Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

Cosmos II har rett og slett rimelig dårlig viftestyring. Den har ein praksis av å kjøre ein bastard-versjon mellom PWM og voltage regulation; det er originalt voltage-regulation, men strømmen blir sendt i type "puls" modi.

 

Dette ser ut til å ha veldig variert effekt på vifter...

Er vel strengt talt en normal PWM modulering, men som skjer lokalt istedenfor i selve vifta, som jo er vanligst når du snakker om vifter. Dette er i grunnen en helt ideel måte å gjøre det på, da den er langt mer effektiv enn å bruke en motstand, som gjør at du ikke sparer noe strøm ved å justere ned hastigheten, og utvikler en del varme.

 

Det er heller ikke noe som helst problem at LED'sa er koblet til strømmen, og jeg synes dette er det beste egentlig.

 

Problemet er heller ikke glatting, som i dette tilfellet ikke er nødvendig da både LEDs og vifte fint klarer å operere med pulser.

 

Det som faktisk er kjernen i problemet er enkelt å greit at det er en dårlig regulator som har aaaalt for lav frekvens på pulsene. Du bør ha minimum et par hundre Hz for at du ikke skal kunne se at LED's ikke skal blinke, og spesielt når du har noe som beveger seg i nærheten, da kan man spotte det enda lettere. Hadde jeg lagd en slik krets så hadde jeg i det minste satset på 1 KHz eller lignende.

 

Ønsker man å fikse problemet uten å kjøpe en skikkelig regulator, eller lage sin egen, så kan man jo kanskje klare å strekke en ekstra kabel fra en 5/12V kilde i PCen som ikke er regulert, og så koble den rett på LED'sa. (forutsett at du beregner korrekt spenning til hver LED, som gjerne er rundt 3V hver, om det ikke er noen motstand på utsiden av vifta. Krever dog igjen noe lodde og strømkunnskaper. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det er ikke helt lett å si bare ved å se på en film, der kameraet har bakgrunnstøy i tillegg etc.

Men etter hva jeg forstod så er det kabinettet sin viftekontroller som også lager lyd?

 

En viftekontroller har jo ingen bevegelige deler, men kan jo ved visse frekvenser gi ulyder, enten det er pga for lave frekvenser, eller fordi det er ressonans, som da igjen er dårlig montering.

Ettersom jeg allerede har "konkludert" med for lav frekvens på pulsene så antar jeg det er samme problem. Altså for lav frekvens. Hadde de økt frekvensen til 20 KHz+ så ville ikke mennesker kunne hørt lyden, og ikke kunne sett blinkingen. Så jo, det ville fikset alle problemer.

 

Søker jeg på Comsos II fan controller på google så virker det som om produsentene har skjønnt at de har driti seg ut når de produserte kabinettet og dermed gitt ut en ny Fan-controller for den. :)

Så da slapp man gjøre det selv. ;)

 

just send a e-mail with your:

- name,

- address,

- invoice,

- serial number from the back of the case

to cooler master website...

and they will help/send to you very fast (mine in 3 days...im in Ireland and they send from Netherlands)...thanks cooler master for a very fast/good service.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er ikkje at tikkelyden kommer fra viftekontrolleren, men forårsaker ein tikkelyd i vifta. Same vifta er ikkje noe problem med andre pcer... .-.

? Så du mener at den høye pipe og tikkelyden er det som kommer fra vifta? Og at det er viftekontrolleren sin feil? Hmm... I såfall så er det ganske så intressant. Jeg trodde dette var noe med kameraet, da jeg aldri har hørt om lignende.

 

Pipelyden høres jo nesten ut som en liten pizo-høyttaler inni der... o,O Og tikklyden er lignende det man finner i et relè. Jeg har ingen forklaring på hvorfor verken trengs å være inni en vifte, eller hvorfor den reagerer slik. Not a Clue, men skulle gjerne likt å åpnet den opp. ;)

Lenke til kommentar

Høh. Hadde ikkje merka dette før, men hw.no har visst ikkje hatt ein test av Cosmos II... Hadde eg hatt anledning skulle eg gjerna sendt inn det eg hadde, og gjerne også Corsair vifter på kjøpet, men heila sulamitten er nok i bruk nå... :p

 

Lyden forsvinner ved høyeste setting uansett, så me endte opp med å kjøre Scythe GT 800RPM vifter...

Lenke til kommentar

"Ved høyeste setting" Betyr at viftekontrolleren kobler ut, more or less.

Den slipper altså strømmen rett gjennom, og vil ikke sende ut noen pulser (duty cycle er 100 %), og derfor vil det naturligvis ikke ha noe å si. Da kunne man jo bare koblet viftene rett til PSUen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

"Ved høyeste setting" Betyr at viftekontrolleren kobler ut, more or less.

Den slipper altså strømmen rett gjennom, og vil ikke sende ut noen pulser (duty cycle er 100 %), og derfor vil det naturligvis ikke ha noe å si. Da kunne man jo bare koblet viftene rett til PSUen.

 

Me så på det som rimelig naturlig me også, men var enklere å koble til via viftekontrolleren enn å tukle med flere molex-koblinger.

Lenke til kommentar

Endelig fått silverstone tj11 i hus nå, har fått over hovedkortet, men å tilpasse vannkjølinga tar litt tid. Får håpe at j rekker å bli ferdig med bygginga etter jobben imorgen. Første inntrykk var, damn så stort det var. Kvaliteten er også upåklagelig. Sandblåst alu er digg.

Kult! Bra å se at flere tar til vettet og kjøper dette kabinettet!

 

Dette er faktisk på 2 plass på diggbarlista mi under kategori kabinett :)

Gleder meg til å se hvordan du får det i kassa di ;D

Lenke til kommentar

Har fiklet med delene siden 6 ikveld, begynner å falle på plass nå. Finner ik den gamle viftekontrollen så det er 6 vifter som er koblet til hk'et og 2 på vanlig molex. Blir ikke så ryddig da og bråker som et jetfly, hehe. D eneste som mangler på tj11 er grommets. Håndtak kunne ha vært fint også, veier ganske mye med innmat.

 

Det tok litt mot å kjøpe kabinettet, men er glad for at jeg gjorde det. Skal ta bilder imorgen og poste det.

 

Edit: hvilket kabinett er nr.1 på lista di? LD sine kabinetter?

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...