Gå til innhold

Multicom G556E vs. Netshop 1557GLS

Anbefalte innlegg

Jeg har sett meg ut to gode kandidater til hva jeg synes er de beste PC'ene for mitt bruk. Det står mellom Multicom G556E og Netshop 1557GLS.

Funker dårlig med tabeller i BBcode, men jeg gjør et forsøk:

-----------------------G556E.jpg----1557GLS.jpg

Forhandler:------------------Multicom--------------Netshop

Modell:-------------------------G556E--------------1557GLS

Mobilteknologi:--------------Centrino--------------Centrino

Bredde:-------------------------32,6-------------------32,6

Dybde:-------------------------25,8---------------------27

Høyde:--------------------------2,5----------------------3

Prosessor:-----------------Dothan 1600----------Dothan 1700

Minne:---------------------------512-------------------512

Harddisk:------------------------60---------------------60

RPM:---------------------------4200---------------------5400

DVD:------------------------DVD-ROM--------------DVD-ROM

Kortleser:----------------------ingen---------------MS/MMC/SD

Skjermstørrelse:----------------15"--------------------15"

Skjermoppløsning:----------1400x1050----------1400x1050

Skjermkort:---------------Radeon 9700----------Radeon 9700

Videominne:--------------------128--------------------128

Fax/modem:--------------------56k--------------------56k

Ethernet:---------------------10/100-----------------10/100

WAN:-------------------------54mbps----------------54mbps

Firewire:-------------------------1-----------------------1

USB 2.0:-------------------------2-----------------------3

Driftstid:----------------------5 timer-----------------5 timer

Vekt:---------------------------2,8kg------------------2,7kg

Lydkort:-------------------5.1 lydkort--------------5.1 lydkort

Infrarød:------------------------ja------------------------ja

VGA utgang:--------------------ja-----------------------ja

TV utgang:----------------------ja-----------------------ja

Beskyttelse:-------------Aluminiumslokk-----------Plastikk

Pris:--------------------------13695,00,--------------13781,85,-

Programvare:-----------------Ingen---------------Nero+PowerDVD

Prisen er nogenlunde den samme. Netshop gir en ekstra USB utgang, innebygd kortleser, mindre vekt og medfølgende programvare som bonus. Jeg har mest lyst på Netshop sin, men jeg vet ikke hvor solid Netshop sin er. Multicom sin har et aluminiumslokk for ekstra beskyttelse, og jeg vet ikke om Netshop sin er like solid. (Jeg skal bære den i en sekk med en del bøker) Netshop sin harddisk er på 5400 rpm. Det greieste hadde vel vært 4200 rpm som er mest stille. Multicom vet jeg ikke rpm'en på. (Jeg skal ha PC'en i forelesningssaler og steder hvor den må være stillegående)

Så hvor stillegående er maskinene?

Og hvor solide er de?

Edit 1: fikk vite G556E's rpm av ahrue

Edit 2: fikk vite at 1557GLS har plastkabinett av zingy

Endret av Pion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har G556E pro, og harddisken er på 4200 RPM. Maskinen er svært stillegående ved vanlig applikasjonsbruk i Windows. Med det samme du spiller noe annet enn nettbaserte java/flash-spill, støyer viften for mye til å bruke på en stillesal. Til og med i CM bråker viften for mye.

Men som sagt; til vanlig bruk i windows med mange programmer i gang bråker den ikke i det hele tatt.

Batteritiden på 5 timer skjønner jeg lite av, pleier å få opp mot 3 timer her.

Får 3268 i PC Mark 2004 og 2714 i 3D Mark 03. Harddisken skårer svake 2489 i PCM04.

Maskinen er relativt solid bygd.

Lenke til kommentar
Alt er laget av plast, men det er relativt hvor godt/dårlig det er, for min del er den utmerket.

Så da vet jeg at den er av plast og sannsynligvis mindre solid enn G556E'en...

Tror uansett jeg går for 1557GLS'en. Hvis jeg bare skaffer en ryggsekk som er laget for å inneholde en laptop, og passer på å legge bøker med stor overflate innerst mot laptop'en så går det vel greit...

Lenke til kommentar

personlig er jeg svært fornøyd med min 556e :yes:

aluminium lokk gjør at den tåler veeeeldig mye mer. spesielt hvis du skal bære den i ransel. avstiver sekken liksom istede for plast som enten blir skranglete eller former seg over tid. ;)

når det kommer til støynivå så er min praktisk talt lydløst. jeg må løfte laptopen og legge øret til vifta på undersiden for å i det hele tatt høre at den er på.

men med en gang man setter ikke gang med kraftigere applikasjoner som videoredigering/spill/osv så spinner den opp og bråker ganske mye. såpass mye at den ikke er særlig kjekk å ha på en lesesal...

men det skal godt gjøres å få denne viften til å spinne opp med vanlig surfing/dokumentskriving osv... :thumbup:

Lenke til kommentar

damn. :dontgetit:

nå ble jeg usikker igjen :ermm:

hadde bestemt meg for netshop sin siden den har bedre specs, men nå må jeg vurdere det enda litt mer siden alle sier multicom sin er så dritbra.

Kan ikke noen vennligst si at de eier en 1557 og at den er lydløs og skikkelig solid?

Jeg vil ha sterke meninger om 1557 !

Endret av Pion
Lenke til kommentar

kan hende digital impuls har en kampanje no på dinna ecs g556e?

synes å huske en reklamebanner der jeg da bannet og steiket for jeg hadde nettopp kjøpt den i butikken til høyere pris :roll:

jeg fikk min billigere på digital impuls en om jeg skulle kjøpt den på multicom... så forhandlet jeg litt også. fikk større hdd og prosessor uten tillegg i prisen osv... :D

det virker som du allerede har bestemt deg for den andre. korfor ikke bare gå for magefølelsen da :yes:

Lenke til kommentar

Var da dvd-brenner på min g556e. Trodde det var noe som kom med selve barebone systemet jeg. Er veldig godt fornøyd med min g556. Hadde tidligere g551 og må si de har gjort en god jobb med støynivået. Max støy er vel på ca samme nivå, men på forrige modellen skrudde vifta seg aldri av så pcen avga alltid en litt irriterende susing som var forstyrrende for de rundt deg på lesesalen. Synes også tastauret har fått litt bedre kvalitets-"feel". Eneste jeg kan se som et lite problem er at det kun er to usb utganger. Dette kan noen ganger være til hindring, men det er vel mulig å få tak i en liten og nett usb-"splitter" hvis det skulle være behov for det. Thats my 5 cents :)

Endret av Bobby_Digital
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kan ikke noen vennligst si at de eier en 1557 og at den er lydløs og skikkelig solid?

Jeg kan ikke si at jeg eier den, men jeg har kjøpt en og satt den opp til en kamerat. Så har jeg drevet litt skolearbeid på en og spillt litt på en og sånt. Tingen er at jeg ikke liker designet, men det er subjektivt. Kameraten min har i tillegg hatt en del stabilitetsproblemer, men det kan ha med Windows-installasjonen å gjøre. Tastaturet er ikke spesielt godt å skrive på heller.

Du må ikke bare se på specs når du skal ha bærbar, for det er mye annet som er viktig også. Den støyer forresten så og si ingenting.

Lenke til kommentar
Den støyer forresten så og si ingenting.

Ok, så de er omtrent like stillegående da...

Så da har jeg valget mellom design, look'n'feel og aluminiumskabinett på en side, og på den annen side en litt ekstra specs: ekstra usb, 0,1Ghz, 1200rpm, -0,1kg og minnekortleser.

Hmm... jeg begynner å helle mot multicom nå :hmm:

Endret av Pion
Lenke til kommentar
Den støyer forresten så og si ingenting.

Ok, så de er omtrent like stillegående da...

Så da har jeg valget mellom design, look'n'feel og aluminiumskabinett på en side, og på den annen side en litt ekstra specs: ekstra usb, 0,1Ghz, 1200rpm, -0,1kg og minnekortleser.

Hmm... jeg begynner å helle mot multicom nå :hmm:

usb er ikke noe prob.

bare å kjøpe en usb hub det.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301549&cks=SER

jeg kjøpte nylig denne. kjempefornøyd. mikroliten. følger med strømforsyning til den som også er veldig liten men hittil har jeg ikke trengt det. er vel hvis man skal ha mer strømkrevende ting på? jeg har koblet på mus og tastatur på den smertefritt...

jeg fikk 5400rpm disk på min ecs maskin (digital impuls...)

når det kommer til vekta vet jeg ikke kor mye du skal stole på den. dette kan variere ettersom det er firmaet som bestemmer ka komponenter som skal inn. for eksempel setter de inn en samsung disk eller en wd disk (forskjellig vekt) så minus 0,1 er bare å se bort fra...

når jeg kjøpte 556`en på digital impuls (var inne i butikken) hadde de også en slik 1557 med minnekortleser. mitt valg gikk til 556en for jeg synes den minnekortleser inngangen rett og slett var stygg. passet liksom ikke inn. bare masse store hull til å sette inn diverse brikker. trenger du noe slikt så vil jeg si det er like greit å kjøpe en ekstern en på clas ohlson eller no. koster vel ikke mer en ett par hundre...

aluminiumslokket på 556E er SWEET!

bemerk deg også at 1557 en er både lengre og høyere, sistnevnte er verst. en laptop skal være tynn,fin og lett håndterlig...

0,5cm forskjell høres ikke så mye ut men det er faktisk en god del hvis du tenker 27cm x ettellleranna x 0,5cm da har du en ganske større laptop...

Endret av svennand
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg 1557 er ganske pen, men det er nå min mening ;)

Kan ikke si jeg har vært borti noen stabilitetsproblemer eller lignende. Synes også tastaturet er veldig ålreit. Ikke bråkete som de fleste andre laptop tastatur jeg har vært borti. Og CTRL knappen sitter på riktig sted, nemlig helt til venstre. Mange som plasserer Fn knappen der isteden. Er ikke sikker på åssen det er på g556e men. Vet ikke hvor solid maskinen er, siden jeg ikke gidder å prøve å ødelegge noe med vilje. Ser ikke ut som den faller fra hverandre eller noe med det første.

0.5cm forskjell kan vel ikke være så veldig katastrofalt stort? Jeg synes 1557 er ganske tynn, men jeg har ikke hatt så mange laptoper å sammenligne med.

Jeg bruker den en del til linux, og det virker flott. Bare intel får ut fingeren og får en brukbar driver til ipw2200 wlan kortet, så blir det bra. Så slipper jeg å bruke ndiswrapper og windows drivere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kan ikke si jeg har vært borti noen stabilitetsproblemer eller lignende. Synes også tastaturet er veldig ålreit. Ikke bråkete som de fleste andre laptop tastatur jeg har vært borti. Og CTRL knappen sitter på riktig sted, nemlig helt til venstre. Mange som plasserer Fn knappen der isteden. Er ikke sikker på åssen det er på g556e men. Vet ikke hvor solid maskinen er, siden jeg ikke gidder å prøve å ødelegge noe med vilje. Ser ikke ut som den faller fra hverandre eller noe med det første.

0.5cm forskjell kan vel ikke være så veldig katastrofalt stort? Jeg synes 1557 er ganske tynn, men jeg har ikke hatt så mange laptoper å sammenligne med.

Høres ut som det samme kameraten min har å si om den :)

P.S. 0.5 cm er ganske stor forskjell. Men G556E er jo over 3 cm på det tykkeste.

Lenke til kommentar

når man snakker om g555e.. satt sammen følgende hos it24:

1 x ECS 556E Barebone (ATI9700-128mb) 15"/CDRW+DVD (u/CPU/RAM/HD

1 x Intel-735BX 1700 MHz 2MB cache (Dothan) BOX for Centrino

2 x SO-DIMM 512MB DDR (400MHz) 200pin for notebook

1 x Intel WM3B2200 MINIPCI 802.11G Wireless card for Centrino

1 x Hitachi 2,5" IDE 80GB (5400rpm) HDD (5K80) for notebook

TOTALT: 14340,-

ganske sweet pc til en veldig sweet pris..

vil denne pc'en funke eller har jeg glemt noe kritisk? :hmm:

og hvordan er it24 med tanke på service/klager etc.. noen som har gode/dårlige erfaringer??

edit: feil pris..

Endret av denlengste
Lenke til kommentar

Høres ut som det samme kameraten min har å si om den :)

P.S. 0.5 cm er ganske stor forskjell. Men G556E er jo over 3 cm på det tykkeste.

hu?

den har nå ikke akkurat buet lokk :dontgetit:

min er nå like tjukk hele veien :D alstå

er alle hjørnene 2,5cm høy (det gjelder for midten av laptopen også :thumbup: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...