Gå til innhold

Hvordan overklokken A64?

MrAHB

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å kjøpe en A64, og jeg har hørt er litt usikker på overklokking av den...:

Kan dere bekrefte/avkrefte de tingene jeg har fått for meg?

Om jeg har en 2GHz og stiller opp minnebussen fra 400 til 500MHz, vil da cpuen automatisk nedjustere multiplayeren slik at den fortsatt kjører på 2GHz?

Så i praksis kan man ikke klokke den opp? -Event. hvordan klokker man den opp?

Jeg har fortiden en TwinMos Twister 3200 CL2 512MB brikke, og jeg kunne tenkt meg å ha 1GB minne i mitt nye A64/754 system, går det da bra å kjøpe en til lik, og kjøre de på standard fart, eller er det bedre å kjøre de på 500 "MHz" (PC4000 spec) i CL2,5? -Noen som har testet? Gir det mye mer fart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

seff kan man klokke den opp.... har 3200+ selv og funker fett å klokke, jeg stiller ikke på multiplayeren jeg bare stiller opp på mhz..... Ligger stabilt på 2.2 ghz.....

Det med rammen kommer ann på hk'et du kjøper..... Noen hk er veldig sære på rammen...

Lenke til kommentar

Multiplieren klokker seg ikke ned automatisk, nei.

Når det gjelder minnekompabilitet er du nok ganske safe hvis du kjøper et HK med nForce3 250(Gb) brikkesett.

(PS. Når du klokker CPU'en er det ikke i hovedsak minnebussen du klokker opp, det er enten HT-bussen (HyperTransport på AMD64) eller FSB (FrontSideBus, på AMD XP/Duron og Intel), minnebussen følger som oftest bare etter for at systemet skal kjøres så optimalt som mulig (HT/FSB og RAM synkront gir best ytelse))

Lenke til kommentar
seff kan man klokke den opp.... har 3200+ selv og funker fett å klokke, jeg stiller ikke på multiplayeren jeg bare stiller opp på mhz..... Ligger stabilt på 2.2 ghz.....

Så når du øker HT-bussen stiger jo også minnebussen ikke sant? -Så om jeg øker HT-bussen la oss si 20%, så kjører minnet på 480 "MHz", og en 2GHz cpu på 2,4GHz ikke sant? -Eller er det også mulig å fortsatt bruke minnet på 400MHz?

Lenke til kommentar

Jeg har en a64 2800+ og jeg ligger stabilt på 2007mhz.. Har en Fortron PSU med 12 cm vifte som suger ut luft, boxed vifta og kabinett vifta som følger med h600b til og suge inn luft. Jeg kan sikkert få den litt høyere, men venter til jeg har bedre kjøling!

Vist du skal klokke er vel egentlig nforce 3 250gb chipsettet et must på ditt hovedkort, har ikke det selv og jeg angrer litt på at jeg ikke ventet!

H.kon

Lenke til kommentar
sorry at jeg er n00b... men hvordan overklokker man en maskin? har selv en a64 2800 med nforce 3...

Etter at du har sørget for god nok kjøling og skjekket at temperaturen på load ikke ligger over 55°C, går du inn i BIOS og setter HT-bussen et par hakk høyere (2-3MHz), fyrer opp maskinen og kjører et eller annet torturprogram (Prime95 el.) for å skjekke om den er stabil. Hvis den er stabil og temp er grei nok (ihvertfall under 60°C) kan du gjenta operasjonen, slik gjør du helt til maskinen blir ustabil, da skjekker du om tempen ligger under 60°C (ved load), hvis den gjør det kan du skru opp spenningen (vCore, volt) et lite hakk og se om den blir stabil (pass på at tempen på load alltid ligger under 60°C).

Ellers har du Nybegynnerguiden Del 1, Del 2, Del 3, Del 4 og Del 5.

Lenke til kommentar
sorry at jeg er n00b... men hvordan overklokker man en maskin? har selv en a64 2800 med nforce 3...

Siden du er amatør (n00b er et dusteord)....

(over)klokking vil si å "trimme" prosessoren (få den til å gå fortere enn beregnet).

Med ditt HK kan du (ssv). bruke dette prg. for å overklokke;

nVidia System Utility.

Les mer her;

Overklokkings guide

Edit: Skriver for tregt :blush:

Endret av JEG76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...