Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

 

Hehe. Det er 2 looper :)

 

2 looper er fantastisk lurt når man har 3930k og 3 skjermkort i sli! Uten 2 looper blir cpuen VELDIG fort varm om man har mye load på skjermkorta og cpu. Skjermkorta er veldig lett å kjøle med varmere vann, men cpu har mye mindre kjøleflate, så den trenger kaldere vann for å holdes i sjakk.

 

Jeg likte også godt riggen din Fixxy :thumbup:

 

Eneste jeg har å utsette er at det var litt lite lagringsmedium i kassa :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

2 looper er fantastisk lurt når man har 3930k og 3 skjermkort i sli! Uten 2 looper blir cpuen VELDIG fort varm om man har mye load på skjermkorta og cpu. Skjermkorta er veldig lett å kjøle med varmere vann, men cpu har mye mindre kjøleflate, så den trenger kaldere vann for å holdes i sjakk.

 

Jeg likte også godt riggen din Fixxy :thumbup:

 

Eneste jeg har å utsette er at det var litt lite lagringsmedium i kassa :green:

Uff, deg og diskene dine...

Lenke til kommentar

 

2 looper er fantastisk lurt når man har 3930k og 3 skjermkort i sli! Uten 2 looper blir cpuen VELDIG fort varm om man har mye load på skjermkorta og cpu. Skjermkorta er veldig lett å kjøle med varmere vann, men cpu har mye mindre kjøleflate, så den trenger kaldere vann for å holdes i sjakk.

 

Jeg likte også godt riggen din Fixxy :thumbup:

 

Eneste jeg har å utsette er at det var litt lite lagringsmedium i kassa :green:

 

Takk for det :)

Ja, jeg har bedre temps nå en på gamle riggen :) Jeg trenger ikke mer lagringsplass :p

Endret av Fixxy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

2 looper er fantastisk lurt når man har 3930k og 3 skjermkort i sli! Uten 2 looper blir cpuen VELDIG fort varm om man har mye load på skjermkorta og cpu. Skjermkorta er veldig lett å kjøle med varmere vann, men cpu har mye mindre kjøleflate, så den trenger kaldere vann for å holdes i sjakk.

Finnes det noen som faktisk har testet påstanden ?

 

Altså samme mengde vann, vanntrykk og kjøleflater med 1 og 2 looper. Jeg tror temp. forskjellene vil ligge på desimalnivå. Kanskje cpu ligger noe høyere på idle, men tror altså ikke det utgjør store forskjellen på maks temp.

Tipper romtemp (ambient) er vel så viktig i praksis.

 

Om det er relativt likt vil jeg foretrekke single loop pga. økt redundans (2 pumper) og enklere loop (ihverfall teoretisk).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Vel, det kommer jo helt an på hva man ønsker. Det er mye korrekt i det Nizzen påstår.
CPUer løper raskt på en flaskehals, av flere grunner, da CPUer gjerne har høyere fokus for overklokking, har ikke de samme begrensninger som GPUer, og energitettheten er generelt veldig høy.

Dette fører igjen til at man ønsker å øke ledeevnen så godt man kan, der man kan. En av mulighetene man har er å senke vanntempen så mye man fysisk klarer. En annen er å senke omkringliggende lufttemp så godt man kan, eller senke temperaturforskjellen på vanntemp og lufttempen (større radiator/kraftigere vifter).
Hvis man oppnår en grad eller to lavere vanntemp ved å ha en separat loop, ja så kan man nok også klare en grad eller to grader lavere CPU-temp (i ekstreme tilfeller kan man oppnå enda mer).

 

Men som du nevner Tiltman så er spørsmålet om man klarer å endre vanntempen såpass med to looper, og om det ikke bare er en brøkdel av dette. Hvor mye vil nok variere veldig avhengig av oppsettet, så en test vil nok ikke være til for stor hjelp, annet enn på det aktuelle oppsettet.

En senking av CPU-loopens vanntempen vil jo følgelig også føre til en økning i GPU-loopen sin vanntemp. Derimot så er disse sjeldent like viktige å få senket tempen på, og det er vel hele hensikten med to looper, å sette prioriteringer.

F.eks så kan en radiator ha høyere ambient-temp, og derfor ikke operere like effektivt. Her kan det være en teoretisk fordel dele opp loopen, slik at komponenten du prioriterer får det kalde vannet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...Her kan det være en teoretisk fordel dele opp loopen, slik at komponenten du prioriterer får det kalde vannet.

Jepp, jeg er forsåvidt enig i den. Dvs. om du har for få kjøleflater så kan du bruke flere loop'er til å prioritere hvilke enheter som får mer kjøling enn andre.

 

F.eks. 3xSLI og kun plass til 2 tynne 240mm rads. En loop til cpu og en til skjermkortene med en 240mm i hver loop. Det gir naturlig nok større spillerom for CPU klokking enn en single loop. Imidlertid er det (min mening) bedre ha en enkelt loop, og nok kjøleflater, isteden. Jeg tror som nevnt ikke dual loop har betydning dersom det er nok kjøleflater totalt. En loop med to pumper og større res. gir en del andre fordeler (enkelhet, redundans etc).

 

...meeen to looper kan se litt fancy ut da, det skal innrømmes (f.eks med ulike farger på kjølevæsken etc).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Finnes det noen som faktisk har testet påstanden ?

 

Altså samme mengde vann, vanntrykk og kjøleflater med 1 og 2 looper. Jeg tror temp. forskjellene vil ligge på desimalnivå. Kanskje cpu ligger noe høyere på idle, men tror altså ikke det utgjør store forskjellen på maks temp.

Tipper romtemp (ambient) er vel så viktig i praksis.

 

Om det er relativt likt vil jeg foretrekke single loop pga. økt redundans (2 pumper) og enklere loop (ihverfall teoretisk).

Minhund har testet dette :)

 

Og jeg fant fort ut av dette da 3930k ble evig varm med 3x 680 kort i samme loop. Alt overklokka selvfølgelig. Cpu ble varm mens skjermkorta holdt seg rimelig kalde

Lenke til kommentar

Jepp, jeg er forsåvidt enig i den. Dvs. om du har for få kjøleflater så kan du bruke flere loop'er til å prioritere hvilke enheter som får mer kjøling enn andre.

 

F.eks. 3xSLI og kun plass til 2 tynne 240mm rads. En loop til cpu og en til skjermkortene med en 240mm i hver loop. Det gir naturlig nok større spillerom for CPU klokking enn en single loop. Imidlertid er det (min mening) bedre ha en enkelt loop, og nok kjøleflater, isteden. Jeg tror som nevnt ikke dual loop har betydning dersom det er nok kjøleflater totalt. En loop med to pumper og større res. gir en del andre fordeler (enkelhet, redundans etc).

 

...meeen to looper kan se litt fancy ut da, det skal innrømmes (f.eks med ulike farger på kjølevæsken etc).

Ja, personlig så ville jeg mye heller kjørt en singel loop, hvor du har nok kjøleflate til å komme deg veldig nærme med vanntempen til omrkingeliggende lufttemp. Og så heller kjørt vannet først til CPUen (kan vel sikkert ha en grad eller så å si).

 

Av egen erfaring så har optimalisering av flow og trykk vært det mest essensielle for å senke CPU-tempen, og da er parallellitet det viktigste. Og ved å bruke singel loop så vil du kunne ha mye mer kjøleflate uten å øke trykket særlig mye. Dette gjøres ved å koble alle radiatorene i parallell, og jo større og flere du har, jo lavere trykk (og følgelig mer flow). Du kan så fokusere all kraften til pumpa på å skape så høy flow gjennom CPU-blokka som mulig (hvis dette er prioritet), og så kjøre alle GPUene i parallell. Eller bare kjøre alle komponentene i parallell om du ikke ønsker å prioritere)

 

Med singel loop sparer du deg for en pumpe, eller så kan du øke flowen med to (gitt at du ikke har maks flow som CPU-blokka takler, og dermed kun gir økning i trykk ved økning i pumpekraft).

 

Hehe, det er ingen shame å ha dual-loop Nizzen, du har jo mye bedre kontroll på CPU-tempen. Men alt etter hvordan du setter opp systemet, plassering av rads osv.. så vil nok singel eller dual-loop kunne ha sine fordeler. :) (ikke lett å gi et fasitsvar)

 

I mine øyne skal ikke vanntemp, uansett loop være mer enn noen få grader over lufttemp, og med så heftig oppsett så krever det selvsagt en hissig mengde kjøleareal som ikke har kontakt med noe annet som produserer varme.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvilke fittings passer på e22 akrylrør?

 

Finnes det glassrør til vannkjøling? lol

 

 

Det er slik at C47 ikke passer på E22 lenger.

 

Du må finne noe oss en rørlegger eller slipe rundt tuppen på E22 for å få det til å funke.

 

Men vanlig 12/10mm fungerer utmerket med C47. Finnes mange butikker som selger det i Norge til et brukbar pris og, så er ingen problemer.

Lenke til kommentar

 

 

Det er slik at C47 ikke passer på E22 lenger.

 

Du må finne noe oss en rørlegger eller slipe rundt tuppen på E22 for å få det til å funke.

 

Men vanlig 12/10mm fungerer utmerket med C47. Finnes mange butikker som selger det i Norge til et brukbar pris og, så er ingen problemer.

 

 

Å? Hvorfor kan jeg det da?:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...