Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

gigabit-lan --trenger hjelp!--

Anbefalte innlegg

hei folkens!!

jeg og en kammerat sitter med pcene våre kobla sammen nå..... jeg har et dfi lp rev b... som har to ethernet-kort... kammeraten min har koblet sin tp kabel i min pc og vi har kontakt på ping/ftp, men ikke over windows explorer ...så vi får ikke browsa på hddn til hverandre ... noe som er surt :(

noen som vet hva dette kommer av? vi sliter og trenger råd for å si det sånn :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De trenger ikke å være i samme arbeids gruppe. Men windows er ikke spesielt klok i nettverksammenheng alltid. Spesielt med forskjellige versjoner av windows i samme nett.

Husk å ha noe delt på disken. Ha guest accounten enablet om du ikke vil sette opp brukere etc på begge maskinen.

Vet du navnet til maskinen så taster du dette enkelt inn som forklart over i hvilken som helst adress bar.

\\maskinnavn - Husk å ha \\ før navnet eller så søker den ikke på nettet ;)

Lenke til kommentar

takker for svar folkens!

pritorian : når jeg skriver \\maskinnavn så kommer det opp en feilmelding som sier "nettverksbanen ble ikke funnet"...

vi er i samme arbeidsgruppe og har delt hddne og aktivert gjeste brukeren på begge maskiner...

jeg leste på noen andre forums og da snakket folk om at gb lan burde ha cat-6 ledninger for å fungere best... vi bruker bare cat-5 ...men det burde jo fungere siden det funker å pinge og ftp`e..

begge har også akkurat formatert og innstalert fra samme win xp cd.. så det er hemskt rart

:hmm:

Endret av klikko
Lenke til kommentar
takker for svar folkens!

pritorian : når jeg skriver \\maskinnavn så kommer det opp en feilmelding som sier "nettverksbanen ble ikke funnet"...

vi er i samme arbeidsgruppe og har delt hddne og aktivert gjeste brukeren på begge maskiner...

jeg leste på noen andre forums og da snakket folk om at gb lan burde ha cat-6 ledninger for å fungere best... vi bruker bare cat-5 ...men det burde jo fungere siden det funker å pinge og ftp`e..

begge har også akkurat formatert og innstalert fra samme win xp cd.. så det er hemskt rart

prøv start -> kjør -> \\ipadresse

Lenke til kommentar
takker for svar folkens!

prøv start -> kjør -> \\ipadresse

funker ikke prod.gif

Lenke til kommentar

Har dere på ip? Visst dere ikke har en ruter som deler ut ip så må dere lage en egen ( det har iallefall vært sånn på lan eg har vert på ).

btw: "begge har også akkurat formatert og innstalert fra samme win xp cd. Antar dere har to lisenser da :roll:;)

Har en av dere på brannmur?

Lenke til kommentar
Har dere husket å bruke krysset tp-kabel? Hvis dere bruker vanlig går det ikke.

kunne de ikke pinge og bruke ftp da :hmm:

Nei, de får jo ikke kontakt med hverandre...

EDIT: my bad :blush: de kunne vist pinge hverandre

Endret av Dafe
Lenke til kommentar

skriv nbtstat -c i konsollet og se om ipen hans kommer opp.

Hvis problemet er at dere ikke finner hverandre i browseren så vil jeg annbefale at den ene heller setter opp en dc hub. Er mye enklere å dele filer da, også slipper dere å stresse med å finne hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...