NinaBergen Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Jeg kjøpte en digital kamera (Olympus Camedia C-60 zoom) sist lørdag. Har kun tatt noen få bilder. Har fulgt alle bruksanvisninger akkurat som det står i manualer. Nå kommer ikke linsen ut, når jeg åpner linsebarriaren. På skjermen står det => D: 1E11 1E1A Noen som vet hva som skal gjøres? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Ja, da går man til næmeste fotobutikk og klager sin nød. Man skal vel ikke klå for mye på slikt hvis man ikke er finmekaniker eller liknende. Det er vel også noe som heter garanti på slikt. Ellers har du selvsagt nok støm på batteriene? Endret 2. august 2004 av manskow Lenke til kommentar
NinaBergen Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Ja. Den var nesten ny ladet når det begynte å strike. Jeg skal ta en tur innom en fotobutikk i dag og se om de kan fikse det. Kjøpte den på Elkjøp. De har 30 dagers retur rett. Men vet ikke hva de vil si når den har en feil. Selv om det er ikke jeg som har gjort noe galt. De er vel ikke interessert i å få en feil vare tilbake. Trenger kamaret mest de dagene som kommer . Det var nettopp derfor jeg kjøpte kamaraet også. Så å sende det til Oslo for reparasjon er for dumt. Kanskje blir det 4.000,- kroner rett i vasken. Nei. Jeg har ikke peiling på mekanikk, kommer ikke til å gjøre noen verdens ting med den, selv. Takk for svaret ditt. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Du kan gå til El-kjøp og kreve omlevering. Se kjøpsloven: http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2002/1025252455.2 Dessuten opplyste Phos-Foto i Oslo meg når jeg kjøpte et Olympus-kamera, at Olympus Norge bytter ut alle kameraer med feil på med nytt når det er under et halvt år gammelt. Får håpe ikke El-kjøp driver egenimport. Ellers kan du jo bare returnere det og kjøpe et nytt. Jeg har tilbakelevert varer med feil på hos El-kjøp. Så bare stå på og gi deg ikke. Loven er på din side. Lenke til kommentar
NinaBergen Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Takk for svaret ditt. Det var veldig beroligerende. Jeg gruet meg veldig til et evt. møte med Elkjøp. I kvitteringen står det at de bare selger varer for produsentene og vi må ta kontakt med produsent. Først fotobutikken, hvis de ikke klarer å fikse det, så ringer jeg Olympus. Kjøpte en datamaskin på elkjøp for 7-8 år siden. Det var ikke ende på feil i den. Men, fikk tilbud om å bytte den ut etter mange uker med fram og tilbake turer i butikken. Den eneste kompensasjonen jeg fikk var at jeg kunne få en fin avslag på prisen neste gang jeg kjøpte noe hos dem. *L* Håper de har forbedret seg nå. Takk igjen for svaret. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Vel, jeg er redd du BØR grue deg til å konfrontere Elkjøp med dette. De er vel ikke mest kjent for sin store imøtekommenhet, er jeg redd. Men stå på kravene, du har iallfall retten på din side. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Jeg har aldri hatt problemer med El-kløp og reklamasjoner, men jeg tror det har med måten kunden oppfører seg på. Lenke til kommentar
NinaBergen Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Det gikk fint på Elkjøp. Fikk pengene tilbake. Hadde veldig lyst til egentlig å få en ny av samme kamaraet, siden jeg nå har printet ut nesten 200 sider med bruksanvisning, og satt meg veldig gdot i hvordan å bruke kamaraet, men turde ikke. På fotobutikken sa de at det er nok en produksjonsfeil. Tror nok jeg må finne en annen kamara som ikke har den mekanisme med at strømmen av/på styres av linsebarriæren. Tusen takk for alle svarene. Lenke til kommentar
donjon Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Tror nok jeg må finne en annen kamara som ikke har den mekanisme med at strømmen av/på styres av linsebarriæren. Du trenger jo ikke bannlyse alle kameraer med bryter i linsedekselet fordi du fikk et kamera som ikke fungerte. Alle kamera kan jo ha feil, og du fikk jo tilbake pengene uten problemer. :-) Lenke til kommentar
