Gå til innhold

Leter etter heftig PSU


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har en kamerat som sliter litt med å skaffe seg heftig nok PSU...

 

I dag har han AMD 64 CPU, 17 HDD'er, og diverse PCI kort som også krever en del strøm.

 

Han ønsker selv å utvide med flere HDD'er og vil derfor skaffe en PSU som takler presset. Han har vært borti 5-7 PSU'er som ikke har holdt mål (jeg husker ikke helt navnene på disse PSU'ene, ikke så veldig vesentlig heller).

 

Jeg kom borti denne artikkelen og så en fyr med 21 HDD'er, så det finnes ganske heftige PSU'er der ute.

 

Det hadde vært fint om noen vet navnet på den ene PSU'en på bildet eller navnet til andre PSU'er som er kraftige nok til å drive litt over 20 HDD'er pluss CPU og GPU

 

Forresten, det ville vært fint med en PSU som ikke bråkte noe infernalskt heller :p

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, jeg har en kamerat som sliter litt med å skaffe seg heftig nok PSU...

 

I dag har han AMD 64 CPU, 17 HDD'er, og diverse PCI kort som også krever en del strøm.

 

Han ønsker selv å utvide med flere HDD'er og vil derfor skaffe en PSU som takler presset. Han har vært borti 5-7 PSU'er som ikke har holdt mål (jeg husker ikke helt navnene på disse PSU'ene, ikke så veldig vesentlig heller).

 

Jeg kom borti denne artikkelen og så en fyr med 21 HDD'er, så det finnes ganske heftige PSU'er der ute.

 

Det hadde vært fint om noen vet navnet på den ene PSU'en på bildet eller navnet til andre PSU'er som er kraftige nok til å drive litt over 20 HDD'er pluss CPU og GPU

 

Forresten, det ville vært fint med en PSU som ikke bråkte noe infernalskt heller :p

 

Takk :)

Utifra linken/bildet kan jeg se at det brukes en BeQuiet PSU. Jeg har selv BeQuiet 420w som fungerer helt topp. I tillegg støyer den mindre enn min ene Seagate-disk (7200.7-serien er ikke like støysvak som IV og V-serien dessverre), men dette henger sammen med at jeg valgte en overdimensjonert PSU i forhold til systemet mitt. Dermed går PSU mer eller mindre på tomgang og viftene, som er termostatstyrt, støyer dermed minimalt (19dB ifølge manual).

 

Forhandler av disse er www.3dfxcool.no, og mener jeg har sett dem opp i 720w ?! Send ev. en mail og forhør deg !

Lenke til kommentar

Dette kunne likne veldig på det bildet jeg var etter :)

 

Takk for all hjelpen.

 

Forresten, om noen av HW-folkene kikker på denne tråden ville det vært fint om dere holder en test av PSU'er :) ville vært fint å se hvor mange HDD'er dere klarer å kjøre på de forskjellige PSU'ene (med minst bråk)

 

Jeg tror det er en del som begynner å like mange HDD'er i kabinettet sitt. Ville vært fint med en (ny) og oversiktlig test. (om ikke det allerede finnes..)

Lenke til kommentar

Hei det er jeg som har den PC(17disker) er for øybliket nede i 13 disker.

men jeg har nå en mist550W det er den andre i reken. den første røyk etter ca 2-3UKER denne nye ser ut til å takle preset bedere. jeg har også hat levicom550W tror jeg (var fra 3dfxcool.no),seff Chieftec 360w, + en Chieftec 2x460 men denne båka jo noe sykt, hadde også 660w fra enermax denne var jeg fornøyd med men den døde like etter TG (hadde den på gulvet, hadde svert mye tykt støv i pcen etter det) ,har en tornado også ligende 400/450W men denne blir svert varm , har også hat en noe andre jeg husker navn på. utenom dette så går jo alt i et maxiChieftec så 2 PSUer er igrun ikke så aktule har jeg funet ut (trenger all plass jeg kan oppdrive. men jeg skule gjerne hatt kontakt med noen som har erfaring med PC med mere en 15 Disker.

 

(sory for alle skrive feila :blush: )

 

 

AOM

Lenke til kommentar

Da er det bare en type (som finnes tilgjengelig i Norge) som duger, og det er Enermax. Jeg har prøvd det meste av andre PSU merker, deriblandt BeQuiet, Super-Flower (som svært mange merker er bygd rundt), Enermax (de varer og varer og varer.... OG leverer linjene jevnt og med minimale variasjoner mellom topp og bunn), Chieftech (makan til skrap...) mfl.

