Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjoda, tror nok jeg fint kunne overlevd det. Men et kabinett er nå alltid en fordel. Spesielt siden jeg sannsynligvis skal flytte sammen med kjæresten til høsten, og tviler på at hun vil være så begeistret for en haug med hardware på skrivebordet. :p

 

Vurderer å modifisere SUGO-en om jeg kjøper den da. Lakke den rød inni eller noe. :)

Lenke til kommentar

Det spørs vel hvor han kom borti på HKet og om han hadde et svakt hjerte.

 

Men hvis du roter nedi en påslått psu så er det over rimeligt fort. Det er fordi at i de kretsene går det kraftig strøm. Men det tipper jeg man fårstår når kondensatorene er på størrelsen med lommelyktbatterier. Mens på et HK er de som regel bittesmå.

Lenke til kommentar

For de som er litt skeptiske til åpne kretser så kan jeg trøste dere med at dere ikke på noen måte vil klare å kjenne at det går strøm gjennom kretsene. :new_woot:

 

Det kan da gå så mye strøm gjennom de kablene som de bare vil, men ettersom spenningen ikke er mer enn 12V, så er det faktisk ikke nok til å gå gjennom huden. Selv med svett hud som leder godt med strøm vil du ikke engang kjenne at du tar på noen av kretsene. Og 12V+ er den høyeste spenningen som strømforsyningen leverer, og vil som regel senkes av noen mosfeter så snart de når HKet/skjermkortet ned til rundt 1,5V. (+/- 0,5V).

 

Det er heller hovedkortet som bør være redd om dere kommer borti kretsene, ettersom vi mennesker fint klarer å opparbeide oss en spenningsforskjell fra den på flere tusen volt. En slik utladning vil du derfor godt kunne kjenne, og kan gjøre vondt, samt ta livet av envher komponent. Også kjent som statisk elektrisitet. :ph34r:

 

Edit: Den eneste delen av PCen der det opparbeides høy nok spenning til å kunne gjøre noen skade/kjennes overhode er inne i selve strømforsyningen. Her omgjøres 230V vekselstrøm som enkelt kan drepe et menneske under uheldige forhold. Og selv om ikke strømmen er på, så har den kondensatorer som er oppladdet på ca 400 V. Kan gi et veldig fint kick i hele kroppen. Men nå antar jeg ingen har oppfordret noen til å kjøre med åpent strømforsyningskabinett uansett.

 

Det spørs vel hvor han kom borti på HKet og om han hadde et svakt hjerte.

 

Men hvis du roter nedi en påslått psu så er det over rimeligt fort. Det er fordi at i de kretsene går det kraftig strøm. Men det tipper jeg man fårstår når kondensatorene er på størrelsen med lommelyktbatterier. Mens på et HK er de som regel bittesmå.

 

Bare for å pirke litt så er det ikke i hovedsakelig høy strøm som gjør det, men en kombinasjon av høy nok spenning og sterk nok strøm. Du finner jo kretser med strømmer som er så høye som 200-Ampere på hovedkortet, og det trengs ikke mer enn 0,03-0,01 Ampere gjennom hjertet for å få hjertestopp. aka. over 6000 ganger høyere strømstyrke enn dødelig dose!

 

Spenningen derimot ligger da på rundt 1,3V og er ikke nok til å sende strømmen en millimeter gjennom huden din engang.

 

Tja, var jo en kineser som for noen år døde av å stikke sitt svette bein inn i en åpen PC. Men ja, skal jo litt til.

 

Det kreves en viss menge spenning (pr. defenisjon 48V, som er grensen til sterk-strøm, og noe lavere hvis du er veldig svett) samt at det kreves en rimelig kraftig kondensator med høy mengde energi for å generere nok strøm OG nok spenning til å komme inn til hjertet og deretter slå det ut av drift.

 

Kondensatorer på hovedkort er alt for små, og har ikke mulighet til å generere nok spenning for at det skal trenge gjennom hudlaget, og da spesielt ikke i føttene. (tykk hud + lang vei til hjertet + at det betyr han da mest sannsynelig også var jordet i venstrehånda)

 

Han kinesern har nok død av HELT andre årsaker. Alternativt en strømforsyning som var åpen, eller hadde jordfeil + kortsluttet på vekselstrømsiden. Jeg tipper på koffeinsjokk eller latskap rett og slett. MYE farligere faktisk. ;)

 

Spesielt siden jeg sannsynligvis skal flytte sammen med kjæresten til høsten, og tviler på at hun vil være så begeistret for en haug med hardware på skrivebordet.

 

Kvinnfolk derimot, er nok en helt akseptabel grunn til å kjøre med kabinett. ^^

 

 

Edit: om noen trenger praktiske forsøk så må eg gjerne ta bilde av mens jeg holder i en uisolert 12V kabel og jordkabelen med en annen finger... :p

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Done that... ingenting som skjer da heller. ;)

 

Du kan fint stå å holde i hver av polene uten at noe skjer, og derfor det heller ikke er noen beskyttelse av polene når man skal bytte batteri.

 

Det er en vanlig missforståelse at man tror man lett kan få støt av bilbatteri ettersom den kan utlade seg så raskt/levere enorme mengder strøm, som igjen gjør at du ser en skikkelig gnist når du kobler de to polene sammen. Det ser jo derfor ikke veldig fristende å sette hendene sine på der.... Men joda, det er null problem. 12V er og blir 12V.

 

Bare som litt referanse, så fikler jeg med det meste av strøm til vanlig, og har tatt på det meste også. 14V bilbatterier er dagligdags på min gamle bil, og ikke tro at jeg har på meg noen beskyttelse når jeg gjør noe som helst. Fikler med det meste av HW, og har eksperimentert mer enn nok inne i PCer som står på. Jeg studerer jo også strøm daglig på høgskolen, og snakker til dagelig med eldre elektroingeniører.

 

 

 

Har jeg fått dødelig strøm i meg? Joda, mange ganger. (ikke noe jeg er stolt av) Alle gangene har dog vært 230V nettspenning.

 

Edit: Eneste gangene du kan få støt fra bilbatteri eller i en PC måtte i såfall være om du stappet kretsene/polene i kjeften. (f. eks tunga) :w00t:

Vel og merke noe jeg IKKE har prøvd. Selv om jeg må innrømme at det frister litt.

 

 

Legg da også merke til at det IKKE kan drepe deg, fordi strømmen da går gjennom tunga, og ikke gjennom resten av kroppen.

 

edit2: Ok, du kan nok sikkert få støt om du er så svett at det renne i flommer fra kroppen, og tilsvarer fuktighheten til tunga... Men det vil uansett ikke være farlig. :ph34r:

 

 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grafset til meg en Coolit Vantage ALC på Kompletts timesalg før påske :D Tenkte egentlig å spare dens jomfrudom til et annet bygg, men kunne ikke dy meg...

post-180418-0-75913700-1304255084_thumb.jpg

 

Dårlig lys og dårlige bilder, men men..

post-180418-0-57088300-1304255093_thumb.jpg

post-180418-0-69440700-1304255100_thumb.jpg

Selvfølgelig er de nye SilverStone-viftene i en gyselig sølvfarge så de havner nok på bruktmarkedet.

 

post-180418-0-66184600-1304255106_thumb.jpg

Noen som mangler vifter? :!:

 

Vantagen kjøler overraskende godt. Faktisk på høyde med NH-D14 i push-pull. Den bråker dessverre en del mer (pumpen) så jeg tror den havner i et nybygg etterhvert.

 

Realtemp:

 

Makstemp på 52 grader er etter Prime95 small FFTs i omlag 45min. u-klokket i7 2600k, 3.8Ghz, 1.20Vcore og Arctic Cooling MX-4.

post-180418-0-73548900-1304255596_thumb.png

 

 

Edit: Vanligvis er det egentlig ganske ryddig :blush:

Endret av Komakino
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Grafset til meg en Coolit Vantage ALC på Kompletts timesalg før påske :D Tenkte egentlig å spare dens jomfrudom til et annet bygg, men kunne ikke dy meg...

Virker som om mange gjorde det ;)

 

Du burde kanskje ryddet litt kabler i kabinettet, ellers så så det awesome ut!

Noen som mangler vifter? :!:

 

Jeg!

 

Send meg én eller flere av de 140 mm viftene du :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...