PinkCase Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 20131127_225803.jpg Noen synes 1500,-kr er mye for en strømforsyning. Jeg derimot må ut med 1550kr for bare kablene til PCen. XD (til kablenes forsvar så veier de også 4 ganger mer i rent kobber enn corsair PSUen i bakgrunnen. :-p) Men sånn er det med high end PC. Classified-korta gjorde det rett og slett nødvendig med en oppgradering av strømkoblingene. I samme slengen gjøre klart for fremtidige EVGA Epower og hjemmesnekra PSU (2000W+). :-) Kan du legge ut bilder av pcen din og eventuelt noe mer av det du driver med? Kanskje ligger det her fra før, men 700 sider er litt mye å titte igjenom Lenke til kommentar
turbo_fever Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Blir det til ny power cabel detta da? Ser jo ut som du skal trekke endel mer enn 2000W med dissa Eller skal du gjøre noe jeg ikke ser for meg i fartta? Lenke til kommentar
PinkCase Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Kablene er jo nesten like tykke som strømmen inn i et hus Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Blir det til ny power cabel detta da? Ser jo ut som du skal trekke endel mer enn 2000W med dissa Eller skal du gjøre noe jeg ikke ser for meg i fartta? Intern strømkabel fra PSU til hovedkort/GPUer. ^^ Er snakk om svart og rød 50mm^2 kabel, og en svart 16mm^2 kabel. 1. Husk at dette ikke er 230V, og dermed må tykke kabler til. Er ca 1750W via 12V og 250W via 5V og 3,3V. Dette gir 146 Ampere på 12V og 50 Ampere fordelt mellom 3,3V og 5V. Totalt blir det opp mot 200 Ampere. Og dette er nok mer enn de fleste store moderne hjem kan ha som maks strømtrekk. 2. Siden kabinettet er ganske stort så blir det et ledningsstrekk på ca 1,5m. Problemet er ikke at ledningene jeg har fra før går seg varme eller ikke tåler belastningen, men at motstanden fører med seg et spenningsfall som gjør at komponentene får for lav spenning (som igjen gjør maskinen ustabil under tung overklokking). 3. trekker da opp tre strekk med de tykkeste (to av de går til 12V og jord for 12V, og den siste er felles jordkabel for 3,3V og 5V)) og to strekk med 16mm^2 hvor den ene er for 5V og andre 3,3V. Totalt: Beregnet vil jeg da sitte med ca 11,85V på 12V-rail, 3,23V på 3,3V-rail, og 4,93V på 5V-railen. Altså godt innenfor ATX-kravene til strømforsyning. Men i tillegg kommer småkabler som går inn til HK/GPUene, og dette vil medføre ekstra tap, og trenger derfor marginene. 4. Vil også bruke kabelen når jeg skal begynne å modde skjermkort, slik at jeg slipper å bruke strømforsyningsdelen som kommer med skjermkortene. Jeg trenger da en så tykk wire som mulig, da vi raskt snakker om rundt 250-300 Ampere på 1,3-1,5V på kjernen til hver av GPUene. Ps: For de som ikke helt er med, så kan jeg vel bare si at det er det ekstreme av det ekstreme innen OC. (jeg sitter kanskje ikke med Flytende nitrogen-temperaturer, men mengden arbeid, teori, utstyr og utførelsen er høyere) Kan du legge ut bilder av pcen din og eventuelt noe mer av det du driver med? Kanskje ligger det her fra før, men 700 sider er litt mye å titte igjenom Her er arbeidsloggen. (nederst på siden er det nyeste) Og er selvsagt laaaangt fra ferdig. XD Kablene er jo nesten like tykke som strømmen inn i et hus Blir overrasket om de IKKE er det. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 er strømmen tykk?^^ Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Ser ut som 35 eller 50 mm2 det der, ganske grove greier som det fort blir på 12 volt. Skal du strekke den ned til skjermkortene og så bruke en fordelingsskinne med korte, små kabler den siste biten inn, eller skal du rett på egen strømforsynings PCB til hvert kort? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Intern strømkabel fra PSU til hovedkort/GPUer. ^^ Er snakk om svart og rød 50mm^2 kabel, og en svart 16mm^2 kabel. 1. Husk at dette ikke er 230V, og dermed må tykke kabler til. Er ca 1750W via 12V og 250W via 5V og 3,3V. Dette gir 146 Ampere på 12V og 50 Ampere fordelt mellom 3,3V og 5V. Totalt blir det opp mot 200 Ampere. Og dette er nok mer enn de fleste store moderne hjem kan ha som maks strømtrekk. 2. Siden kabinettet er ganske stort så blir det et ledningsstrekk på ca 1,5m. Problemet er ikke at ledningene jeg har fra før går seg varme eller ikke tåler belastningen, men at motstanden fører med seg et spenningsfall som gjør at komponentene får for lav spenning (som igjen gjør maskinen ustabil under tung overklokking). 3. trekker da opp tre strekk med de tykkeste (to av de går til 12V og jord for 12V, og den siste er felles jordkabel for 3,3V og 5V)) og to strekk med 16mm^2 hvor den ene er for 5V og andre 3,3V. Totalt: Beregnet vil jeg da sitte med ca 11,85V på 12V-rail, 3,23V på 3,3V-rail, og 4,93V på 5V-railen. Altså godt innenfor ATX-kravene til strømforsyning. Men i tillegg kommer småkabler som går inn til HK/GPUene, og dette vil medføre ekstra tap, og trenger derfor marginene. 4. Vil også bruke kabelen når jeg skal begynne å modde skjermkort, slik at jeg slipper å bruke strømforsyningsdelen som kommer med skjermkortene. Jeg trenger da en så tykk wire som mulig, da vi raskt snakker om rundt 250-300 Ampere på 1,3-1,5V på kjernen til hver av GPUene. Ps: For de som ikke helt er med, så kan jeg vel bare si at det er det ekstreme av det ekstreme innen OC. (jeg sitter kanskje ikke med Flytende nitrogen-temperaturer, men mengden arbeid, teori, utstyr og utførelsen er høyere) Her er arbeidsloggen. (nederst på siden er det nyeste) Og er selvsagt laaaangt fra ferdig. XD Blir overrasket om de IKKE er det. Legg til link til loggen i siggen din, da! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Ser ut som 35 eller 50 mm2 det der, ganske grove greier som det fort blir på 12 volt. Skal du strekke den ned til skjermkortene og så bruke en fordelingsskinne med korte, små kabler den siste biten inn, eller skal du rett på egen strømforsynings PCB til hvert kort? Skikkelig grovt ja, 50mm2. ^^ Totalt blir det 232mm2 som går 1.5-2m fra PSUen til HK-plata. Der fordeles 12v sin 50mm2 til 4x 16mm2 hvor hver går til sin komponent (3xGPUER og en til HK/CPU). Disse fordeles den siste centimeteren til selve 24-pin kobling eller feks 2stykk 8-pin etc.. Dette er dog vanlig slik jeg vil ha det først. Etterhvert vil jeg eksperimentere med EVGA Epower og da vil kabelen gå rett inn i to Epower i stede for fordeleren jeg vil ha til vanlig. Ut fra Epower som da også er på baksiden av hovedkortbrettet vil konverteres ned til ca 1.5v og så kobles med to korte 50mm2-kabler rett inn i GPUen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Alternativt vil jeg prøve å avisloere 20cm på 50mm2 kabelen som jeg dytter inn i et chrom-kobberrør som da blir totalt 80mm2 som går rett til GPUen fra Epower. Ser bedre enn kabler. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) 10% på LD Cooling hos digitalimpuls dersom noen skulle ha disse på ønskelisten http://www.digitalimpuls.no/ Endret 29. november 2013 av knopflerbruce Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Uff, Haakon får sette rævva til EK i gir, å få flere HD tubes til norge! Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Uff, Haakon får sette rævva til EK i gir, å få flere HD tubes til norge! vi fikk levering, men ikke nok alle var bestilt bort.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Såpass press på slikt. Men man trenger bare niplene. Hvem trenger tubes når de selger rør på biltema. Blir sterkere av å bøye rør vett. 3 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Såpass press på slikt. Men man trenger bare niplene. Hvem trenger tubes når de selger rør på biltema. Blir sterkere av å bøye rør vett. Nå vet jeg du mener det morsomt, men helvete til tungt det var å bøye rakkerne. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Ja, om man opererer med mindre biter så blir det skikkelig tungt for selv de sterkere av oss. Til og med med rørbøyer (noe man bør ha) så er det lett at svetteperler danner seg. Lenke til kommentar
C.. Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Veldig stille her om dagen synes jeg! Slenger ut et bilde av fjorårets kunstverk så får vi se om jeg gjør et ny forsøk i år i håp om et bedre resultat! Hadde vært morsomt om fler prøvde seg når årets pepperkakebaking står for tur 5 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Hehe, husker den! Mangler meliskjøling, seigmannporter og sleeving Lenke til kommentar
C.. Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Jeg vet Hva med å lage en liten julekonkurranse her på forumet om hvem som lager den beste pepperkake PCen? Lenke til kommentar
sevs Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Må prøve å lage pepperkakekabinett en gang! Putte en Pentium 4 og en 290x inni! Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Herregud så lett 800D kabinettet er uten hotswap bays og 5,25" Men det er utrolig svakt uten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå