Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, bruker FanXpert 2 til å slå av kabinettviftene. Problemet er at viftestyringen på R4, som jeg skal koble NH-D14 til, går ikke lavere enn 5V. Lurte derfor på om det var en måte å slå viftene på D14 helt av på, siden viftehastigheten ikke kan endres på i FanXpert 2 grunnet mangel av PWM.

Lenke til kommentar

Tror du misforsto litt. Ifølge Wikipedia så står det "A PWM-capable fan is usually connected to a 4-pin connector (pinout: Ground, +12V, sense, control)". Det jeg mente er at man må ha en vifte med 4-pins tilkobling for å ha PWM, noe ikke NH-D14 har og derfor har den ikke PWM. Eller har jeg misforstått?

 

Nei, det finnes vifter med 3-pins kontakt som også har PWM. Alle viftene jeg har i kabinettet (for utenom Noctua viften) kan jeg styre hastigheten på med FanXpert 2 og de bruker 3-pins kontakt.

 

(Eller er det jeg som er helt på jorde nå?)

Endret av aleksanderro
Lenke til kommentar

4-pin PWM vifter har jo sin egen viftekontroller som styres via kontrollpin'en (skulle en tro).

For å justere hastigheten til en 3-pin vifte så vil det vel kreve at hovedkortet har sin egen PWM-kontroller, og at selve viftestyringa da foregår på selve hovedkortet?

 

Hmm, men hvis det er hovedkorte som har PWM-kontroller, burde den ikke da klarte å styre Noctua viften uten PWM? Hos meg kan jeg endre hastigheten på alle viftene for utenom Noctua viften. (Alle viftene er 3 pin)

Lenke til kommentar

Hvis den ikke klarer å viftestyre noctua sin så ville jeg tro det var lite sannsynlig at PWM-kontrolleren sitter på hovedkortet ja.

 

Problemet her er jo at en av de tre pinnene må få instrukser fra PCen, og siden to er spenning/jord så vil det vi ser på som sense-pinnen måtte være en form for kontrollpin (hvor det minst foregår en kommunikasjon fra HK til vifta). Da kan den siste pinnen på noen 4-pin vifter være en "informasjonspinne" som sender informasjon tilbake til HKet. Men om det er slik at man kan se turtall med kun 3-pinner så vil det bety at den tredje pinnen faktisk takler toveiskommunikasjon, og ikke bare en vei fra HK til vifte.

 

Edit: Nå er det en stund siden jeg kappet opp slike viftekabler for å koble dem på en dedikert viftekontroller som da justerer ned spenningen inn til vifta. Da mener jeg å huske at noen vifter nektet å starte før den tredje pinnen ble satt spenning på. (så slo den like så greit sammen med 5/12V) Med andre ord simulerte jeg et PWM-signal med 100 % duty cycle, som kan backe opp teorien.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da har jeg begynt å sette sammen Corsair 350 D maskinen min. Et helt ok kabinett, men jeg hadde nok valgt et Fractal R4 skulle jeg bygd en maskin til med M-ATX hovedkort. Skal begynne å montere vannkjøling i kveld. Skal bruke Monsoon fittings og rød slange. Gleder meg litt til å teste Gtx 770 kortet.

post-211202-0-29311900-1375455553_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, tror noen kjøpte et litt lite kabinett.

 

Ikke min PC btw.

 

Det blir ganske nøyaktig slik min blir når jeg bytter til 540 kabinettet. - MASSIV radiator bak :hmm: Eller?!

Han skulle hatt Gigabyte UP7 hk også. Da hadde det vært stil da...

 

Dette ER mitt system! (Ja, minne mangler på det bilde! :hm: )

post-269632-0-82439000-1375460154_thumb.jpg

Endret av kalleklovn12
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du kjøpt de oransje ringene rundt viftene utenom, eller fulgte den med?

 

 

Siden det ble lagt ut så mange bilder her nå så kan jeg også legge ut bilde av PC'en jeg bygget i dag:

 

post-101130-0-08342300-1375462337_thumb.jpg

 

 

Fant ut at jeg skulle bygge en ekstra PC med deler jeg hadde liggende rundt om her i huset. Tenkte først jeg skulle prøve å få det litt ryddig, men fant fort ut at det ikke er lett med kabelrydding i et snart ti år gammalt kabinett, og siden det bare er en PC jeg bygget for moro så er det ikke så nøye. Fikk i hvert fall bruk for de gamle IDE-diskene jeg hadde. Måtte også trikse til noe med den gamle TRUE-kjøleren siden festene til viften var ødelagt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...