Gå til innhold

Ødelagt PSU... litt hjelp

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en ødelagt PSU, den sto i maskinen og bare plutselig eksploderte. PSU er av typen Enermax Active pfc-fca.(så ingen qtec vitser)

Det jeg egentlig lurer på er om noen vet om et verksted som kan fikse den, i bergensområdet. Og om noen vet sånn ca hvor mye det kommer til å koste...

**Jeg tror det er en bug når det gjelder å starte ny thread her på forumet, vet ikke om det er fordi jeg bruker opera men jeg kan ikke lage en tittel som ikke har tre ord i seg... Selv om emnet er lenger enn 3 bokstaver. Kunne noen mod's eller noe fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det jeg var redd for.. Alt jeg vet er at en liten grønn ting er sprengt inni den. For den biten har jeg tatt ut. Det var en flat og rund grønn komponent med to "bein"

Nypris på den PSU'en er 1700...ca.

Men jeg vil gjerne høre med et verksted, hvis noen vet om noen i bergen som er spesialisert.

Lenke til kommentar

For det første: Det er nok ikke garanti, jeg kjøpte den brukt.

2: Det er ingen mulighet for å se at jeg har vært inni den.

3: Det jeg spør om er om noen vet om et verksted i bergensområdet som har mulighet/kunnskaper nok til å fikse den &%¤##/(&¤#% ¤"%¤# PSU'en min.

/Offtopic: Har vært uten brukspc nå i snart to måneder, har en vapokasse som står med vannkjøling og råtner, og har svidd to hovedkort på veldig kort tid. og nå når PSU oxo gikk ble det desverre for mye. Alt jeg spør om er: Vet noen om et verksted i bergen som kan fikse dette? og noen som har peil på hvor mye det kommer til å koste...?

Sry hvis jeg virket usympatisk nå, men vil ikke ha en haug med folk som forteller meg om garanti og slikt som jeg er fullt klar over...

Er desverre ingen idiot.

Lenke til kommentar

Det kan kanskje gå ann å fikse selv.

Delen du beskriver høres ut som NTC-termistoren som er der for å dempe oppstartsstrømmen. Hvis du er heldig er det bare den som er røket. Kan du ta bilde av den?

Jeg tviler på at reparasjon lønner seg, vi lever i et bruk-og-kast samfunn. Mange steder tar kanskje 300 Kr. bare for å se på den/anslå pris. Noen av delene er ikke standard, disse kan bli dyre. Reparasjon av sånne ting pleier ikke å lønne seg.

Lenke til kommentar

Jeg er uten kunnskaper innen elektro-teori, men jeg har klart å reparere strømforsyning og en lcd-skjerm ved å lokalisere delen som ser defekt ut, finne tilsvarende hos Elfa, og lodde selv. Har spart endel kroner der.

Det ligner jo på det Mikkel refererer til, "NTC-motstånd, transientströmskydd" (søkte meg til det på elfa.se). Hvis det er en slik en koster de jo fra 25 til 79 kr pr stk avhengig av motstand osv. Finn tall på saken, kjøp tilsvarende og lodd selv! Du har jo ingenting (i alle fall >100,-) å tape når alternativet er å kjøpe ny.

Endret av karamba
Lenke til kommentar

Hmm, klarer desverre ikke å komme nær nok den tingen til å kunne lese på den.

Ikke dumt det der med å lodde selv.. Skal få hørt med en jeg kjenner som har litt peil. Snakket med han isted, og han skulle se på den for meg.. Takker for konstruktive innlegg. :!:

Må nok kjøpe meg loddebolt på mandag :p Bare presisjonstrening fremover på meg.

Lenke til kommentar

kjekt.. Var det eg var redd for egentlig. Men satser på at alt går bra. håper det... Å herregud jeg håper det.

Men noen som vet sånn ca hvor mange watt jeg trenger for en vapochill PE og intel cpu/HK og en harddisk...? Og vær så snill og ikke kom med "SØØK på forumet, det finnes en kalkulator for sånt" Den stoler jeg ikke på fem øre engang. Den er veeldig mye over det faktiske behovet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...