Andrull Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Hjelper for hva da? Hjelper industrien? Om det ikke hjelper, hvorfor ønsker universiteter etc. å teste ut forskjellige analyser etc. om det ikke gir noen som helst forskjell? Såklart, det er kanskje ikke alt som gjør underverker, men det vil allikevell være en stor nytte i vitenskapen. Å studere noe vil jo gjøre deg klokere, men alt vil ikke være nødvendig. Jeg skulle gjerne hatt en skikkelig PC, gjerne med mer enn bare en prosessor. (to prosessorer med 6 eller åtte kjerner hadde vært hærlig). Men nå skal jeg ikke folde heller da. Mitt spørsmål er dog: GPUer er jo arkitekturmessig langt mer effektive og produktive i parralelle laster, enn det CPU'er kan drømme om. Og etter hva jeg har forstått så er folding også nær ren parralell last, og du vil dermed i teorien kunne folde langt raskere med en rask GPU, eller mange raske GPUer. Så, er det slik at folding med flere GPUer ikke er noe særlig? I mine øyne så høres det jo mye bedre å kanskje ha 3-4 GTX 680'er + en vanlig CPU, istedenfor svindyre prosessorer som jobber sammen? Ikke ment som kritikk altså, men av ren nyssjerighet. Utrolig kult å ha fire vannkjølte prosessorer i kabinettet sitt. Selv om det ville vært hakket mer stillig å ha alle på et felles custom vannkjølingssett, og ikke medfølgende Intel-kjølere. Hvilke prosessorer og hvilket HK er det vi ser her egentlig? Endret 4. juni 2012 av Andrull Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 så dere kjøper pc for og folde med? er det noen som kan bevise at folding hjelper? Mange kjøper nok inn hardware spesielt for folding ja, om det hjelper direkte vet vi ikke ennå siden forskningen ennå er såvidt over startfasen. Men jeg vil tro at det i løpet av noen år vil komme et gjennombrudd. Selv har jeg bare i år kjøpt inn maskinvare for omkring 200K. Det litt betydelige beløpet skyldes at jeg har lagt om fra 9 stk. i7 9xx / 2600K maskiner til bare Opteron 4P servere, og sistnevnte maskinvare er ikke helt billig. Fordelen er at de er mer effektive og produserer mer forskning pr. Watt for å si det enkelt. Strømforbruket er for tiden 2.223 KWh 24/7/365, men det meste går til oppvarming av huset så det er til å leve med. De fleste som folder er nok likevel de som lar datamaskinen sin hjelpe til når de ikke selv bruker den aktivt, og det er vi som brenner for dette svært glade for. Hvis du ser nede i signaturen min så ser du at vi folder i regi av hardware teamet som i statistikken er team 37651. Vi trenger flere foldere så det er bare å hive seg med. Selv folder jeg fordi vi i vår egen familie har mistet mange i kreft og har vært spesielt utsatt for Alzheimer. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Så, er det slik at folding med flere GPUer ikke er noe særlig? I mine øyne så høres det jo mye bedre å kanskje ha 3-4 GTX 680'er + en vanlig CPU, istedenfor svindyre prosessorer som jobber sammen? Ikke ment som kritikk altså, men av ren nyssjerighet. Utrolig kult å ha fire vannkjølte prosessorer i kabinettet sitt. Selv om det ville vært hakket mer stillig å ha alle på et felles custom vannkjølingssett, og ikke medfølgende Intel-kjølere. Hvilke prosessorer og hvilket HK er det vi ser her egentlig? Dette med hva som er mest effektivt av GPU eller CPU folding har endret seg mye de siste 2 årene. Tidligere så var det GPU folding som var best med hensyn til effektivitet og strømforbruk. Men etter at foldingen ble utviklet (les lagt til rette) spesielt for flerkjerne CPUer så har sistnevnte overtatt de tyngste jobbene. Ennå foldes det nok mest på GPU. Tidligere, før CPU folding kom for fullt foldet jeg med 24 GPUer på det meste og hadde et strømforbruk på opp mot 4KWh (til foldingen) i perioder, og produserte omlag 180K PPD. Nå etter at alt hos meg er lagt om til G34 rigger produserer jeg 1500K PPD med 2.223KWh så effektiviteten er helt endret til fordel for CPU. Nå er det kommet nye og mer effektive GPUer siden da slik at i dag ville kanskje 24 moderne GPUer produsert ca. 700K PPD, men da med et strømforbruk på nesten 10KWh, så det gjør det uaktuelt for oss dedikerte foldere. Det hender jeg ennå starter noen GPUer hvis jeg trenger mer varme, men det er unntaket mer enn regelen. I den første kassen (det gamle Chieftec Dragon kabinettet) står det et Supermicro H8QGi-F server hovedkort med 4 stk. Amd Opteron 6172 Magny Cours chipper. (totalt 48 cores) http://products.amd....ail.aspx?id=644 I det siste kabinettet, som forøvrig er et Xigmatec Elysium, står det et Tyan S8812 server hovedkort http://www.tyan.com/...0&SKU=600000180 med 4 stk. Amd Opteron 6272 Interlagos chipper (totalt 64 cores) http://products.amd....ail.aspx?id=761 Veskekjølere fra Antec holder CPU temperaturer under 45 Celsius selv om det er opp mot 28 grader i rommet. Til sammen har jeg i dag 4 servere med totalt 184 cores i dedikert folding, dvs. de brukes ikke til noe annet. I øyeblikket er produksjonen min temmelig nøyaktig på 1500K, men den kan variere mellom 1300 - 1600 alt etter hvilke work units man blir tildelt. Som jeg nevnte i forrige innlegg så er vi foldere desperat på jakt etter fler foldere som ønsker å være med, og kan la datamaskinen folde for "livet", bokstavelig talt. Dette er også en form for konkurranse oss foldere, men også lagene i mellom. For øyeblikket ligger hardware teamet på plass 19 på verdens-lista men vi forsøker å komme oss høyere opp. Statistikke kan leses her http://folding.extre...?s=&t=37651&p=1 og her http://fah-web.stanf...e&teamnum=37651 Nå havnet jeg nok litt utenfor topic men håper at jeg blir tilgitt siden dette er en så livsviktig sak. Jeg håper jeg har klart å vekke noens oppmerksomhet og så tar vi gjerne videre diskusjon i vår egen kanal hvis noen vil vite mer. http://www.diskusjon... Endret 4. juni 2012 av -alias- Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Beklager at jeg bryter opp diskusjonen, men nå kommer det noe som ikke er OT - et kabinett! Link til arbeidslogg. Gammelt bilde(med tilbehør) Innsiden Utsiden slik den står nå Specs: * 1. gen XBOX-kabinett * Asus P8H77 * Intel i3-2120T * 8 GB DDR3-1333 * Sapphire Radeon HD6870(PCIe-forlenger fra DX) * 30GB SSD + 500 GB harddisk * 150W PicoPSU modifisert for 220W Dell DA-2 ekstern "brick" *** ~50W idle *** ~165W max load 3 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Her er maskinen min etter oppgradering til Ivy Bridge. Komponentoppsettet står i profilen min. Jeg er ikke "stolt" av hvordan det tar seg ut, men det er vanskelig å få en ryddig look med mange tilleggskort som krever strøm fra molex-kontakt. Det jeg generelt ikke er fornøyd med er at slangene fra radiatoren på vannkjølingsenheten (Corsair H70) er korte og gir lite rom for plassering, ellers det at jeg ikke får plass til skjermkortet i x16 porten øverst fordi det da blir for tett plassering mellom skjermkortet og lydkortet over. Noen som vet om jeg kan plassere et pci-e x1 kort i en x16 - slot? Det ville jo ha fikset biffen... PS: Led-lysene skal over i annen maskin og er kun til uttesting. Jeg tror nok heller jeg kjøper noe mer lyssterkt dersom jeg skal ha lys i denne maskinen og plasserer det i topp/siden i hovedrommet i kabinettet. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hva F... gjør det apple klistremerket der? 3 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Hva F... gjør det apple klistremerket der? Vet ikke helt egentlig - litt krydder på en ellers kjedelig front kanskje? Men noen som har peiling på om lydkortet i toppen (Asus Xonar Essence STX) fungerer i en 16x - slot? Det skulle vel i teorien gå fint? Og har det mye å si for skjermkortytelsen at 16x - kortet kjører i 8x - modus? Jeg kjører jo kun single skjermkort som dere ser. Endret 6. juni 2012 av kaffegruff Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Å feste et surt eple på en søt front blir som å krydre en kake med sitronpepper-krydder. Det blir det bare tull av. 4 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Å feste et surt eple på en søt front blir som å krydre en kake med sitronpepper-krydder. Det blir det bare tull av. Jeg skjønner det Andrull - jeg var forberedt på sterke reaksjoner da disse bildene ble publisert. Men som Ole Brum ville sagt, så er mitt forhold til windows/mac "ja takk, begge deler". Men det kunne for den del vært en pære eller banan, jeg er altspisende... Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Hva F... gjør det apple klistremerket der? Vet ikke helt egentlig - litt krydder på en ellers kjedelig front kanskje? Men noen som har peiling på om lydkortet i toppen (Asus Xonar Essence STX) fungerer i en 16x - slot? Det skulle vel i teorien gå fint? Og har det mye å si for skjermkortytelsen at 16x - kortet kjører i 8x - modus? Jeg kjører jo kun single skjermkort som dere ser. Det fungerer med x1 i x16 slot, men jeg mener kanskje at jeg fikk dårligere lydkvalitet da, mer støy. Dette er helt subjektivt og har ikke målt noe faktisk. Tror jeg ville kjørt skjermkortet i x16, men du kan sikkert google frem noen tester for og se hvor mye båndbredde du mister, og om det blir en flaskehals. Endret 6. juni 2012 av Revolution Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 1. Det vil nok være en form for placebo-effekt at du har fått mer støy, eller så kom det av andre ting. F. eks så er en datamaskin rene slagmarken når det kommer til forskjellige magnetfelt. Så det kan bli påvirket av at kortet kom nærmere andre kort, eller at det kinda havnet i magnetfeltet til en annen komponent som skapte ocillasjoner for eksempel. 2. Nå vet jeg ikke helt sikkert hva slags skjermkort du har, eller om du kjører PCI-e versjon 2 eller 3. (tipper 2.0), men det skal altså ikke ha noe utslag. Det er i hvertfall så lite at det ikke kan oppfattes i praksis, og om det er snakk om et veldig kraftig skjermkort så kan det kanskje gi 2-3 % lavere ytelse i benchmarks. Ikke noe å engste seg for altså. :=) Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Ja, poenget er uansett at kortet fungerer fint i alle PCIe spor som er større enn x1. Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hey! Tenkte jeg skulle legge ut et bilde av mitt PCbygg i nåværende kabinett, Fractal Design Arc Mini, som jeg ble ferdig med i januar i år Jeg har fjernet HDDraden, satt inn et stykke plexiglass dekt med kunstskinn, der jeg har to bærbarharddisker og en Intel 520 120gb bak. Jeg har resten av specsa i signaturen. Jeg kan ta flere(bedre) bilder i morgen for de som vil se mer Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Hey! Tenkte jeg skulle legge ut et bilde av mitt PCbygg i nåværende kabinett, Fractal Design Arc Mini, som jeg ble ferdig med i januar i år Jeg har fjernet HDDraden, satt inn et stykke plexiglass dekt med kunstskinn, der jeg har to bærbarharddisker og en Intel 520 120gb bak. Jeg har resten av specsa i signaturen. Jeg kan ta flere(bedre) bilder i morgen for de som vil se mer ryddig hvilke vifter er det du bruker? og er de stille? Endret 7. juni 2012 av BFF-BattleFieldForever Lenke til kommentar
greenman Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Veldig pent! Er det Corsair sitt sleeved kit? Har lyst på et selv. Lager vel ikke mye lyd den der? Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Det er corsair sleeved kit, ja. Bitfenix som lager dem, da. Jeg trodde det var noe tøy-ish stoff rundt kablene, men det var bare plastikk, ergo ikke like så smidige som de kunne ha vært. Jeg ville gitt dem 5 av 10 i en vurdering. 85 bucks, pluss 45 bucks i frakt fra performancepcs. Ikke verdt det, spør du meg. Men det ser fint ut for de som har vindu, da. Viftene er utelukkende GT AP-13 og TY-140, pluss en Sanyo Denki(?) som ikke spinner opp særlig ofte i PSU. Støvfilteret er hvert fall ganske rent og pent ved PSU inntake, i forhold til inntaket rett ved sidenav med en GT som surrer og går hele tiden (5-600 rpm), hvor det også samler seg litt støv etter en stund. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 et av de ryddigste bygg jeg har sett Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Pent! Ingen intake vifte i front? Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) ryddig hvilke vifter er det du bruker? og er de stille? Takktakk Bruker seks Scythe Gentle Typhoon, der to drar inn luft i front, to stk. er montert på radiatoren. De tar også luft utenfra, og de to siste drar ut luft fra baksiden og i taket bak. Legger ved noen bilder jeg tok nå nettopp. Beklager for støvet i front, men jeg gidder ikke å ta frem kompressoren De støvfiltrene i front og topp funker forresten fantastisk EDIT For å svare på spørsmålet: Jepp, de er veldig stille. Jeg har koblet alle til viftestyringen du ser i front, så jeg kjører på maks når jeg spiller, og drar de helt ned når jeg ser film. På lavest hastighet er de så og si lydløse, og de er meget stillegående på maks også Endret 7. juni 2012 av Reap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå