Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti støydempingsmatter? Noe sånn som disse.

Fungerer det bra, og er det tosidig teip man klistrer på innsiden av kabinettdørene?

 

Jeg har brukt slike matter i noen av mine builds, eller rettere sagt har jeg vanligvis brukt matter fra bilstereo som Stinger eller Dynamat, men fungerer utmerket, om man er villig til aa kompromisere paa vekt.. siste kabinettet ble vel 5-8KG tyngre bare i stoydempningsmatter. Men de gjorde jobben :thumbup:

 

Utifra personlig erfaring ville jeg anbefalt standard asfaltmatter eller dynamat (etc.) for bil og bilstereo, er valigvis billigere per m2 og er like, om ikke mere effektive :)

 

MvH

[infected]

Hvordan får er plass til det da? Hvor tung maskinen blir betyr ikke noe. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få festet disse på Corsairen. På baksida er det jo fullt av skjulte kabler. Såpass mange at det er vanskelig å få igjen døra til tider. På den andre siden er det jo plexiglass over halvparten, så her må jeg vil skjære til rundt glasset? I bunnen er det ikke altfor mye plass og i toppen har jeg 3 stk 120mm vifter.

 

Er klart enklere i kabinetter uten vindu og etc. men som de sier no pain no gain, om du vil ha et stille kabinett maa man nesten betale prisen. En fordel med aa bruke matter fra bilstereo er at de har en langt bedre stoy og vibrasjonsdempende effekt enn disse for pc, som egentlig bare er samme materiale men tynnere. Eneste negative med aa bruke matter for bilstereo fremfor disse spesialiserte for pc er at de er tyngre og tykkere, men de er ogsaa langt mer effektive, og billigere per m2. Og ikke minst, bilstereomatter som feks Stinger eller Dynamat er meget gode stoydempere. Om pris er en faktor har jeg erfart at billige asfaltmatter (tynnere en dynamat og stinger) er helt OK om man vil ha en stillere maskin uten aa betale ett slikt prispremium. Forovrig er ogsaa Stinger tynnere en Dynamat, men omtrent samme pris, og omtrent samme stoydempningsevne..

 

Desverre er plexi i siden etc. paa et kabinett en sentral kilde til stoy til aa begynne med, saa om du dekker hele kabinettet med stoydempningsmatter, nesten uansett hva du bruker, vil du fortsatt ha mye lekasje gjennom plexiglasset.. som sagt, no pain no gain :)

 

Om jeg var deg ville jeg bare investert i standard asfaltmatter og dekket saa mye som du er villig til.. til en langt langt hyggeligere pris enn alternativenene, og med en meget akseptabelt sluttreslutat. (saa lenge du ikke forventer 100% stillhet.. seff, men daa maa nok vinduet gaa ogsaa uansett..)

 

edit. Disse mattene monteres paa samme maate, ene siden er gugge som du river av tapen paa og klistrer paa nesten som vanlig 'tape'. Ikke forvent aa faa disse av igjen etter du har satt de paa, dette er heller permanente greier..

 

MvH

[infected]

Takk for god informasjon. Hvor kan jeg få tak i slike asfaltmatter? Tror jeg prøver først med plaxiglasset i behold. Blir resultatet for dårlig ser jeg at Corsair selger dører som ikke har plexiglass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asfaltmatter skulle gi meget akseptable resultater, saa lenge vekt ikke er kritisk :)

 

Jeg har kjopt disse fra Bilradiospesialisten, der jeg ogsaa har faatt tak i Stinger og Dynamat,

Biltema skal ogsaa fore meget respektable alsfalt depningsmatter til en meget gunstig pris :)

Vi snakker her om ca 2-300kr for aa dempe hele kabinettet...

 

Hvilke støydempnings matter er best?

 

MvH

[infected]

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Om du vil ha en stillegående maskin så begynner du først med å velge komponenter som per def er støysvake, så kan du ta videre støydemping og modding etter behov... å ha et bra utgangspunkt (støysvakt kabinett) er en "liten" fordel. Har sett flere bygg med feks P182 som er modifisert for drive suspension (strikk), og Antec Solo (som har dette fra fabrikk) som lager særdeles lite støy...

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Asfaltmatter skulle gi meget akseptable resultater, saa lenge vekt ikke er kritisk :)

 

Jeg har kjopt disse fra Bilradiospesialisten, der jeg ogsaa har faatt tak i Stinger og Dynamat,

Biltema skal ogsaa fore meget respektable alsfalt depningsmatter til en meget gunstig pris :)

Vi snakker her om ca 2-300kr for aa dempe hele kabinettet...

 

Hvilke støydempnings matter er best?

 

MvH

[infected]

Var litt gammel den tråden du linket til. Ser at Biltema har en sak.

