Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål, hvordan er det Corsair sine vannkjølings produkter egentlig fungerer i praksis? Og er dette egentlig bedre enn for eksempel NH-D14?

Jeg har brukt H100 på et par maskiner utelukkende pga raskt å montere/demontere og tar veldig liten plass rundt cpu sokkelen. Den kjøler vel ca som de beste luftkjølerene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt H100 på et par maskiner utelukkende pga raskt å montere/demontere og tar veldig liten plass rundt cpu sokkelen. Den kjøler vel ca som de beste luftkjølerene.

 

Jeg skjønner, takk for svar :) Men hvordan er det det fungerer, vanskelig å stille spørsmålet så det er mulig å forstå. Enkelt og greit, hva gjør så prosessoren blir kjølt ned med disse ferdig settene?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner, takk for svar :) Men hvordan er det det fungerer, vanskelig å stille spørsmålet så det er mulig å forstå. Enkelt og greit, hva gjør så prosessoren blir kjølt ned med disse ferdig settene?

Det samme som på luft, varmen blir pumpet gjennom radiator (med vannet som leder), hvor det sitter vifter som blåser varmen bort ;) På luft er metallet "radiatoren" ;) Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Ja. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilket kjølemedie som brukes, men det er et fysisk kjølemedie (muligens vann) som pumpes mot den varme CPU, varmen fra CPU veksles over mot kjølemedie slik at kjølemedie blir varmet opp og CPU blir kjølt ned. Det oppvarmede kjølemedie pumpes så til radiatoren der kald luft veksles mot oppvarmet kjølemedie, slik at kjølemedie blir kjølt ned. Slik går det videre i en kontinuerlig prosess.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner, men er det fysisk vann i disse? På samme måte som en custom vannkjøling bare at dette ikke krever vedlikehold og så klart ikke yter like bra? Aldri helt skjønt det med disse vannkjølings løsningene så greit å finne ut litt :D

Vann med noen tilsetninger så redoks-reaksjoner blir minimert.

Grunnen til at lukkede systemer ikke er like bra er fordi det er litt luft i dem, sammen med en vannblokk som ikke er like effektiv på å lede varme og en veldig svak pumpe som gjør at blokken og radiatoren ikke yter så godt som den kan.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål, hvordan er det Corsair sine vannkjølings produkter egentlig fungerer i praksis? Og er dette egentlig bedre enn for eksempel NH-D14?

 

Jeg har CORSAIR H80 liggende å en eske i boden. Jeg ble ikke fornøyd med lydnivået, min rette gamer pc er luftavkjølt, og bråker mindre. Selv på laveste setting bråkte H80 mer.

Vurderte å selge mitt kitt, men har ikke helt hatt samvittighet til å "prakke" det på noen andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Vann med noen tilsetninger så redoks-reaksjoner blir minimert.

Grunnen til at lukkede systemer ikke er like bra er fordi det er litt luft i dem, sammen med en vannblokk som ikke er like effektiv på å lede varme og en veldig svak pumpe som gjør at blokken og radiatoren ikke yter så godt som den kan.

Pumpa er ikke akkurat store Saken nei, men tror det er mer Skralt med de syltynne radiatorene.

25mm tykkelse og et areal på en eller to 12cm vifter gjør at de ikke har stor mer kjøleareal enn konvensjonelle luftkjølere, spesielt førstnevnte.

 

Custom vannkjøling pleier å ha rundt 45-60mm tykkelse, og fra to til tre 12cm/14cm vifter. Dette øker kjølearealet mange ganger. :-)

 

Et ferdiggsett som corsair ville ha ha spontananntent om Jeg brukte en så puslette Sak som du finner på corsair sine vanligste modeller. Har to Stykk 6cm x 35cm x 35cm, som gir: 14700 cm^3

 

Corsair single Rad: 2.5x12x12 = 360cm^3. Hele 41 (!) ganger mindre. Betalte "bare" 7-8 ganger mer, men får da kjølt hele maskinen. :-)

 

For å veie opp for det lille arealet, så må ferdigoppsettet øke lufthastigheten tilsvarende mange ganger om ytelsen opprettholdes.

Dog, en sånn økning fører også med seg mer støy, og i en slik Ekstrem Sammenligning så ville nok ferdigoppsettet bråket så mye at du Ikke hadde hørt om det var en romferge som tok av hos naboen..

 

Selvsagt, så mye rør og slanger stiller krav til en pumpe som kanskje er 10 ganger kraftigere (?)..

 

Kort sagt, custom vannkjøling kan og Er som regel fra en helt annen verden i Ytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pumpa er ikke akkurat store Saken nei, men tror det er mer Skralt med de syltynne radiatorene.

25mm tykkelse og et areal på en eller to 12cm vifter gjør at de ikke har stor mer kjøleareal enn konvensjonelle luftkjølere, spesielt førstnevnte.

 

Custom vannkjøling pleier å ha rundt 45-60mm tykkelse, og fra to til tre 12cm/14cm vifter. Dette øker kjølearealet mange ganger. :-)

 

Et ferdiggsett som corsair ville ha ha spontananntent om Jeg brukte en så puslette Sak som du finner på corsair sine vanligste modeller. Har to Stykk 6cm x 35cm x 35cm, som gir: 14700 cm^3

 

Corsair single Rad: 2.5x12x12 = 360cm^3. Hele 41 (!) ganger mindre. Betalte "bare" 7-8 ganger mer, men får da kjølt hele maskinen. :-)

 

For å veie opp for det lille arealet, så må ferdigoppsettet øke lufthastigheten tilsvarende mange ganger om ytelsen opprettholdes.

Dog, en sånn økning fører også med seg mer støy, og i en slik Ekstrem Sammenligning så ville nok ferdigoppsettet bråket så mye at du Ikke hadde hørt om det var en romferge som tok av hos naboen..

 

Selvsagt, så mye rør og slanger stiller krav til en pumpe som kanskje er 10 ganger kraftigere (?)..

 

Kort sagt, custom vannkjøling kan og Er som regel fra en helt annen verden i Ytelse.

 

got that right.

 

testet litt temp på 4600Mhz 1.31v load prime95 med 3930K hjemme i går.. 56C hadde jeg - helt genialt!

 

dette er med endel radiatorflate seff, men uansett. viftene på meget lav hastighet..

Lenke til kommentar

Her er min nokså nye "bærbare" rigg. Satser på å få inn skikkelig vannkjøling en gang til våren. :)

 

 

 

oFoIq.jpg

 

hBHj4.jpg

 

waHII.jpg

 

Brr3y.jpg

 

 

Specs:

 

- ASUS P8Z77-I Deluxe

- Intel Core i7 2700k @4.7GHz

- Patriot Viper 3 2x8GB @1866MHz

- XFX Radeon HD 7950 Black Edition 3GB @1050MHz

- Chieftec Nitro BPS-650C

- Crucial M4 128GB

- Samsung Spinpoint F4EG 2TB

Endret av Nødstopp
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...