Gå til innhold

Deres kabinetter her!

Anbefalte innlegg

Ikke akkurat noen synlig casemod, men har holdt på litt frem og tilbake med mål for øyet å få ned viftestøy/hastigheten og samtidig beholde en akseptabel temperatur.

--

Før start benyttet jeg standard vifter som fulgte med kabinettet (Fractal Design), og noen andre non-name, totalt 4 stk.

Gjennomsnitts temperaturen på HDD ~40-45°C, CPU ~37°C og system var ~43°C.

Støynivået var tilnærmet overklokket gamerpc grunnet mangelfull viftestyring.

Denne benyttes hovedsaklig som filserver++ ;). Ulempen er at den må stå i stuen. Av den grunn har jeg måtte få ned viftestøy da dama ikke her helt "fan" av det.

Weapon of choice, paper, scissors and scotch tape ... and Noctua :)

Eneste jeg har gjort egentlig er å vise luftstrømmen veien ut og benyttet Noctua vifter.

(Beklager kvaliteten på bilde. Se link under bilde for produktbildeillustrasjon)

airflowtempmodpic.jpg

Produktbildeillustrasjon

Specs

Kabinett: Fractal Design Define Mini Sort (ligger på siden inne i stereobenken med åpning i bakkant, ikke front)

Hovedkort: mini-ITX ASUS F1A75-I Deluxe

CPU: AMD FM1 Dualcore 2.7GHz

RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB

Raidkontroller: IBM ServeRAID M1015 LSI9220-8i 46M0861 (vises ikke på bildet)

HDD 4x (ikke alle vises på bildet)

SSD 1x

Vifter: 4x noctua, 1x Fractal Design (fulgte med kabinettet. Blir byttet ut med Noctua ved neste "mod").

Resultatet er meget imponerende! Kortsakt så er det mer støy fra meg om jeg sitter og holde på med telefonen. Så dama er happy.

Score! :w00t::w00t:

Endret av Evenmosbek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det var jo også en måte å gjøre det på ;)

Vel, ja. Som du sikkert er kjent med så ble alle gamle pcer levert med "lukket"viftesystem. Så teorien ved å lage luftkanaler minker turbulens i områder rundt PSU og 5.25" bayene hvor luft kan "sette seg fast".

Utgangspunktet sammenlignet med resultatet vil jeg si beviser at 20kr på papp og teip gav avkastning ;)

Noctua vifter er ikke spesielt gode. Men de er veldig dyre. Bare en heads up, xbitlabs, og hardware.info har viftetester.

Du er ikke den første som nevner dette. Men etter å ha lest mye på www.xtremesystems.org var det mye positiv oppslutting rundt Scythe. Men da jeg ikke fant noen i norge som solgte dem så gikk jeg for Noctua etter litt sammenligning.

Ut i fra specsheet fant jeg disse tallene. (correct me if i'm wrong)

Noctua NF-F12 PWM 120mm

Luftmengde: ~93,4 m³/h @ 1500 RMP utgjør ~~22,4 dBA

Lufttrykk: 2.61mmH20

Scythe "GentleTyphoon" 120 mm

Luftmengde: ~85 m³/h @ 1.450 RMP utgjør ~19 dBA

Lufttrykk: 2.06mmH20

Mange vifter på markedet har nok høyere luftmengde, men i mitt tilfelle var det viktigere med lufttrykk da f.eks HDD står i veien for luftstrømmen.

Endret av Evenmosbek
Lenke til kommentar

Noctua vifter er ikke spesielt gode. Men de er veldig dyre. Bare en heads up, xbitlabs, og hardware.info har viftetester.

Noctua viftene er dyra ja, men det betyr ikke at dem er dårlige. Er de verdt pengene? Ja, nei, kanskje, men er det bra vifter? Vist pokker!

Lenke til kommentar

Problemet er vel heller at norske nettbutikker eller databutikker generelt sett ikke fører noen av de jeg finner på topplistene. Eneste er Noctua som i det minste har klart å komme seg på listene som selges i Norge.

Mye av det du finner i nettbutikkene er av horribel kvalitet, og Noctua er et merke som faktisk leverer solid kvalitet i alle klasser. Om kanskje ikke i toppen, men stabil i midten. At de koster mer enn de smaker er jeg enig i, men er ikke det Norge i et nøtteskall?

