Gå til innhold

"Your CPU may have a problem"... Hva er galt?

Sauemann

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp skaffet meg ny PC og har bygget den ferdig. Men da jeg startet opp, Kom det ikke noe bilde på skjermen, og etter cirka 5 sec kommer følgende varsel melding: "Your CPU may have a problem." ( En slags stemme som er litt uklar, men det lyder som en varsel melding. )

Jeg har prøvd å starte opp flere ganger, tatt CPU ut og inn, og sjekket om alt sitter der det skal, men får nøyaktig samme melding hver gang.

Hva kan dette være? Kan det være ikke-kompatibel RAM? Eller noe annet?

Specs:

HK: Albatron K8X800 Pro 2 ( VIA K8T800/8237 )

CPU: AMD Athlon 64 3200+

RAM: TwinMOS 1024MB DDR PC3200 Dual

512MB x 2, 184pins, 400Mhz, CL2.5

Skjermkort: Sapphire RADEON 9800 Atlantis Pro

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 160 GB

Men som sagt ifølge denne LINKEN, så passer ikke HK og RAM som oppgitt over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis saken sier CPUen din kan være herpa ville jeg udnersøkt det grundig først. Se om du kanskje kan ha knust kjernen under montering for eksempel. Hvis ikke, kjenner du noen andre som har et A64-system som du kan teste CPUen på?

Lenke til kommentar

Å. Greit, beklager. Har ikke fulgt med i A64-verdenen egentlig. Greit, da er jeg ikke sikker. Produksjonsfeil? :ermm:

Som sagt, prøv å plugge den i på et annet system og se om den funker der. Hvis ikke, send den inn til retur.

Lenke til kommentar

-Resett CMOS (kanskje noen instillinger som er litt på trynet, gjøres med jumper på HK)

-Ta ut av én av minnebrikkene, evnt. prøv de hver for seg litt forskjellige plasser i minneslottene.

-Prøv med annen RAM (helst Corsair, OCZ og andre high-end merker)

VIA K8T800 har en del problemer med RAM og spesielt TwinMos RAM, så du har muligens bajset litt på leggen der ja. :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis saken sier CPUen din kan være herpa ville jeg udnersøkt det grundig først. Se om du kanskje kan ha knust kjernen under montering for eksempel. Hvis ikke, kjenner du noen andre som har et A64-system som du kan teste CPUen på?

du er flink hvis du klarer å knuse en kjerne med beskyttelseskappe over....

test den i en annan maskin du

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har et lignende problem med min nye pc også...

Jeg har:

Albatron k8x800 proII

AMD Athlon 64 3000+

2x TwinMOS Twister pc3200 cl2 512MB

ATI Radeon x800 pro

2x 200BG Maxtor s-ata (raid0)

Når jeg prøver å starte opp pcen(uten os) går det noen ganger. Men som oftest sier den bare at jeg har noe feil med cpu eller floppy.

Det går heller ikke ann og laste over drivere for sata hd'er under innstalasjonen av windows. og dersom jeg da starter den på nytt begynner pcen å snakke om at det er noe feil med cpu eller floppy(og da har jeg ikke rørt pcen siden sist jeg startet den).

Jeg hadde tenkt til å oppdatere biosen, men nå starter den ikke i det hele tatt.

Jeg vet at det er hk, cpu eller psu. Jeg har koblet bort hd'ene, cd-rom og floppy. Fjernet lys, leds, osv. så jeg vet at det ikke kan være noe annet.

Noen som har noen idèer om hva som kan være galt hos meg?

Peter

EDIT:

Har akkurat prøvd minnebrikkene på alle plasser en for en. Så de er ikke ødelagte.

EDIT2:

Jeg har tatt opp cpu'en og sett på den. Det er ingen synlige feil på den. eller på socketen.

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg fikk ny prosessor i går, og jeg kan vel egentlig ikke si at det gikk bedre...

Jeg kbler til alt og skal prøve å starte opp pc'en:

Rykkning i viften og en høyfrekventpipelyd sim varer i et sekund. Så er pcen helt død...

Noen ideer om hva osm kan gjøres? Er det noen bedrifter (Elkjøp, lefdal Computerscity e.l.) som tar inn pcer og kan finne ut hva som er galt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...