Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt sett på radiatorer (i alt fra biler til AC til varmpepumper) så er det aluminium som blir brukt. En ting er at kobberet er litt hissigere på korrosjon, men du har det faktum at vekten går betraktelig opp, og det samme med kostnaden.

 

Ytelsemessig bør det ikke være noen særlig forskjell. På vannblokker og ting som varme må flyttes raskest mulig bort fra kilden, så er kobberets overføringshastighet viktig. På en radiator, så er det ikke nødvendig å flytte varmen langt bort fra kilden (vannet), eller veldig raskt, fordi det er vannet som står for selve varmetransporten, og om du øker tykkelsen på radiatoren, så er det bare å ha flere vannrør. (i motsetning til på luftkjølere hvor du ønsker å flytte varmen så langt og så raskt som overhode mulig, så er hele poenget med vannkjøling at vannet gjør denne jobben.

 

Det som begrenser (med godt overlegg) er selve overføringen av varme fra radiatorfinnene til lufta, og da spiller materialvalget nesten ingenting. Her er det lufta som bestemmer hvor raskt det skjer. For mer areal og høyere luftstrøm er det som bestemmer hvor raskt du får overført varmen til lufta (som er en isloator, og trenger derfor enorme mengder areal). Hastigheten ut til finnene bør derfor ha null og niks å si, da denne hastigheten er mer enn rask nok for aluminium. På dette stadiet så kan varmekapasiteten også ha noe å si, som aluminium faktisk er bedre enn kobber på.

 

Og siden aluminium er billigere og lettere, så er det mye lettere å få større kjøleareal, som faktisk er det desidert viktigste. (ja, om du ser bort fra luftflyten som du ønsker så lav som mulig på grunn av støy)

 

Konklusjon. Det finnes mange steder du kan investere i mer kobber for bedre temperaturer. Det gjelder ikke i radiatoren. F.eks i en større og kraftigere vannblokk, som har bedre flow uten mindre areal etc. hvor overføringshastigheten er kritisk viktig. ;)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har restriktiv cpu blokk, og mange 90 graders fitting, så bør d gå greit. Du kan alltid prøve ut førs. Om d blir tungt, sette på en pumpe til, eller bytte til en anne pumpe. Radiator er ik restriktiv,så 2 i samme loop bør gå fint. Jeg er så heldig at jeg fikk kjøpe mye av utstyret til oc-maniac siden han skal konvertere til lukket system. Blir snart 2xmcp655 med bitspower dual top. Trenger ikke lenger å være redd for altfor lite trykk i loopen.

 

Xt 240 vil være for lite, du trenger iallfall xtx 360, helst en 480 om du har plass. Jo mer headroom jo bedre. Ellers kan du kjøpe en black ice gtx 360 og ha hissige vifter. Eller sette inn en ekstra xt/xtx 240

Endret av samye83
Lenke til kommentar

2 stk xt 240 bør holde ja. Jeg har kjøpt så mye vannkjølingsoppgradering i d siste, er ik sunt engang. Muligens kan j selge begge bitspower toppene til mcp665 når j får dual top'en. Vi får se an på saken. Du bør få dg 7970 så du kan ta over blokka mi :p

 

Selg alt du ikke trenger og spander på deg et tastatur som fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 stk xt 240 bør holde ja. Jeg har kjøpt så mye vannkjølingsoppgradering i d siste, er ik sunt engang. Muligens kan j selge begge bitspower toppene til mcp665 når j får dual top'en. Vi får se an på saken. Du bør få dg 7970 så du kan ta over blokka mi :p

Godt å høre! Er nok ikke lenge før den vannblokka di er min :p

Lenke til kommentar

Nice! Da blir det upgrade på deg også :)

 

Satser på at det går greit med pumpa, hvis ikke blir det nok ny ja - uansett planer om ny tank/pump, men helst på et litt senere tidspunkt, hehe..

 

Mao bør det holde med 2x XT240 for å kjøle ned greiene?

Kan jo fortelle at jeg har 1 stk 480 XTX for å kjøle ned overklokka 3930k OG 3 stk overklokka gtx680. Dette holder bra temperatur under spilling. Primer man cpu OG tar en dødartest på alle gpuene samtidig så stiger cputempen opp til over 70 grader, mens gpuene bare stiger 5 grader eller.no. Altså dette holder i haugevis.

 

Skal bruke samme oppsett for Titanene når blokkene kommer.

Lenke til kommentar

Litt OT, samye kan jeg få se skikkelige bilder av riggen din noen plass?

Har noen bilder i denne tråden, venter fortsatt på bitspower dual top, en ekstra mcp655 + 2x bitspower bodykit og blokk for hk. Når jeg har fått alt, skal jeg montere alt, og da kan jeg poste endelig oppsett.

 

Se side 521 og 555.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Kan jo fortelle at jeg har 1 stk 480 XTX for å kjøle ned overklokka 3930k OG 3 stk overklokka gtx680. Dette holder bra temperatur under spilling. Primer man cpu OG tar en dødartest på alle gpuene samtidig så stiger cputempen opp til over 70 grader, mens gpuene bare stiger 5 grader eller.no. Altså dette holder i haugevis.

 

Skal bruke samme oppsett for Titanene når blokkene kommer.

En slik radiator holder nok for det aller meste ja. :)

Men det krever vel at du har en ganske så grei luftstrøm, og for de mer støy-haterene så trenger du nær en dobling av radiatorareal om du ønsker en hørbar halvering (-10dB), altså ikke halvering av lyddtrykk som er -3dB).

Så det blir jo litt opp til hver enkelt.

 

Noen formening om Vanntempen og viftehastighet du kjører nder gaming eller god benchmark session? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...