 

Jeg bruker nå kun Enermax, alle andre varierer for mye (med dertil korrupte data på mine 5 disker).

 

BeQuiet 370W (rev1) er den dårligste dyre PSU jeg har vært borti. Denne brukte jeg da jeg bare hadde en disk og kjørte stillemaskin. Til slutt datt det meste av linjer, men 12V linja var aldri over 11.8.... (målt med multimeter på drev 11.5-11.8) på ett hovedkort som trekker strøm til CPU fra 5V rail....

 

SuperFlower er endel bedre, men har fremdeles litt mye variasjon på linjene (12v: 11.73 - 11.92 med samme last som Enermax`n under).

 

Enermax PSU`n jeg bruker nå (Whisper 431W 12V: 20A utgaven) er 3år gammel! og leverer strøm til 5HDD, 9800pro og en sterkt overklokket XP-M2400+ uten at 12v rail NOENGANG har kommet under 11.86V (varierer mellom 11.86 og 11.92). Jeg har sjekket V linjene på drevkontaktene og samkjørt så det stemmer i MBM5 som kjører 1s intervall.

 

Chieftech`n er vel egentlig ikke brukt til stort annet enn å drive vifter og lignende med pin mod (bruker kun til testing av vifter ol. Da V linjene flukturerte som galne allerede i Bios på stock alt.

 

Når du skal kjøre så mange disker, ville jeg uansett ha spandert på meg en Enermax 600W som han nevnte over her. Det er billigere enn å bytte disker grunnet ustabile V levels (for å si det pent...).

 

Alternativet som kan være bedre er PC Power & Cooling`s toppmodell, men de er det ingen som tar inn til Norge så da må du nok melde deg på samkjøpslisten her.

Lenke til kommentar

Det bør vel være enkelt å regne ut behovet her.

Harddisker benytter stort sett 12v for motor og 5v for elektronikken.

Alt mellom 5w til 20w totalt . Normalt er vel rundt 10-12w for dagens disker .

Fordelingen mellom forbruket på 5v og 12v er jeg usikker på ,men

la si at det er 50/50 .(sjekket hos Western Digital , electrical enviroments)

 

20 disker a' 12W vil medføre:

 

5v = 120w ~ 24A

12v = 120w ~ 10A

Totalt 240w fordelt på +5v og +12v .

 

Noe mere i peak vil nok benyttes ved oppstart/spin-up .

Alle starter vel ikke samtidig ??

 

Tror problemet blir +5v .

Gjorde en test beregning med eget system og 20 disker .

Hovedkort.

AMD Athlon-xp (overklokket)

Radeon 9600xt

1GB RAM

1*DVD-RW

Floppy

Tastatur/mus

Printer USB

Ingen PCI kort

20 Disker med 20watts beregning som max.

 

Faktorer , strøm :

1. cpu,hovedkort,skjermkort,RAM,vifter,tastatur/mus etc 100% .

2.Optiske drev, floppy etc. 50%

3.Disker 70%

 

Reultatet av dette :

100% på alt totalt 720W .

MEN

3.3v 21A

+5v 63A

+12v 28A

 

50% / 70% / 100% totalt 520w

MEN

3.3v 21A

+5v 50A

+12v 23A

 

Nå er nok ikke forbruket til disker slik (20w) mere rundt 7-8w på nye disker

i idle og 8-10w read/write ,dog er vel scsi disker med 10000rpm på

motoren mere krevende. Men spin-up ligger man nok godt over .

Utfra det jeg kan se er det 5v som er det store problemet her .

Med 10 disker totalt er man på 5v linjen hhv. på 43A/36A .

 

20 Disker med 10watts beregning som max :

100% på alt totalt 720W .

MEN

3.3v 21A

+5v 43A

+12v 20A

 

50% / 70% / 100% totalt 520w

MEN

3.3v 21A

+5v 36A

+12v 17A

 

Igjen +5v som ligger langt over hva fleste PSU'er leverer idag .

 

 

Skulle ønske man kunne poste vedlegg her på forumet da jeg har snekret sammen et excel regneark som funker fint til beregninger på PSU .

 

....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...