Gå til innhold

plukke ut de 10 siste fra forum

Anbefalte innlegg

...og til det har jeg tidligere på forumet fått følgende kode:

mysql_query("select stengt,smiley,count(*) as antall_svar, max(dato) as sistdato, max(id) as maxid, overskrift, min(id) as startid, max(dato) as nyeste_dato, max(id) as nyeste_post_id, forum, lest,debatt,bruker from debatter group by debatt order by nyeste_dato desc limit 10");

men av og til viser den ikke emne, og da lurer jeg på om noen ser noe feil her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

overskrift = emne

et praktisk eksempel: oppretter man en ny tråd (=debatt) vises emnet på siste10-lista, men kommer det enda en tråd, har det hendt 2 ganger at en av de andre trådene mister emne - men får det tilbake senere. Det er ikke noe i mysql-databasen, ettersom emnet kun forsvinner med denne spørringen.

Lenke til kommentar

select stengt,smiley,count(*) as antall_svar, max(dato) as sistdato, max(id) as maxid, overskrift, min(id) as startid, max(dato) as nyeste_dato, max(id) as nyeste_post_id, forum, lest,debatt,bruker from debatter group by debatt order by nyeste_dato desc limit 10

Bare lurer.. Kan man bruke LIMIT uten å angi to parametre (LIMIT 0, 10 f.eks.?)

Lenke til kommentar

hmz... nei, dersom startinnlegg = '1' finnes det en overskrift. dersom startinnlegg = '0' (altså et svar) er det ingen overskrift. tror feilen må ligge omtrent der den velger hvor spørringen henter overskrift- den må hentes fra den posten med lavest id/lavest dato.

En mulighet må være å dele opp spørringen?

Lenke til kommentar

Det er snakk om et slags forum eller lignende hvor det opprettes et emne der folk kan svare på emnet?

Da er det flere grunner til at du burde velge flere tabeller.

1. Det er ikke noe poeng å slå opp blandt alle svarene for å finne emnene.

2. Dersom det er flere felter som ikke brukes i begge tabellene blir spørringene tregere.

Dette er selvfølgelig avhengig av hvordan tabellen ser ut og hvordan den skal fungere. Beskriv hvordan scriptet skal fungere.

Lenke til kommentar

Etter en tidligere diskusjon på forumet her, ble vi "enige" om å gå for en tabell. Så den er forsåvidt grei - kanskje en annen gang at jeg velger en annen løsning.

debatter

ID

dato

debatt

startinnlegg

vist

emne

text

Ved hjelp av en spørring ønsker jeg å hente ut de 10 siste debattene som har blitt opprettet eller har fått et svar. De 10 siste aktive debattene med andre ord. Debatt-svar er startinnlegg=0 og "debattstart" er "startinnlegg=1. Med den ene spørringen ønsker jeg å få vite:

- hvor mange svar hver debatt har

- debattens overskrift (emne)

- datoen til nyeste innlegg

- hvor mange ganger debatten er vist

Til hjelp har jeg fått spørringen ovenfor (se startinnlegget), men av og til hender det at den ikke klarer å finne overskriften (emnet). Da lurer jeg på hvordan jeg kan endre spørringen, slik at emnet alltid kommer med.

PS: Har vært på en ørliten ferie en uke, men er tilbake i full fart nå :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...