sedsberg Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) (Bilder på slutten). Har en trafokjerne liggende som jeg lurer på om det er mulig å lage noe fornuftig utav. (Strømforsyning). Den er svær og tung, med kraftige ledninger så jeg tror den kan gi godt med strøm. Problemet er at jeg nesten ikke vet noe som helst om den. Derfor lurte jeg på om noen hadde lyst til å komme med hjelp eller tips. Hovedspørsmål: Hovedsakelig så lurer jeg på hva slags spenning jeg vil få ut om jeg kopler den til 220V, og hvor jeg må kople til 220V. (Vet det er på primærsiden, men på hvilke 2 ledninger, eller hvilke to som må koples sammen for å utnytte begge spolene på primærsiden) Hva jeg har testa: Jeg har prøvd å kople en lav spenning på sekundærsiden og målt spenningene på primærsiden. (Må jeg måle med belastning?) 1: Blå 2: Sort 3: Gul 4: Hvit Inn: 1.00V AC 50Hz Ut 1-2: 11.5V Ut 2-3: 14.44V Ut 3-4: 1.4V Ut 1-3: 1.85V Ut 1-4: 2.26V Ut 2-4: 16.33V På primærsiden: Med et ohm-meter måler jeg brudd mellom pin 1 og 2 og mellom 2 og 3 og mellom 3 og 4. Jeg måler forbindelse mellom 1 og 3 og mellom 2 og 4. Jeg mener da at trafoen har 2 spoler og jeg må kople sammen 2 og 3 for å seriekople de to spolene. (Tar jeg feil?) Bilder: Toppen. Primærside. Sekundærside. Håper ikke det ble for rotete, og håper topicen passer. Edit: La inn nøyaktige ohm- og spennings-målinger. Endret 31. juli 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
razer Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 En liten formel som kan hjelpe: U1 / U2 = N1 / N2 U1 = spenningen på primærsiden, U2 = spenningen på sekundærsiden N1 = antall vindinger på primærsiden, N2 = antall vindinger på sekundærsiden... Hjelper kanskje litt Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2004 Jo, men nå har jeg absolutt ingen idé om antall viklinger. Det eneste jeg har er spenningene jeg har testa ved å kople den "feil vei". Lenke til kommentar
razer Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Ja såklart, tenkte ikke helt der... Du finner iallfall ut omsetningsforholdet da (dele u1 på u2). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) Det stemmer. Men noe av det jeg funderer på er at jeg måler totalt brudd mellom f.eks. pinne 2 og 3 men får alikavel ut en relativt høy spenning. Må jeg måle med belastning for å få nøyaktig? Er det brudd (uendelig ohm) så tyder vel det på at det ikke er noen spole/viklinger mellom der? Edit: Med pinner mener jeg på pluggen som sitter på de fire ledningene. Endret 1. august 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
razer Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Kan godt hende jeg tar feil, men blir det ikke sånn ca. sånn da?: Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Det er nøyaktig sånn jeg også mener det er. Rart at det da kommer spenning fra 1+2, 2+3, etc. Skal teste i morgen med belastning. Kople på ei lyspære eller noe. Lenke til kommentar
razer Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Hmm, har lest gjennom alt angående transformatorer i GK-bøkene mine nå men finner ikke noen "nyttig" info... Visst jeg får lov å tippe vil jeg si at det er Induksjon eller noe sånt.. Ville prøvd å belasta den litt og målt spenningen da... (som du skrev over ja ) Endret 1. august 2004 av razer Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Målt med belastning: Inn: ca. 1.00V Ut: 1-2: 0V 2-3: 0V 3-4: 0V 1-4: 0V Inn: 0.4V Ut: AC-strømforsyninga var for svak Men ser ut til at teorien min stemmer. Om jeg sender inn 1V og får ut 18V, vil det da si at om jeg kopler den den andre veien og sender inn 18V så vil jeg få ut 1V? Og om jeg sender inn 220V vil jeg da få ut 12.22V? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Som om jeg virkelig klarer å vente til i morgen? Med spolene koplet sammen: Inn: 18.34V Ut: 1.00V (ubelastet) Spenningsfall ut ved belastning, (spenning inn på 1+4): 1V til 0.976V Spenningsfall ut ved belastning, (spenning inn på 2+3): 1V til 0.990V Bør jeg da kople sammen 1+4 og sende inn spenning på 2+3? Virker som den jobber mest effektivt da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå