Gå til innhold

hvordan lage en teller som kan vise statistikk

Anbefalte innlegg

Jeg har laget en enkel teller i php. det den gjør er at hver gang ei side lastes så sjekker den hvilken side det er (alle ligger i database) og øker tallet for den sida med 1 ( i teller tabellen). Det jeg gjerne skulle hatt mulighet til er å vise antall besøkende siste mnd, siste år osv. Jeg vet en måte det kan gjøres på, nemlig å registrere alle besøk til alle sidene i en databsae, og merke de med timestamp, men det vil vel bli fryktelig tregt etter hvert.

Noen som har noen tips til hvordan dette kan løses best mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor er siden din?

Dersom du bare har et par tusen hits i måneden så er det ikke noe problem å lagre f.eks. id, ip eller sessionid (for å skille brukerene slik at du kan telle unike hits også) og timestamp. Eventuelt så er det verdt å indeksere timestamp og ip/sessionid.

Driver du der i mot en virkelig stor side og har et par tusen besøkende om dagen (mage millioner i året) så vil databasen bli treg. Da oppretter du en tabell for hver måned (jan_04, feb_04...) eller hvert kvartal dersom du har litt færre besøkende. Da kan du slå sammen tabellene og pakke de. Bruk MERGE dersom du vil slå sammen tabelene.

Lenke til kommentar

Siden er nok ikke større enn maks 1000 hit i mnd, sikkert under det og, så da vil det vel gå greit å lagre alt i en tabell da. så jeg har en tabell med id, side, session og timestamp, og legger inn en ny post for hvert treff hvir ikke session id finnes fra før. Høres greit ut, tusen takk for hjelpen!

Når det gjelder merge, er det en funksjon for å permanent slå sammen tabeller, eller bare for at de skal oppføre seg som en ved spørringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...