Lenke til kommentar

Asfaltmatter skulle gi meget akseptable resultater, saa lenge vekt ikke er kritisk :)

 

Jeg har kjopt disse fra Bilradiospesialisten, der jeg ogsaa har faatt tak i Stinger og Dynamat,

Biltema skal ogsaa fore meget respektable alsfalt depningsmatter til en meget gunstig pris :)

Vi snakker her om ca 2-300kr for aa dempe hele kabinettet...

 

Hvilke støydempnings matter er best?

 

MvH

[infected]

Var litt gammel den tråden du linket til. Ser at Biltema har en sak.

 

Ja, er en stund siden jeg har vaert paa utikk etter det hele innenfor Norges grenser, men http://www.biltema.no/Bil---MC/Biltilbehor...-bitumen-4-stk/ ville nok vaert ett godt valg :) De siste aarene har jeg kjopt mine matter fra AutoPro og JB HiFi.. :)

 

DEn demper vibrasjoner, ikke støy generelt.

 

Og "lyd" er...? Da definert utifra fysikkens verden.. :) Men om du mener mekaniske vibrasjoner overfort gjennom luft eller dvs. gasser fremor solide stemmer jo i og for seg dette, men er strengt avhengig av hvor komplett denne "barriaeren" skapt av disse mattene er.. (re: vinduet) men overfort gjennom gass, vaeske eller solide materialer, lyd er vibrasjoner. Disse mattene har bare en "daarlig ledeevne", eller er ett "daarlig medium" om du vil, for disse 'mekaniske vibrasjonene' som vi definerer som "lyd" :) Hva som er 'stoy' og hva som er "lyd" er vel kanskje ett mer filosofisk sporsmaal..

 

Og her ett bilde av en saers braakende og ikke spesielt stoyisolert maskin :)

imga0159-1.jpg

 

MvH

[infected]

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Sånn der var 3 stk Fractal 120mm vifter montert i toppen av Corsair 800den min. Hadde såklart bare en viftesplitter så jeg har bare koblet til to av viftene. Har fått klokka opp prosessoren til 3.9 ghz og der kjører den fint :) Sliter fortsatt med støy fra pcen. Hører en konstant dirrelyd. Trodde først det var de to harddiskene jeg hadde nede i kabinettet. Tenker på disse plastikk skinnene. Merket at den ene harddisken satt litt løst. Flyttet begge opp til hot-swap skuffene, men lyden forsvant ikke. Begynner å lure på det er PSUen som dirrer. Tenkte meg å prøve på en slik sak.

 

Tilbake til støydempingsmatter igjen. Hva ville dere valgt av disse?

 

- Biltema

- Fractal Design.

- Be quiet!

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Sånn der var 3 stk Fractal 120mm vifter montert i toppen av Corsair 800den min.

 

Tenkte meg å prøve på en slik sak.

 

Kan vi få se noen bilder?

 

Si ifra om støydempningsrammen til strømforsyninga funker, om du finner ut at du skal skaffe deg en ;)

Skal få lagt ut et par bilder i morgen. Skal bestille et par ting fra Dustin så jeg tror jeg legger ved en slik gummisak til PSUen. Stikker muligens innom Biltema på fredag og tar med meg asfaltgummi. Er litt usikker på om jeg i det hele tatt får plass til et lag med gummi på innsiden av kabinettet. Synes det er vanskelig nok allerede og få på bakdøra. Må av og til presse midt på døra på grunn av at kablene står i spenn. Da buler liksom døra litt ut.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Er litt usikker på om jeg i det hele tatt får plass til et lag med gummi på innsiden av kabinettet. Synes det er vanskelig nok allerede og få på bakdøra. Må av og til presse midt på døra på grunn av at kablene står i spenn. Da buler liksom døra litt ut.

 

Jeg har akkurat samme problemet selv... Venstre sideplate buler ut pga tjukke PSU-kabler ;) Skulle ønske det var en enkel måte å skape litt mer plass der bak...

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Det var jo dritdigg, særlig vis man planlegger å lydisolere kabinettet, eller ikke vil ha vindu (selv om man kan kjøpe panel uten vindu på corsair.com).

 

Så dog ikke ut som kabinettet var noe mindre da, skulle ønske de kom opp med ett Obsidian mATX-kabinett, hadde vært smooth :)

 

Pulverlakkert i perlemor-hvitt :dribble:

Lenke til kommentar
QUOTE(ballsack @ 18/02-2010 : 01:34) Ser ut til at Corsair kommer med en ny variant av Obsidian kabinettet, modell 700D. Er nesten helt likt 800D, bare at vinduet og hotswap brønnene er fjernet. Bilder her. Ser ikke helt poenget, men for noen er det kanskje interessant.

 

Det kabinettet var så mye diggere inv_biggrin.gif Likte bedre HDD løsningen på det og jeg liker ikke det bua vindu på 800D. Dette ser bra ut inv_biggrin.gif

Endret av Durochris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...