NinaBergen Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Hei donjon, Jeg har alltid lurt på hvorfor folk gidder å skrive slike svar som det du skriver. Jeg har ikke bannlyst noenting. Jeg foretrekker å ikke gjøre samme feilen igjen og bruker tid og energi på det. Å få pengene tilbake er det minste mann kan forvente når det er en fabrikasjonsfeil. Men, den usikkerheten en slik situasjon skaper, i forhold til, om det skal gå 'glatt' eller ikke, er det en veldig dum situasjon. Se svaret ovenfor, fra andre. Det er en som skriver det kommer an på hvordan kunden oppfører seg. Hva skjer hvis personen på Elkjøp ikke likte trinet mitt eller hadde en dårlig dag? Heldigvis for meg var det en veldig fin mann som var bak disken. Han skjønte problemet med engang. Men, jeg måtte stå i kø i over en halvtime på retur/vareleveranse disken på Elkjøp og enda noen minutter i kassen. Prøv å ikke skriver hva andre skal og ikke skal, når det gjelder slike ting. Hvis du hadde noen anbefalinger er det noe annet. Men, det er en stor forskjell på å anbefale og befale. Lenke til kommentar
donjon Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Oioi, beklager hvis du føler at det jeg skrev var for dumt. Jeg ville bare påpeke at det nå, når du nok en gang skal ut å kjøpe kamera, er omtrent like stor sjanse for at du får et defekt kamera av den typen som du bestemmer deg for, som at du får et defekt kamera hvis du hadde gått for et nytt C-60. Dette betinger selvfølgelig at feilprosenten er lik for alle kamera. Jeg har ikke noen info om dette, derfor antar jeg det. At du traff på et kamera med feil betyr ikke at det trenger å ha en større feilprosent enn andre kamera. Igjen, beklager! Håper ikke du blir fornærmet over dette svaret også... Prøver bare å hjelpe. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Hei! Når du kjøper deg et nytt kamera tror jeg du kan være helt trygg på at det fungerer ok. Jeg har hatt mange kameraer, ca 30-40 stk analoge og digitale, og kun ett digitalt med feil. Pussig nok et Olympus. Sjansen for å få et nytt med feil er vel som og vinne stor gevinst i lotto. Det jeg skrev om at en får service etter som en oppfører seg har jeg lest på forumer tidligere, og både sett og hørt i forretninger. (Også egenerfart). Så lykke til når du kjøper deg nytt kamera. Lenke til kommentar
her Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Hei donjon, Jeg har alltid lurt på hvorfor folk gidder å skrive slike svar som det du skriver. Hei NinaBergen, Tydelig at du har behov for en "utladning" etter møtet med Elkjøp, men synes du skal være litt forsiktig med å la det gå ut over andre brukere på formumet som faktisk forsøker å hjelpe deg. Syntes kommentaren fra donjon var helt relevant. HH Lenke til kommentar
swanky Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Hei donjon, Jeg har alltid lurt på hvorfor folk gidder å skrive slike svar som det du skriver. Prøv å ikke skriver hva andre skal og ikke skal, når det gjelder slike ting. Hvis du hadde noen anbefalinger er det noe annet. Men, det er en stor forskjell på å anbefale og befale. Unødvendig respons Lenke til kommentar
NinaBergen Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Til dere to siste, Jeg trengte ikke noe utladning. Jeg syntes det hele på elkjøp gikk veldig bra. Det som jeg reagerte på er instillingen til donjon. 1) Å bruke ordet bannlyst er for dumt. Det har jeg ikke gjort. På fotobutikken sa de det samme som han andre sier. Det er bare en liten feil. Det selges flere 10 talls tusner kamara med samme mekanismen. Jeg var bare uheldig. 2)''du fikk jo pengene tilbake''. Jeg skal være liksom fornøyd og takknemlig for det. Vel, synes ikke det er riktig. Vi forbrukere finner oss i masse tull fra butikker og andre serviceleverandører. Olympus er en kjempebra merke. Niesen min på 9 år har en 765uz. Og jeg har selv mange andre små ting fra Olympus. Uansett produkt, så finnes det en liten prosent feil. Det må vi nok godta. Men, det går ikke ant å være liksom glad og takknemlig. Hva med tiden og energien mann bruker? Kanskje jeg feiltolker det donjon sier. I så fall beklager jeg det. Jeg må gjøre noe konstruktivt nå. Må velge ut et kamera........ Lenke til kommentar
