Blaster2k Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Er det murlig å lage et program som kan lagre utsnitt av bildefiler på dette viset; Når man åpner et bilde vises det i vinduet, musepekeren er et kvadrat på 32x32(icon), når man klikker på bildet så skal altsa det som var inni kvadratet eksporteres til ei jpg fil. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) Ja, det er mulig! Hvis du skikker litt på hvordan du bruker BitBlt-koden (søk i forumet), og ser litt på koden under vil du nok klare det selv. Private Sub form_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, x As Single, y As Single) MsgBox x & vbNewLine & y End Sub Edit: Her lærte jeg BitBlt. Endret 31. juli 2004 av Jonas Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) Et av de store problemene med VB er mangelen på støtte av JPG-lagring av bildedata. Muligens kunne du greid å skrevet argoritmen for å lagre JPG filer i VB, men ettersom denne er svært kompleks og innebærer mangen teknikker som er vanskelig å etterligne i VB, er du nok dessverre nødt til å bruke en ekstern DLL skrevet i C. Gruppen Independent JPEG Group har jobbet mye med et slikt bibliotek slik at utviklere enkelt kan legge inn JPG-støtte i programmene sine. På denne siden kan du laste ned et prosjekt som bruker denne DLL-filen, og som jeg vil tro du ganske enkelt kan legge over til ditt prosjekt. Som Jonas allerede har påpekt er det ikke noe problem å klippe ut en del av et bilde. Til dette kan du bruke mangen teknikker, blant annet BitBlt og PaintPicture som du lett kan finne eksemper til. Hvis du ikke tror det er nødvendig å lagre til JPG filer, kan du bruke kommandoen SavePicture for å lagre bildet til BMP formatet: SavePicture picImage.Picture, strFilePath Her er variabelen strFilePath filnavnet og stien som filen vil legges på, mens picImage er en PictureBox hvor du ved å bruke BitBlt eller PaintPicture kan legge bildet over. Lykke til! Endret 31. juli 2004 av aadnk Lenke til kommentar
Blaster2k Skrevet 31. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2004 takk for svar. Høres litt for avangsert ut for mitt nivå. Men jeg skal prøve. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Du kunne jo ha venta med på lagre som JPG, og heller lagre som BMP. Det er _mye_ lettere for en som er ny i vb. Slik lagrer du da: SavePicture Picture1.Image, "c:\srgfgr.bmp" Lenke til kommentar
Blaster2k Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Jonas: Kan du si meg nyaktig hva den koden gjør? Private Sub form_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, x As Single, y As Single) MsgBox x & vbNewLine & y End Sub By the way, jeg fikk kjøpt en visual basic eBook på 1113 sider =) Når jeg kjøpte den fikk jeg også tilgang til en haug til med eBooks om programering og en til bok om VB (how to database, over 700 sider). Så om noen skal lage database så kan di få den :> Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Den gir det X og Y kordinatene til musepekeren, når du klikker! Jeg tenkte du ville få bruk for den. Uansett så har jeg fiksa et lite eksempel til deg. Se vedlegg! icon_eksempel.zip Lenke til kommentar
Blaster2k Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Takk mann, når jeg fikk sett det eksemplet skjønte jeg alt mye bedre. Lenke til kommentar
Blaster2k Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Picture1.hDC Hva er/gjør den? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) BitBlt trenger å vite hvilket bilde den skal tegne på og tegne fra, så vi linker til bildene med .hDC. Edit: Det er på en måte en link til bilde. Endret 2. august 2004 av Jonas Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 [forklart_på_dårlig_norsk] hDC inneholder referansen til objektet i minnet, slik at ikke-vb programmer/funksjoner kan nå dette objektet, som feks API-funksjonene som er skrevet i c/c++ for Windows. [/forklart_på_dårlig_norsk] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå