Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

76 C° på skjermkortet.

 

Synes det var litt mye, jeg ligger på ca 60-65 grader med samme skjermkort. Jeg har også overklokket skjermkorte ganske mye over fabrikk-OC.

 

 

Fine temperaturer du har der. :) Angående viftestyring, så kan man ikke kontrollere viftehastigheten på NH-D14 da den bruker 3-pins viftekontakt. Eneste måten å kontollere viftehastigheten på er å koble den til viftestyringen på R4. Merkelig nok virket ikke det her, men kan være verdt å prøve. Kabinettviftene i R4 derimot bruker 4-pins kontakt, og kan derfor styres via programvare. Rart at Easytune ikke virket. Tror den eneste måten man kan kontrollere viftehastigheten på er å bruke produsentens eget program. Prøvd å avinnstallere programmet eller prøve en tidligere, eventuelt nye versjon? Hvis ikke det virker, kan du jo kanskje koble dem til viftestyringen på R4?

 

Det er feil, grunnen til at man ikke kan styre viftehastigheten på Noctua via programvare er fordi ikke har PWM. Altså det har ingenting med om viften har 3 eller 4 pins kontakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det var litt mye, jeg ligger på ca 60-65 grader med samme skjermkort. Jeg har også overklokket skjermkorte ganske mye over fabrikk-OC.

 

Det var det høyeste jeg målte etter 10 minutter på Furmark, men vet ikke hvor mye det har å si. Tror du det kan være noe galt med skjermkortet?

Lenke til kommentar

Temp. Target fra fabrikk ligger vel på 80 grader. Når den 80 grader så vil den klokke ned kjernefrekvens og minnefrekvens for å redusere temperaturen til kortet. Du kan fortsatt sette kortets temp. target mye høyere i Precision X(95 grader). Dette er heller ikke farlig for skjermkortet, men det er ikke sunt i lengden.

Lenke til kommentar

Det er feil, grunnen til at man ikke kan styre viftehastigheten på Noctua via programvare er fordi ikke har PWM. Altså det har ingenting med om viften har 3 eller 4 pins kontakt.

 

Tror du misforsto litt. Ifølge Wikipedia så står det "A PWM-capable fan is usually connected to a 4-pin connector (pinout: Ground, +12V, sense, control)". Det jeg mente er at man må ha en vifte med 4-pins tilkobling for å ha PWM, noe ikke NH-D14 har og derfor har den ikke PWM. Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

 

 

Tror du misforsto litt. Ifølge Wikipedia så står det "A PWM-capable fan is usually connected to a 4-pin connector (pinout: Ground, +12V, sense, control)". Det jeg mente er at man må ha en vifte med 4-pins tilkobling for å ha PWM, noe ikke NH-D14 har og derfor har den ikke PWM. Eller har jeg misforstått?

Noctua selger og en PWM versjon!
Lenke til kommentar

Merkelig at de ikke har lagd en PWM-versjon til 1155/1150. Eneste måten å softwarekontrollere viftene på da er vel å bytte ut viftene med noen som har PWM, men det blir litt for dyrt.

 

Er det noen her som har prøvd å koble NH-D14 til viftestyringen på R4? Prøvde det, men fikk ikke startet maskinen, så lurer på om noe er galt med enten viftene eller viftestyringen.

Lenke til kommentar

Det er fordi BIOS er satt til å stoppe opp ved CPU FAN Error. Gå inn i BIOS og deaktiver det, så skal det gå fint :)

 

Ah, takker! Skal prøve det når jeg kommer hjem fra hytta. :) Er det noen måte å slå begge viftene helt av på? Mener å huske at viftestyringen ikke kan gå lavere enn 5V.

 

Pent bygg, forresten!

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...