Gå til innhold

Samsung 160GB lager "klikkelyder"

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg reiste på ferie og tok med meg min Samsung SpinPoint P80 160gb IDE og et eksternt harddisk-kabinett fra eMagic. Alt fungerte fint mens eg var nede, men på flyturen opp og etter jeg kom hjem startet problemene. Når jeg pakket ut det eksterne kabinettet var "av/på" knappen borte og den hadde fått et synlig slag ved der du putter i strømmen.

Jeg tok utav harddisken og satte den i dataen min. Da jeg startet opp hørte jeg "klikke-lyder" fra harddisken. Når jeg kom inn i windows fant jeg ikke harddisken. Verken i "min datamaskin" eller diskbehandling.

Harddisken finner jeg i Bios men ikke i windows.

Er det noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har utstyret fått synlige slag, får værsågod flyselskapet erstatte det.

Jeg puttet et helt miditower i en koffert da jeg var ung og dum (og desperat), og selvfølgelig gikk det lukt til helvete på enellerannen flyplass. Tatt i betraktning nøyaktig hvor trasha maskinen var -- ALT var slått løs på innsiden -- mer enn fortjente flyselskapet å måtte betale for seg.

Særlig tatt i betraktning at de nektet meg å ta med maskinen inn i kabinen, og tilogmed nektet meg å sende kofferten som spesialfrakt. Amerikansk kundebehandling er visst ikke alltid like god, nei.

Lenke til kommentar

Heh, har du lyst på et lite tips? alt som tåler lite tar du med deg i håndbagasjen din.

Jeg hadde med meg en sub når jeg var i nederland for en stund siden, og den var nesten rammeskeiv når vi kom hjem igjen (bokstavelig talt)

Så ut som om noen hadde stått og trampet på den og skrapt den full i stygge merker...

Lenke til kommentar
Har utstyret fått synlige slag, får værsågod flyselskapet erstatte det.

Jeg puttet et helt miditower i en koffert da jeg var ung og dum (og desperat), og selvfølgelig gikk det lukt til helvete på enellerannen flyplass. Tatt i betraktning nøyaktig hvor trasha maskinen var -- ALT var slått løs på innsiden -- mer enn fortjente flyselskapet å måtte betale for seg.

Særlig tatt i betraktning at de nektet meg å ta med maskinen inn i kabinen, og tilogmed nektet meg å sende kofferten som spesialfrakt. Amerikansk kundebehandling er visst ikke alltid like god, nei.

Hvordan er det å kreve erstatning fra flyselskapet?? Er det mye "jobb" med det??

Skulle gjerne sett om jeg klarte å få ut noe data av harddisken, er det noen som har noen forslag??

Lenke til kommentar
Hvordan er det å kreve erstatning fra flyselskapet?? Er det mye "jobb" med det??

Skulle gjerne sett om jeg klarte å få ut noe data av harddisken, er det noen som har noen forslag??

Bare skrivd ned saklig det som har skjedd. Legg gjerne med noen bilder også. Men det kommer litt an på ettersom disken burde ha vært blant håndbagasjen, var litt annerledes i kevrals tilfelle hvor han/ hun hadde blitt nekta å sende maskinen som t.o.m spesialbagasje.

Det du kan prøve på, er å kjøre noe diskverktøy som kanskje Samsung har på sidene sine. Hvis det er f.eks. en lese-/skrivearm som er ute av fokus kan det hende at verktøyet klarer å stille på dette igjen. Fikk redda en IBM-disk på den måten...

Lenke til kommentar

Har du prøvd å gå inn på kontrollpanel->administrative verktøy->"computer management og nede på siden der står det "disk management. Hvis du finner disken det så skal du "importere" den. Kan være det som er problemet.

Si ifra om det funket da?

Lenke til kommentar

Klikkelyder er et tydelig tegn på at lesehodene har berørt diskoverflaten og dermed er ødelagte. Jeg er nok redd disken aldri vil lese eller skrive noe som helst mer. Virkelig kjipt om du hadde f.eks feriebildene der og ingen backup. (Det finnes likevel, en løsning: IBAS. De bruker avanserte metoder med egne lesehoder og det koster garantert flesk å få reddet ut tata på den måten)

Vet ikke om flyselskapene har helgardert seg med regler for bagasje, men du bør i hvertfall prøve for å finne ut av regler og erstattningsansvar.

Lenke til kommentar
Klikkelyder er et tydelig tegn på at lesehodene har berørt diskoverflaten og dermed er ødelagte. Jeg er nok redd disken aldri vil lese eller skrive noe som helst mer. Virkelig kjipt om du hadde f.eks feriebildene der og ingen backup. (Det finnes likevel, en løsning: IBAS. De bruker avanserte metoder med egne lesehoder og det koster garantert flesk å få reddet ut tata på den måten)

Vet ikke om flyselskapene har helgardert seg med regler for bagasje, men du bør i hvertfall prøve for å finne ut av regler og erstattningsansvar.

Dette høres ikke bra ut. Hvor mye koster det hos IBAS??

Lenke til kommentar

Tror prisen er på en ca 10000.

Lenke til kommentar

30-40.000,- Så det skal være VEEEEELDIG viktige data du har på den disken, skal det lønne seg...

Lenke til kommentar

Tror jeg har samme problem med min HD (samme type).

Den lager en merkelig lyd, så fryser liksom hele pc'n i ett sekund, og så er alt normalt igjen.

Noen som vet hva det kan komme av?

I går forsvant ei hel mappe fra HD-en etter checkdisk-kjøring i oppstart, måtte bruke getdataback for å redde stumpene. :(

Lenke til kommentar

Jeg har også en 160 GB spinpoint fra Samsung. Har kun hatt den i ca litt over 1 år. Istad var jeg nær ved å fylle den opp. Men så brant jeg ut endel filer for å gjøre mer plass. I det jeg var iferd med og kopiere fra master disken over til slaven (Samsungen) begynte den å lage klikkelyder. Da jeg restartet maskinen for å se om det gav seg fant ikke biosen hard disken engang. Jeg regner med at disken er blitt ødelagt. :roll: Men jeg lurer på hvor lang garanti det er på slike disker?? Litt over 1 år levetid for en 160GB'er er dårlig greier syns jeg. PC'en har også stått urørt i 6 måneder da jeg har vært utenlands. Kanskje den rett og slett hadde "stivnet" i ferien.. :hmm: Jeg lovpriste meg selv for at jeg dagen før akkurat hadde fått brent ut alle bildene og dokumentene mine. :tease: Desverre så forsvant kansje 50Gig mp3'er og 100Gig Spill og filmer. Tragisk.. :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...