Gå til innhold

Windows vil ikke starte etter BIOS oppgradering

Zorro73

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er den "heldige" innehaver av et Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort. Pga diverse varmeproblemer, ved at maskinen skrudde seg av osv. Ble det anbefalt å oppgradere BIOS. Dette gjorde jeg med den innebygde muligheten på hovedkortet. Fulgte anvisningen fra Asus til punkt og prikke, men noget har gått riktig galt. Nå får jeg nemlig meldingen fra en koselig innebygd frøken på hovedkortet;

"System could not defeat the overclocking".(Jeg har ikke vært i BIOS og gjort noen forandringer - kun vært inne og lagret default innstillinger)

Så starter systemet som normalt helt til denne frøkenen sier "Power-on selftest completed - the system is now booting from the operating system".

Da kommer den morsomme beskjeden fra Microsoft om at Windows startet med en feil og de forskjellige sikkerhetsalternativene dukker opp:

"Start i sikkermodus"

"Start med siste kjente konfigurasjon som virket"

"Start Windows på vanlig måte".

Det er flere valg, og jeg har prøvd alle sammen etter tur. Det eneste som skjer er at jeg får svart skjerm et øyeblikk og deretter starter maskinen på nytt. :mad:

Har prøvd å lasta ned oppdateringen på nytt og zippa alt inn på helt nye disketter. Deretter brukt Dr Dos for å kunne starte i dos og gjøre oppdateringen med det aller siste oppdaterte verktøyet fra Asus.

Heller ikke dette ble noen suksess. :thumbdown:

Nå er jeg helt rådløs og håper noen der ute har kunnskaper om dette og kan hjelpe meg :(

Mvh Zorro73 :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe av det samme skjedde meg (samme hovedkort), flashet ny bios med påfølgende blåskjerm i oppstarten av windows. Fant ingen annen løsning en å reinstallere windows og det fungerte heldigvis som normalt. Utifra feilmeldingen i blåskjermen var problemet harddisken, dvs antar det var sata kontrolleren som kranglet.

Lenke til kommentar
Noe av det samme skjedde meg (samme hovedkort), flashet ny bios med påfølgende blåskjerm i oppstarten av windows. Fant ingen annen løsning en å reinstallere windows og det fungerte heldigvis som normalt. Utifra feilmeldingen i blåskjermen var problemet harddisken, dvs antar det var sata kontrolleren som kranglet.

Heisann Bukks!!

Huff, det var noe slikt jeg var redd for ja. Selv har jeg ikke vurdert dette ennå fordi jeg har en del snacks inne på C: som jeg virkelig ønsker å ha (BACKUP-HVA ER DET :dribble: )

Men hvis det er eneste løsningen, så får man bare tørke tårene mens re-installeringen pågår. :cry:

Håper andre sitter på mer humane løsninger :(

Men tusen takk for responsen og dine erfaringer omkring dette, Bukks. :thumbup:

Mvh Zorro73

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

He,he,he, må bare le litt. Tror hjernen min er litt kokt og ikke tenker klart lenger i kveld. Selvfølgelig har dere rett, så lenge man IKKE formaterer, så beholder man selvfølgelig snacksen ved en re-installering.

Skal gå igang med dette imorgen. Akkurat nå orker jeg ikke mer og kjerringa skal ha sitt :thumbup:

Skal fortelle hvordan det gikk med re-installeringen, når kampen fortsetter imorgen.

God natt folkens ;)

Mvh Zorro73

Endret av Zorro73
Lenke til kommentar

Da har jeg reparert Windows XP, ved å velge "Reparer gjeldende installering". Måtte selvsagt laste inn SP1 og alle kritiske oppdateringer, men all "snacksen" jeg snakka om er på plass og i god behold. :w00t:

Det var S-ATA driverene som sviktet når jeg oppgraderte BIOS. Windows fant derfor ikke harddisken min.

Tusen takk til all som har tatt seg tid til å svare på dette :thumbup:

Mvh Zorro73

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...