert byttet 45 graderen i radiator i topp mot en 90 grader for at det ikke skal være så tydelig at de krysses.

Skal du lage custom kabler eller bare sleeve?

Bare sleevet for nå. Får se om jeg ordner meg noen kortere kabler med tiden. Nå vil jeg bare ha haugen opp og gå.
Lenke til kommentar

Du kunne snudd cpu-blokken 189 grader kanskje?

Så mye arbeid det vil bli ut av 189 grader tror jeg ikke at jeg gidder.

Men har vært inne på tanken å snu den 180 grader. Er bare så trått å måtte demontere 'alt' for å få gjort dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...