Dog finnes det ET unntak og det er at noen butikker fører Schyte, som legger seg i topp i nesten alle viftetester, og som faktisk ikke er så dyre på de butikkene (netshop, multicom og Techbay). Synd det ikke virker som om du får de i større størrelser.

Lenke til kommentar

Problemet er vel heller at norske nettbutikker eller databutikker generelt sett ikke fører noen av de jeg finner på topplistene. Eneste er Noctua som i det minste har klart å komme seg på listene som selges i Norge.

Mye av det du finner i nettbutikkene er av horribel kvalitet, og Noctua er et merke som faktisk leverer solid kvalitet i alle klasser. Om kanskje ikke i toppen, men stabil i midten. At de koster mer enn de smaker er jeg enig i, men er ikke det Norge i et nøtteskall?

Dog finnes det ET unntak og det er at noen butikker fører Schyte, som legger seg i topp i nesten alle viftetester, og som faktisk ikke er så dyre på de butikkene (netshop, multicom og Techbay). Synd det ikke virker som om du får de i større størrelser.

Hvilke vifter finner du ikke hvor? De fleste gode der, er og finne i norge.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Du har ikke lest tester av de i såfall, fordi de er ikke gode heller. Det som er tingen, de er ikke verdt pengene.

*snip*

Pris...

Hvilken test er dette fra? Luftmengde ved et bestemt lydnivå behøver ikke å si stort. Statisk trykk, MTBF, type lager/hvordan de reagerer på vannrett og loddrett montering har også mye å si på helhetsbildet. Lydnivå bestemmes også som kjent av hvor og hvordan de monteres.

Hvordan takler de voltregulering?

Mine AP-15 starter faktisk på så lite som 3.2V og de takler regulering jevnt over svært godt.

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar

Bygger nå pc for første gang :D Aldri vert så spendt, nervøs, glad og frustrert på en gang før XD.

Tok meg 1,5 timer å feste phantecs kjøleren pga noen gummi knotter som var 1mm for korte, så jeg fant til slutt ut at jeg måtte bytte dem ut mo noen andre som var 1mm høyere -.-

noen generelle tips til en nybegynner?

hvis det er av interesse, så er dette oppsettet:

asus z77-v pro

intel 3770k

phantecs kjøler

switch 810 whit eition

intel 520 240gb ssd

barracua 7200rpm 3tb hdd

16gb corsair ddr3

asus gtx 670 cuii

nzxt gol 90 1000w psu

ekstra unødvending stæsj er:

nzxt 2 m blå led

nzxt fan controller ( som røyker når jeg kobler den til, så eg må nok levere den tilbake :( )

post-272409-0-05524300-1337636679_thumb.jpg

post-272409-0-43845400-1337636698_thumb.jpg

post-272409-0-29837900-1337636712_thumb.jpg

post-272409-0-37076600-1337636722_thumb.jpg

post-272409-0-29491000-1337636730_thumb.jpg

post-272409-0-86094400-1337636739_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du har ikke lest tester av de i såfall, fordi de er ikke gode heller. Det som er tingen, de er ikke verdt pengene.

*snip*

Pris...

Hvilken test er dette fra? Luftmengde ved et bestemt lydnivå behøver ikke å si stort. Statisk trykk, MTBF, type lager/hvordan de reagerer på vannrett og loddrett montering har også mye å si på helhetsbildet. Lydnivå bestemmes også som kjent av hvor og hvordan de monteres.

Hvordan takler de voltregulering?

Mine AP-15 starter faktisk på så lite som 3.2V og de takler regulering jevnt over svært godt.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/140mm-fan-roundup.html

Lenke til kommentar

sjekk techbay.no om de har, vil huske de har thermalright vifter der

Lenke til kommentar

PC-en er nå ferdig, er utrolig fornøyd.

Her er resultatet:

Noe jeg burde endre på, eventuelt kjøpe inn for det estetiske?

Noen som kan svare på hva som trengs for å oppnå full score? (7.9)

post-272409-0-81376500-1337803425_thumb.jpg

post-272409-0-58652400-1337803506_thumb.png

post-272409-0-42806400-1337803674_thumb.jpg

Endret av Eirik----
Lenke til kommentar

Drit i de talla der. De betyr ikkje en dritt. Talla er også ofte random.

Man får lett full score med 4500mhz cpu, 2000+minne og ssd.

Men som sagt, ikkje bry deg. Det finnes flere andre benchmarks som tester bedre, og mere konstant.

Pcmark vantage og 3dmark 11, så har du en god start.

Pcmark 7 suger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...