Gå til innhold

Brenne avi film på dvd uten å komprimere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skjønner, så kan si det på en annen måte da,

 

sånn virkeligheten er idag, mister man kvalitet ved å legge inn dv på pcn og brenne på dvd.

 

Man bør kanskje heller lagre verdifull film på dvd, for senere å kunne legge det inn på dvd uten å miste så mye kvalitet?

 

Da teknologien har steget litt? :D

 

Eller er jeg på bærtur nå? :blush:

Lenke til kommentar
sånn virkeligheten er idag, mister man kvalitet ved å legge inn dv på pcn og brenne på dvd.

Man bør kanskje heller lagre verdifull film på dvd, for senere å kunne legge det inn på dvd uten å miste så mye kvalitet?

 

Da teknologien har steget litt? :D

 

Eller er jeg på bærtur nå? :blush:

Man mister kvalitet ved å legge inn på DVD i utgangspunktet. DVD er maks 4,7GB i timen, mens DV er 13GB i timen. DVD gir altså dårligere kvalitet enn DV, samme om man tar opp på DVD i utgangspunktet, eller overfører fra DV til DVD. Det er ikke selve overføringen fra DV til DVD som minsker kvaliteten. Det er DVD som medium som minsker kvaliteten.

 

Beste kvaliteten du kan få, er å ta opp på DV, evt. redigere på data, og deretter overføre det ferdigredigerte resultatet til DV igjen.

 

Kamera som tar opp på DVD er etter min mening en dårlig løsning. For det første må bildet komprimeres mye mer, og ettersom platene er mindre enn en vanlig DVD plate, må man enten komprimere ytterligere eller klare seg med kort opptakstid. Bare tenk på det. En DV tape på 60 minutter er 13GB. En DVD til kamera er... tja... 2-2,5GB? Det sier seg selv at kvaliteten ikke kan sammenlignes om du prøver å presse en time inn på en slik DVD.

 

Så hvis jeg forstår deg rett, så er det du sier helt feil. Hvis du ikke forvekslet DVD og DV ett sted der da, hvilket jeg mistenker at du gjorde (markert med tykke bokstaver).

Lenke til kommentar
Man bør kanskje heller lagre verdifull film på dvd, for senere å kunne legge det inn på dvd uten å miste så mye kvalitet?

 

Så hvis jeg forstår deg rett, så er det du sier helt feil. Hvis du ikke forvekslet DVD og DV ett sted der da, hvilket jeg mistenker at du gjorde (markert med tykke bokstaver).

Slik jeg leste det så ønsket han å spare dataene fra DV på DVD ukomprimert, ikke i DVD-format men som rådata til senere bruk.

Lenke til kommentar
skjønner, så kan si det på en annen måte da,

 

sånn virkeligheten er idag, mister man kvalitet ved å legge inn dv på pcn og brenne på dvd.

 

Man bør kanskje heller lagre verdifull film på dvd, for senere å kunne legge det inn på dvd uten å miste så mye kvalitet?

 

Da teknologien har steget litt? :D

 

Eller er jeg på bærtur nå? :blush:

Et par ting:

1) DV er ikke ukomprimert, den er lett komprimert (ca. 4-5:1). DVDer ligger ofte på 20-25:1, mens DivX/XviD ripper kommer opp i 100-150:1 (med noe tap).

 

2) DV tar mye plass fordi det er a) dyrt å komprimere bra i realtime og b) i et format som er egnet til redigering. Selvfølgelig går det ikke an å fange mer enn det opprinnelige, slik at en DVD vil ha litt mindre informasjon enn den opprinnelige DV filen. Men det er lite sannsynlig at du vil merke noen forskjell mellom en DVD-størrelse film og den opprinnelige DV-filen. Det meste er at PCen din tenker mye lenger og hardere på hvordan den skal komprimere filmen enn kamera ditt klarer "on-the-fly".

 

Dette gjelder selvsagt for å lagre det som er det ferdige produktet. Skal du lagre råfilmen (DV) for arkivering eller lignende, ville jeg fremdeles lagt denne på DVD men da pakket over flere DVDer som et RAR arkiv med noen PAR2 filer (gjenoppretting) i tilfelle riper e.l. Dermed vil du forhåpentligvis få varsel i tide om å brenne en ny kopi, mens både DV-tapen og DVDen til DVD-spilleren vil fortsette å fungere helt og korrigere feil helt til en dag de ikke klarer det. Men da er filmen allerede uopprettelig skadet.

 

Ellers anbefaler jeg doom9.net, som har mye info (på engelsk) om hvordan man lager DVD-filmer med menyer m.m. Det ville jeg uansett ha laget, hvordan du nå enn velger å lagre originalen (DV/DVDer+recovery/ikke i det hele tatt). Det viktigste vil uansett være at du har minst en kopi som fungerer, og som ikke kan gå VIRKELIG tapt. Og pr. i dag er det enkleste da en DVD som du enkelt kan kopiere opp. Tro meg, den dagen kameraet får et epileptisk anfall og lager båndsalat av originalen vil det være det viktigste...

 

Kjella

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...