Gå til innhold

2 premiere pro-spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt premiere temmelig mye i det siste men det er to ting som irriterer meg med programmet som jeg håper det går an å gjøre noe med.

Spm 1.

Når jeg filmer har jeg ofte 2 mikrofoner koblet til kameraet. Når jeg legger filmen på tidslinja dukker lyden opp som ett stereospor. Jeg vil at lyden skal LEGGE SEG PÅ TO SEPARATE LINJER.

Er dette mulig?

Spm 2.

Når jeg skal flytte lyden til en annen plass på linja høyreklikker jeg først og velger "unlink audio and video".

Jeg flytter lyden så ofte at jeg vil foretrekke at jeg til enhver tid kan flytte rundt på lyden uten at bilde følger med. (dvs uten å måtte "unlinke" hver eneste gang)

I premiere 6.5 var dette mulig men er det det i premiere pro?

Jeg vil sette svært stor pris på om noen kunne hjelpe meg med dette.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spm1.

Har eigentleg ikkje peiling, men antar at du må capture slik at du får to lydspor. Scenalyzer (http://www.scenalyzer.com) har eit valg som gjer at du kan capture til separate wav-filer. Har aldri prøvd det sjølv...

Bruker Premiere sjølv, men veit ikkje nokon måte å gjere dette på i Premiere.

Spm2.

Det letteste er kanskje å halde inne ALT, når du merker/dreg eit klipp. Då vil du berre merke det du trykker på, video eller lyd, og kan flytte det separat. Kan vere praktisk på andre måtar, då det då vil kome tal på klippet som viser kor mange sekund/frames forskjell det er mellom dei to. So om du t.d. flytter lyden 3sek10frames til høgre, vil det stå +3:10 på lyden, og -3:10 på videoen.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg 6.5 og der har alltid lyden kommet inn som 2 spor. Og som du selv sier så går det an å flytte lyd og bilde uavhengig av hverandre når du opphever linking mellom nettopp lyd og bilde.

Det du lurer på er om dette også går i Premiere Pro???

Vet ikke....

Premiere Pro støttes ikke av Pinnacle som jeg bruker.

Men Pro versjonen har kommet langt når det gjelder DVD brenning som er HÅPLØST å holde på med i 6.5.

Selv håper jeg at noen kan gi meg en link til Pinnacle Liquid Edition som visstnok skal være et mega-program

Lenke til kommentar

Jeg fikk et bra svar på spørsmål en om flytting av lyd og bilde men ang spm 2:

Er det virkelig umulig å få lyden inn på 2 monospor i premiere pro?

Det er etter min mening helt sprøtt i såfall.

Iallefall at man ikke en gang har valget.

Det er ikke sjelden man under intervjuer og andre sammenhenger bruker 2 mikrofoner som ikke nødvendigvis skal ligge helt ut til høyre og venstre.

Lenke til kommentar
Det er ikke sjelden man under intervjuer og andre sammenhenger bruker 2 mikrofoner som ikke nødvendigvis skal ligge helt ut til høyre og venstre.

I slike tilfeller er det ikke uvanlig at lyden taes opp for seg, og legges på under redigeringen.

kamera som sony pd150 har man to lyd innganger der man kan velge gainen uavhengig av hverandre.....

Uansett, hvorfor må du ha to separate lydspor?

Lenke til kommentar

Uten å ha tatt i programmet har jeg muligens en omvei som kan funke.

I 6.5 kunne du på lydsporet i stereo velge om du ville ha begge kanaler.

Eller L og kun R kanal... Skjønner????

Så hvis du kopierer/dubliserer lydsporet og deretter lar det ene sporet være venstre - det andre høyre????

Som sagt hvis dette funker i Pro versjonen :hmm:

Lenke til kommentar

Svar til Klaussen.

Jeg har lagd en del saker der jeg og en person til har fartet rundt med hver vår trådløse mygg festet til vårt Sony PD150.

I Final Cut legger disse 2 sporene seg på tidslinja som to monospor sentrert i midten.

I Premiere Pro havner de som 1 stereo-spor der en kanal ligger til venstre og en til høyre. For å få de i midten må jeg gjøre som "flyveren skrev", doble sporet og spille av kun venstre kanalen på det ene og høyre på det andre.

Tingene jeg lager har gjerne 100 klipp eller mer og da er dette svært tungvint og tidkrevende.

Jeg synes det er særdeles rart at denne enkle funksjonen (som man altså har i Final Cut) ikke skal være tilgjengelig i Premiere Pro.

Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Svar til Klaussen.

Jeg har lagd en del saker der jeg og en person til har fartet rundt med hver vår trådløse mygg festet til vårt Sony PD150.

I Final Cut legger disse 2 sporene seg på tidslinja som to monospor sentrert i midten.

I Premiere Pro havner de som 1 stereo-spor der en kanal ligger til venstre og en til høyre. For å få de i midten må jeg gjøre som "flyveren skrev", doble sporet og spille av kun venstre kanalen på det ene og høyre på det andre.

Tingene jeg lager har gjerne 100 klipp eller mer og da er dette svært tungvint og tidkrevende.

Jeg synes det er særdeles rart at denne enkle funksjonen (som man altså har i Final Cut) ikke skal være tilgjengelig i Premiere Pro.

Takk for alle innspill.

aaa...nå skjønner jeg hva det er snakk om :blush:

skal prøve litt med premiere pro og komme med tilbakemeldinger :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...