mandela Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) Hei, jeg har problemer med å sette opp trådløs internett-forbindelse hjemme. har følgende oppsett nå: Tele2 ADSL ericsson modem-ruter koblet til 5 porters switch (SMC EZ Switch 10/100 5P) fra switchen har jeg kablet kobling til 2 bærbare maskiner og en stasjonær, alle maskinene er på nett samtidig uten noen problemer. har anskaffet meg et Asus SpaceLink WLAN accesspunkt og koblet denne på i den siste ledige porten på switchen. begge bærbare er fra centrino-hypen, så de har innebygd trådløst kort&antenne problem: jeg får kontakt med accesspunktet for oppsett, men kommer meg ikke ut på nett. accesspunket har fast ipadresse som ikke kan forandres såvidt jeg vet: 192.168.1.1, dersom jeg setter bærbare til å motta automatisk får jeg f.eks. 192.168.1.15 uansett kommer jeg meg ikke på nett, samtidig som jeg driver og knoter med oppsettet av accesspunktet, detter nettet ut hos de andre pcene som er koblet via kabel til switchen. Hva er feil og hva skal jeg gjøre? et annet spørsmål, kan jeg ha lan kabelen, som jeg har kablet internett gjennom nå, stående i maskinen når jeg ønsker å benytte meg av trådløst internet? håper på en løsning snart her er et testoppsett av accesspunktet hos han Tom: http://www.tomsnetworking.com/Reviews-135-ProdID-WL330-3.php Configuration of the 330 is straightforward and can be done without the aid of the Windows-based Discovery and Setup Wizard applications that ASUS includes. The trickiest part of the setup will be setting a computer to an IP address compatible with the 330's 192.168.1.1 default address. Unlike other utilities I've used, neither of the ASUS programs can change the 330's IP address, which makes them of limited use in my opinion. hva innebærer dette? Endret 31. juli 2004 av heraldo Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 192.168.1.1, dersom jeg setter bærbare til å motta automatisk får jeg f.eks. 192.168.1.15 Du må finne ut hvilke adresser som benyttes i nettet ditt, at du ikke kan forandre addressen hørtes svært merkelig ut. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) Du må nok la routeren være DHCP server som deler ut IP til alle de andre enhetene. Hadde nok vært best at den trådløse basestasjonen fikk IP adresse fra routeren, og dette skal nok være mulig (bare å lete seg fram det ) Ellers så kan du sette en statisk IP på denne basestasjonen, som er utenfor ranget til dhcp til router. Om routeren har ip 192.168.1.1 som er vanlig for mange routere, så kan ikke noen andre enheter ha denne IP.. . Du kommer logisk nok ikke på internett siden klientene finner dhcpen til basestasjonen som ikke er koblet til internett direkte Edit: Kan være IP kollisjon som er problemmet her ? sjekk om router har IPen 192.168.1.1 som er det samme som på basestasjonen. Hvis det er det så er nok problemmet her Edit2: sjekk om du har en Uplink port på switch ? og koble basestasjonen til dette ? Edit3: Har ellers ikke peiling på om du trenger en kryssa TP kabel et eller annet sted på ditt lokale nettverk ? Endret 31. juli 2004 av spetter Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Du må nok la routeren være DHCP server som deler ut IP til alle de andre enhetene. Hadde nok vært best at den trådløse basestasjonen fikk IP adresse fra routeren, og dette skal nok være mulig (bare å lete seg fram det ) Ellers så kan du sette en statisk IP på denne basestasjonen, som er utenfor ranget til dhcp til router. skjønner ikke hva du mener Edit:Kan være IP kollisjon som er problemmet her ? sjekk om router har IPen 192.168.1.1 som er det samme som på basestasjonen. Hvis det er det så er nok problemmet her jeg ser at standard gateway er 192.168.1.1 på alle pcene, mens de har adresser som ender på 15, 10 og 18 (192.168.1.18 f.eks.) Basestasjonen har også fast adresse: 192.168.1.1 hva kan jeg gjøre? og hvordan gjøre det? Edit2: sjekk om du har en Uplink port på switch ? og koble basestasjonen til dette ? den er brukt for å koble switch til ericsson modemet Edit3:Har ellers ikke peiling på om du trenger en kryssa TP kabel et eller annet sted på ditt lokale nettverk ? switch og accesspunkt har begge auto, så det spiller ingen rolle, men kablene er riktige uansett Endret 1. august 2004 av heraldo Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Basestasjonen har også fast adresse: 192.168.1.1 hva kan jeg gjøre? og hvordan gjøre det? Lese i manualen er jo en bra start, det må da gå ann og endre IP-en til denne saken til f.eks 192.168.1.2 eller la den motta IP via DHCP fra routeren din. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Basestasjonen har også fast adresse: 192.168.1.1 hva kan jeg gjøre? og hvordan gjøre det? Lese i manualen er jo en bra start, det må da gå ann og endre IP-en til denne saken til f.eks 192.168.1.2 eller la den motta IP via DHCP fra routeren din. har lest manualen mange ganger!!! og gjentar: fra toms hardware: The trickiest part of the setup will be setting a computer to an IP address compatible with the 330's 192.168.1.1 default address. Unlike other utilities I've used, neither of the ASUS programs can change the 330's IP address, which makes them of limited use in my opinion. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 The trickiest part of the setup will be setting a computer to an IP address compatible with the 330's 192.168.1.1 default address. Unlike other utilities I've used, neither of the ASUS programs can change the 330's IP address, which makes them of limited use in my opinion. Tja, en slik feil må da være fikset i en firmwareoppdatering skulle man tro. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 har lest manualen mange ganger!!! og gjentar: Lastet ned en manual og der står det at du må logge inn i webkonfigurasjonen til AP-et for og endre IP, kapittel 3.3. Står det ikke det i din manual da? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 http://barbara.no/art.php?artikkelid=5613&side=3 Lenke til kommentar
spetter Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Du må inn i webkonfigurasjonen som agvg foreslår og disable dhcpen i basestasjonen, og sette den til å motta eller sette en statisk IP som foreslått. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 har lest manualen mange ganger!!! og gjentar: Lastet ned en manual og der står det at du må logge inn i webkonfigurasjonen til AP-et for og endre IP, kapittel 3.3. Står det ikke det i din manual da? det står at man må endre ip på maskinen for å komme inn i web configen til basestasjonen såvidt jeg kan skjønne. og det går an å endre ip adresse til basestasjonen, man da kun når den er i ethernet mode (brukt som usb kort) Lenke til kommentar
spetter Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Har du prøvd å endre IPEn da, etter å ha logga inn ? http://192.168.1.1 i web leser så er du inne, må skrive brukernavn og passord først som antagelig står i manual... Endre IP til noe annet, enn 192.168.1.1 , f.eks, 192.168.1.99 ? subnetmask 255.255.255.0 og default gateway skal være 192.168.1.1 pga at router har sansynlig denne adresse ? hvis ikke så må du finne ut av IPEn til router og skrive det inn der edit: må selvsagt trykke på lagre eller launch for at det skal gjelde.. Endret 1. august 2004 av spetter Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Har du prøvd å endre IPEn er da, etter å ha logga inn ? http://192.168.1.1 i web leser så er du inne, må skrive brukernavn og passord først som antagelig står i manual... Endre IP til noe annet, enn 192.168.1.1 , f.eks, 192.168.1.99 ? subnetmask 255.255.255.0 og default gateway skal være 192.168.1.1 pga at router har sansynlig denne adresse ? hvis ikke så må du finne ut av IPEn til router og skrive det inn der gjør jeg dette i det grensesnittet som vist på bilde? ruteren har 192.168.1.1 som adresse, bruker windows xp forresten Lenke til kommentar
spetter Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Ja du gjør på det grensesnittet som vist på bilde selvsagt ser det ut som og må selvsagt trykke lagre eller launch for at det skal gjelde. edit: selvsagt under ethernet interface du bør ikke ha enable dhcp, siden router er dhcp Endret 1. august 2004 av spetter Lenke til kommentar
spetter Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Det skal egentlig bare være rett fram å gjøre det i web configurasjonen edit: hvis du ikke kommer inn på basestasjonen, prøv da å koble fra router og koble til router etter du har kommet deg inn i web configurasjonen i basestasjonen. Dette pga at begge enhetene ? har samme IP adresse = conflikt Endret 1. august 2004 av spetter Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 ok, skal teste det! trodde at ethernet interface var dersom basestasjonen fungerte som et klientkort (man kan bruke denne basesatsjonen som klientkort også) Lenke til kommentar
spetter Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 ikke sikker, har personlig ikke vært borti denne saken. Informerer bare på generelt grunnlag, på logikken Lenke til kommentar
spetter Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Det vanlige nettverket vårt er jo ethernet . så logisk at du skal forandre IP osv under ethernet interface ? Endret 1. august 2004 av spetter Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 ok, fikk oppdatert firmware (hadde login-passord bug), og endret ip til basestasjonen til 192.168.1.99. etter reboot av basestasjonen forsvant internet fra alle pcene. alle står til å motta ip automatisk fra ruteren Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 etter reboot av basestasjonen forsvant internet fra alle pcene. alle står til å motta ip automatisk fra ruteren Du må passe på at den ikke fungerer som DHCP-server i og med flerte slike på nettet ditt vil lage kaos. Du har vel sjekket oppsettet etter at du oppdaterte den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå