Gå til innhold

problemer med ram, nekter å kjøpe på oppgit mhz

Anbefalte innlegg

hey, før hadde jeg en xp2500 som jeg hadde klokka til xp3200 om kjørte rammen på 2-3-3-11@400mhz. det gikk fint. men så kjøpte jeg en xp2400 xp-m og klokke denne op til 2535mhz, men rammen nekter å gå over 386mhz stabilt. har forsøkt å øke volten til 2.9 fra 2.6 men fortsatt krash i prime95.......... prime95 går stabilt over mange timer med cpu2535mhz og ram 386mhz men krasher i 400mhz.

btw: brikkene er høykvalitets Kingston Hyperx pc3200. JA, har prøvd biosoppdatering.

ps: ja har lest den andre tråden til en annen dud om dette, men føler ikke jeg fikk shikkerlig svar.

min hw:

abit nf7 v2.0 (PS: kan det være NB som nekter 400?)

kingston hyperx pc3200

260W psu :S (tror jeg må kjøpe ny, men 12+ ligger alldri uner 11.5v så kan ikke shønne om denne er problemet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok fsb som sperrer ja, ettersom det er en 133(266) cpu.. Men du kan jo justere multiplier da..?

det er en 166fsb prosessor (333)

Har du testet om det virkelig er RAM'en som er problemet?? Prøv å sett FSB CPU/RAM ratio til f.eks 4/3 og sett FSB på 200MHz, da vil RAM'en kjøre på 150MHz (effektivt DDR300) og CPU'en på 200MHz FSB (høyere enn RAM'en).

skal teste men syntes det er rart at jeg klarte det fint før., kan det være cpu som ikke takkler 400fsb?, syntes det er rart om den ikke gjør det siden den klarer høyere mhz med lav fsb men ikke lavere med høy fsb....

Regner med at du da har multiplier på 13 når du kjører 2535mhz? Og når du justerer til 400 så senker du vel multiplier til 12,5 hvertfall? For da har du ca samme speed på cpu.

ja, har 13 når jeg kjører 2530 (eller.no) og 12.5 når jeg kjører 400fsb..., fungerer fjell i 2530 mhz (396x13 eller.no). men krash i prime og 3dmark i 400fsb og 12.5 mp.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Jeg har også en XP-M 2400+. Etter hva jeg har forstått så lages alle disse med fsb på 133. Selv så får jeg ikke min stort over 200MHz, men en kompis av meg har en som drar 220+ glatt. Tror det går på om man har flaks eller ikke med de der. Det finnes et triks som går på å koble L12 tror jeg det var, men har ikke prøvd det selv.

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Det er nesten garantert CPU som stopper deg...

Er ikke alltid de smeller opp i 400Mhz sånn uten videre. Ta en L12 mod så klarer du mer. Men husk at du må fyllle fra slot3 og innover på NF7 hvis du bare har en brikke...

Før så klarte jeg bare 185Mhz FSB, men så byttet jeg PSU (hadde en F/S 250w) og satte rammen i slot 3 så gikk 200 uten problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde problemer med det før. Sjekket og styrte verre, endte med at jeg tok med CPU og RAM over til Ko_deZ for å finne synderen. CPU'en gikk glatt opp i 230 faktisk, mens RAM'en feilet på 189 eller noe. Kom hjem og prøvde med 2/1 cpu/ram fsb. funket heller ikke. Så sluttet HK å post'e.

Sendte RAM og HK i retur, fikk nytt HK, men RAM'en skulle være fin. Det tok jeg ikke sjangsen på så jeg fikk byttet minnet til litt mer skikkelige saker, og nå går alt som det skal. Har ikke presset sakene noe enda, så jeg kjører på 11x200.

Dette var med:

abit nf7-s v2

twinmos twister 3200 512x2 --byttet til--> corsair twinx3200xl

xp-m 2400 35w

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...