Gå til innhold

strømledning til floppy...inn med power knapp....MASSE røyk.

Anbefalte innlegg

Jeg puttet strømledning inn i floppy, slo på maskinen og alt funket i 1 sek så begynte det å røyke noe hel FÆÆÆÆÆLT. når jeg ser skikkelig etter ser jeg at bare 1 strømledning er smeltet, og det er en rød som er i bunten som går til floppyen. røyken kom fra psu. tør jeg å ta sjansen på å starte opp igjen? og enda et problem. vi har ikke skrujern til å åpne psu :sad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For all del, IKKE PLUGG INN STRØMFORSYNINGEN IGJEN(unnskyld skrikingen men...).

Ta ut strømforsyningen og koble den til strømnettet, finn den tynne grønne ledningen på ATX-kontakten og kortslutt den mot en av de sorte(bruk gjerne en loddetinnsbit eller en avisolert ledning til dette), da skal strømforsyningen putre avgårde hvis det ennå er liv i den.

Hvis det var den røde ledningen til floppy'en som brant opp så bør du teste om det fremdeles er rett spenning på denne (skal være 5 volt, håper du har et multimeter eller vet om noen som har det).

Sjekk også de andre spenningene for sikkerhetsskyld.

Håper at dette hjelper og at strømforsyningen fungerer.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-26 21:56, masoval skrev:

og PSU skal IKKE åpnes hvis du ikke har peil på elektro. det har nå jeg hørt.

Hmmm... Har hørt noe sånt jeg oxo. Det skal visstnok være høye spenninger inni der som lader seg ut hvis du tar på feil plass. :eek:

Så hvis du ikke har behov for å "lade batteriene" dine, så ville jeg nok holdt meg unna eller brukt "AUS-verktøy" (Arbeid Under Spenning). Altså isolert verktøy.

Sveinl.

Lenke til kommentar

hmm...

En tosk i klassa trykket på den magiske røde knappen bak en av maskinene på skolen for noen uker siden,.... - poff sa jo det seff.....

System ansvarlige skulle se på "skadene" og han åpnet maskinen med strømforsyningen,.. han ville bytte sikringen for å se om det var kun dette som var nødvendig,...

Ikke i dette tilfellet da... så det sa "poff" nok en gang.,.. - Men jeg la ikke merke til at han brukte noen som helst form for forsiktighet rundt psuen,... samt normale skrutrekkere ble brukt,...

Dette er IBM maskiner dette gjelder da,.. men det har neppe noe å si selv om det er fra IBM ,.. hehe...

Lenke til kommentar

Det er ikke noe farlig å åpne en liten powersupply bare man viser forsiktighet, det står to kondensatorer på prinkortet som kan gi fra seg en spenning på 300volt men de lades fort ut, etter et par timer så er du sikker på at det ikke er noe farlig.

Har du ikke noe særlig peiling på elektronikk så er det i utgangspunktet ikke noen vits å åpne strømforsyningen.

Er den gåen så får du allikevel ikke reparet den.

Prøv som sagt å ta ut strømforsyningen og prøv det som jeg beskrev i tidligere melding.

Lenke til kommentar

kjekt med røyk fra PSU, du har vel ikke "tyv-kobla" noe inni der vel?

Hmmm, 300V var vel litt drøyt (d var en eller annen som skrev et eller annet om 300V.

Før du begynner inne i PSU'n din, dra ut den svarte 16A apparatkabelen fra baksida av PSU, i normale tilfeller trykker man så på powerknappen for å få vekk all elektrisitet.

Inne i PSU har du bl.a. en sikring som sikkert har gått til de evige jaktmarker.

den må byttes med en likedan.

du har sikkert hatt en overledning, muligens som følge av at noe isolasjon har forsvunnet fra en ledning (hmm, kanskje 230V ~ tenker jeg, og da er det ikke rart at ledningen smelter).

En ledning vil (sorry, isolasjonen rundt) neppe smelte ved noen av de spenningene du finner inne i maskina, så det har sikkert skjedd ved en transformator inne i den, er den ny og du ikke har klussa med den, send den inn til reperasjon/bytte.

PS. nå har jeg IKKE noen spesielt store kunnskaper innen elektro/elektronikk så ta alt jeg har skrevet her med en klype salt.

Har selv tukla med min uten problemer.

______

Tresprit

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan strømforsyningen er bygget opp, men hvis man likeretter 220V så vil du få litt i overkant av 300V. (det er ca 300V "peek to peek", men bare 220V effektiv spenning).

En ledning kan bli veldig varm så isolasjonen kan smelte selv ved lave spenninger hvis det går mye strøm gjennom ledningen. Dette kan jo tyde på en kortsluttning i feks diskettstasjonen som var det siste du koblet inn.

Sikker på at du koblet powerledningen riktig vei??

Jeg har klart å få den på feil vei en gang, og diskettstasjonen lagde veldig høye rare lyder. RIP :sad:

Lenke til kommentar

En strømforsyning til data er bygg opp slik at man først likeretter nettspenningen som er 230 volt og ca 324 volts spenningstopp (peek-peek blir det dobbelte...)

Det som er vitsen med disse kondensatorene er å stabilisere spenningen og 230v(RMS=Root Mean Square) vekselspenning blir da 324v.(ganger vekselspenningen med kvadratroten av 2=1,41, derad Root Mean Square).

En slik datastrømforsyning fungerer ved at man likeretter før man transformerer ned spenningen, denne spenningen blir så igjen "hakket" opp til en høyere frekvens enn det som er på strømnettet(strømnettet har som kjent en veksel på 50Hz som betyr at spenningen veksler mellom + og - 50ggr i sekundet), dette gjøres for å kunne bruke mindre tranformatorer fordi motstanden blir høyere ved høyere frekvens.

Strømforsyninger som lages slik blir kalt "Switch Mode powersupply" på grunn av den hakker opp spenningen flere ganger per sek.

Dette ble kansje en lang forklaring og litt OT men jeg måtte bare presisere hva som er rett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...