ArcticIce Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Kjører Fedora Core 2 på min bærbare (ECS 556E), og synes viftenivået er noe høyt. Under vanlig internett surfing, musikk etc. blir det ganske mye støy. Er jo tross alt en Centrino, så skulle ikke tro at den skulle bråke sånn. Har ikke lagt inn spesielt mye drivere og slikt på egen hånd, men regner med at de som følger med Fedora funker greit Hva kommer det av tror dere? Driver problemer? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) Kjører Fedora Core 2 på min bærbare (ECS 556E), og synes viftenivået er noe høyt. Under vanlig internett surfing, musikk etc. blir det ganske mye støy. Er jo tross alt en Centrino, så skulle ikke tro at den skulle bråke sånn. Har ikke lagt inn spesielt mye drivere og slikt på egen hånd, men regner med at de som følger med Fedora funker greit Hva kommer det av tror dere? Driver problemer? Uheldigvis er det nesten ingen som følger ACPI-standarden for strømstyring på bærbare. Istedenfor blir det en propritær MS-ACPI-semistandard brukt. Det er mulig strømstyring (inkl. viftestyring) fungerer for deg. Du må iallfall kompilere inn støtte for ACPI i kjernen. Hvis du ikke kompilerer de ulike modulene til ACPI direkte inn i kjernen, må du laste modulene før du ser noen effekt. Modulnavnene er: thermal, processor, ac, battery, button og fan. Når du har mekket inn alle modulene kan du sjekke status i proc-filsystemet, /proc/acpi. Her vil du finne en egen katalog for batteri, prosessor etc. Det finnes også en fil som heter "sleep". Ved å sende et nummer til denne via echo kan du sette maskinen i f.eks ventemodus, suspend to ram osv. echo 2 > /proc/acpi/sleep For å overvåke viftestatus må du kompilere inn i2c i kernelen. Jeg husker ikke detaljene rundt dette, men du vil også sannsynligvis trenge lmsensors til å overvåke viftene. Merk at lmsensors krever støtte for i2c i kjernen. PS! Ta en kikk i /proc/acpi/cpu. Her vil du nok finne en egen fil hvor du kan styre speedstep-funksjonen til Intel Pentium M Endret 31. juli 2004 av Manuel Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) Kjører du KDE og arts (lydserveren til KDE) bruker denne mye cpu (buggete). Kan være derfor... Kjør "top" for å finne ut hvilke prosesser som bruker mye cpu. Endret 31. juli 2004 av Os|r|s Lenke til kommentar
ArcticIce Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Takker for svar. Er ganske nybegynner i Linux, så jeg vet ikke om jeg klarer det Manuel nevnte. Hvordan kompilerer jeg ting inn i kjernen? Kan du forklare litt nærmere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå