Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja.. du springer jo rundt med en potensial av 10-15kV.

Symptomene for ESD skader kommer ikke umiddelbart, men i seneretid hvor mer av kretsene i IC'n slutter å fungere. -> død skjermkort. Jeg la merke til at du sprang rundt med sokker i et rom med tepper? :p ESD skjer ikke bare på direkte kontakt, men også bare ved å være i nærheten. Altså, det er greit å ta på de store komponentene som kondensator, resister, diode og transistorer, de er ikke utsatt for ESD, men IC'ne er en annen sak, og det er faktisk en gyldig grunn for at de pakker kortene inn i antistatisk poser.

 

Kan ikke mye om dette i teorien, men i praksis så har det ihvertfall fungert greit for meg i alle mine år hvor jeg har drevet med pc :]

 

(og jeg har ikke tepper) :ninja:

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Men poenget er at det virker som det er liten kunnskap om dette rundt omkring. Ser videoer på Youtube hvor folk legger helt nye skjermkort rett på senga, og plukker det opp uten å være sikret mot elektro statisk overføring. Folk tar det ikke seriøst fordi de ikke vet så mye om det.

 

Som skrevet tidligere, så merker man ikke en elektro statisk overføring, og det kan skje uten at du er i direkte kontakt med kortet. Disse elektro statiske sjokkene lager skader på kretser og brikker inne i mikroprosessorer. Dette kan være umiddelbar død for kort, eller det kan lage skader som kommer frem over tid.

 

Jeg selv har alltid måttet ta litt rundt på metalliske deler i kabinettet, men kabinetter er ofte lakkert og da får man ikke mye kontakt. Nå har jeg et ESD armbånd, og det er mye mer avslappende :)

Lenke til kommentar

img1405oy.jpg

 

Spill/work-pcen, Cooler Master ATCs 840 kabinett, Asus Formula Rampage HK, Corsair Dominator ddr2 1600mhz (trur jeg) RAM, Intel Core 2 Quad 9550 CPU, 2x ATI Radeon 4870x2 2048MB GPU, Corsair HX1000 PSU, 3x120Gb SSD`er i RAID0, 2x1500Gb RAID1

img1372lp.jpg

 

3x120GB SSD`er i RAID0:

img1359t.jpg

 

NAS`en, Fractal Design R3 kabinett, Intel Core 2 Duo E6300 CPU, Abit AB9 HK, 2Gb RAM et eller annet slag, ATI Radeon HD 4350 512MB, Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler, HighPoint RocketRAID 2640X1 4P SATA, 160GB systemdisk + 10,32TB i disker ellers :

img1410dp.jpg

Endret av Sjulimann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt greie maskiner, men den nas'n din var rotete!

Skal oppgradere spill-pcen snart med nytt HK, CPU og RAM. Har en mediacenter som ikke er helt ferdig, som har en 600w modulær PSU. Tenkte jeg skulle gi NAS`en den PSU`en sånn at den blir mer ryddig. Ellers skaper RAID-kortet litt trøbbel, men det syntes jeg ikke er så nøye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...