donjon Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Våger meg til å svare på din siste, NinaBergen, selv om den ikke var til meg. Forgive me, God. 1) Å bruke ordet bannlyst er for dumt. Det har jeg ikke gjort. På fotobutikken sa de det samme som han andre sier. Det er bare en liten feil. Det selges flere 10 talls tusner kamara med samme mekanismen. Jeg var bare uheldig. Tror nok jeg må finne en annen kamara som ikke har den mekanisme med at strømmen av/på styres av linsebarriæren. Du sier jo det selv at du har gått bort fra C-60 og andre kamera med bryter i linsedekselet. Jeg brukte ordet bannlyst, mulig at det ordet ble for sterkt for deg, men det var altså skrevet i overført betydning. ''du fikk jo pengene tilbake''. Jeg skal være liksom fornøyd og takknemlig for det. Vel, synes ikke det er riktig. Vi forbrukere finner oss i masse tull fra butikker og andre serviceleverandører. Enig i at det er surt når man må dra tilbake til butikken fordi det er feil på varen. Likevel er det vel Olympus sin feil at de har laga et kamera som ikke duger og sendt det ut på markedet, slik at det blir en ekstra belastning for deg, og en ekstra belastning for Elkjøp. Du får saksøke Olympus. Lykke til i valget av nytt kamera, enten det blir C-60 eller noe annet! [sPØK]Bra du tok turen til Elkjøp i går, det er ikke sikkert de hadde vært så medgjørlige i dag.[/sPØK] Beklager, NinaBergen, hvis du føler deg støtt av det jeg skrev. Skal aldri bruke ordet bannlyst mer, det tør jeg ikke. Vil du være venner igjen? Lenke til kommentar
NinaBergen Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Bra du tok turen til Elkjøp i går, det er ikke sikkert de hadde vært så medgjørlige i dag. Den var da fint sagt. Du er tilgitt, du. Ord ha litt forskjellige meninger fra person til person. Vurderer sterkt å saksøke Olympus. Det blir nok enda en Olympus for meg. Jeg vil ha en med fjernkontroll. Virker som det er de som har mest utvalget der. Til og med på veldige rimelige kamaraer har de fjernkontroll. Varme hilsner fra Bergen. Lenke til kommentar
donjon Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Yess, jeg er tilgitt! Det var da enda godt at jeg ikke skulle få en sur bergenser på samvittigheten. Olympus er bra. Jeg har C-750UZ, og det funker som bare det. Men nå har jeg veldig lyst på Nikon D70 speilrefleks. Men det koster penger. Mange penger. Lenke til kommentar
Flyveren Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Vel - her kommer en kommentar om KAMERA og ikke alt det andre dere har brukt tid på. :!: Det gjelder et tilsvarende kamera som Nina har hatt - men i 5 Mpix versjon - en Camedia 50. Den plastskinnen som linsedekselet sklir i var etter alt for kort tid totalt ødelagt. Når denne ble ødelagt ble linsedekselet slarkete og bryteren som skal aktivisere uttrekk av linsen ble da ikke aktivisert. Så jeg hadde også problemer med å få ut linsa. C50 og 60 har noen ulikheter, men begga har denne svakheten. Denne plastskinnen har en megatynn "leppe" og tåler ingenting. Ser at Olympus på sine Miju kamaraer har samme løsning men da er denne leppa 2-3 ganger så tykk. Og denne "leppa" som jeg henviser til skal holde linsedekselet på plass - for ikke å hoppe av kameraet. Den sprakk på flere punkter og knakk av som om jeg hadde forsøkt å rive av linsedekselet. Synd at de har valgt en så dårlig konstruksjon da både C50 og 60 etter min mening er noen kanonbra kamaeraer. Eneste negative er utløserforsinkelse...... Jeg har forøvrig enda ikke fått kameraet tilbake fra reperasjon, så jeg vet enda ikke om Olympus godtar dette som en reklamasjon/feil. Runar Lenke til kommentar
NinaBergen Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 Hei Flyveren, Det var noen her som nevnte at alle kamaraer med feil blir ersatet av Olympus. Hvis ditt er det, så kan du prøve. Når mitt kamara feilet, så var det helg. Alt var stengt. Så mailet jeg både Olympus Norge og Europa. Olympus Norge svarte torsdag med følgende: Kamera må sendes til reparasjon, ta kontakt med din forhandler. på denne siden finner du mer info: http://www.olympus.no/support/supportveiledning_kamera.shtml Mao, hvis jeg egentlig har krav for å få et nytt kamara pga feilen, så burde de ha nevnt det. For min del, var jeg heldig, fordi jeg hadde allerede levert kamaraet til Elkjøp og fått pengene tilbake. Tror også at du har krav for å få en lånekamara. Den mekanismen som utløser linsen på Olympusen jeg hadde er for en skjør løsning. Tross alt skal mann kunne bruker et kamaraet uten å måtte tenke NØYE gjennom at mann må skyve dekslet litt, => vente til linsen er trukket inn, => og skyve den helt inn, hvergang mann slå på/av kamaraet. Håper det ordner seg for deg. Jeg har nå kjøpt meg en Sony og er kjempe fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå