Gå til innhold

hjelp til filtre

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe noen filtre for å eksperimentere litt med sånt, men litt forvirra når jeg kommer på butikken og finner ikke noe særlig info på nett. Fått med meg at det er forskjellig størrelse på de. Har nettopp kjøpt meg canon eos 300d med den der linsa som følger med som jeg ikke husker spesifikasjonene på nå. Vil andre linser jeg kjøper til dette kameraet ha en annen størrelse (eller noe annet som gjør at det ikke er kompatibelt) eller vil filteret passe til alle?

En mann i en fotobutikk nevnte noe om at det var noe jeg måtte passe på når jeg kjøpte filtre, det var en eller annen 3bokstavers forkortelse som jeg ikke husker nå, men som hadde noe med refleksjoner å gjøre. Ei dame i en annen fotobutikk maste om en gummiring jeg måtte ha.

Noen som har en enkel introduksjon til filtre? Hva vil priser ligge på? Noen anbefalte nettbutikker på akkurat dette området? Har foreløpig bare handlet hos mpx.no når jeg gjelder fotoutstyr og der har jeg bare funnet UV og ND filtersett som jeg ikke aner hva er for noe. (Antar kanskje UV står for ultraviolett).

Rimelig ny i fotoverden så det finnes sikkert mer dumme spørsmål der de kom ifra :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har planer om å stikke innom butikken neste gang jeg er i Oslo, men min erfaring tilsier at det lønner seg å vite mest mulig på forhånd. Har egentlig ganske dårlig erfaring med råd fra butikkansatte, enten får jeg en hel haug med tekniske begreper jeg ikke skjønner noen ting av eller så får jeg barnetvforklaringen eller i verste fall skjønner de at jeg ikke har peiling på det her og anser meg som en uinteressant kunde. Kanskje det har noe med utseende å gjøre :hrm: (fikk tilbud om barnebillett på busskort her om dagen, er 22 ffs)

Lenke til kommentar

Har selv hatt stort utbytte av litt litteratur underveis i all læringen ... Kan i den sammenheng anbefale "National Geographic Fotoguide: Ta bedre bilder med hjelp av verdens beste fotografer" av Peter K. Burian og Robert Caputo.

Behandler alle fasetter av fotograferingen på en lettfattelig og pedagogisk måte, herunder lys, lysmåling og eksponering, og er selvfølgelig på norsk. Har hjulpet denne ferieknipseren mer enn en gang.

Viser ellers til følgende side for en enkel gjennomgang med noen eksempler; http://www.megapixel.net/cgi-bin/fs_loader...le-filters.html.

Gratulerer ellers med kamera og ønsker deg lykke til! Og husk, det finnes ingen dumme spørsmål. :)

Endret av Rob Halford
Lenke til kommentar

Kjøpte meg ei bok tidligere i sommer (Digital Photographer's Handbook av Tom Ang) som er ei grei bok, men den gir meg også flere spørsmål enn svar egentlig, som sikkert ikke er så dumt det heller. Nå har jeg bare lest halve boka pga eksamen og sommerjobbing, men fant uansett ikke så veldig mye om filtre. Men det sto nevnt i en bisetning eller noe da at grønn-gul-filter kunne være lurt i forbindelse med svart-hvitt bilder og jeg ble selvfølgelig nysgjerrig;) Hva er egentlig bruksområdene til de forskjellige filtrene som fins? Fått med meg at polarisasjonsfiltre hjelper på problemer med over- og undereksponering i et og samme bilde. Jeg vil også ha et filter som øker saturation (fargemetning på norsk?), fikser polarisasjonsfiltre dette også? Mindre refleksjon, mindre hvitt?

Lenke til kommentar
Jeg vil også ha et filter som øker saturation (fargemetning på norsk?), fikser polarisasjonsfiltre dette også? Mindre refleksjon, mindre hvitt?

Du får ofte mer trøkk i fargene med et pola-filter ja (og mindre refleksjoner - fargene oppfattes vel nettopp som sterkere på grunn av mindre reflekser).

Polafilter er et must!

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Du får ofte mer trøkk i fargene med et pola-filter ja (og mindre refleksjoner - fargene oppfattes vel nettopp som sterkere på grunn av mindre reflekser).

Polafilter er et must!

...men man må passe seg for bruken av for mye polarfilter. Les denne månedens phtography monthly for en genial innføring i polafilter.

Lenke til kommentar

Hvis man fotograferer med et anstendig digitalkamera og har Photoshop (eller et "anstendig" billedbehandlingsprogram): Har du egentlig bruk for filter da? Kan ikke effektene legges på digitalt etterpå og til og med med større presisjon. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

En god del som tradisjonelt har blitt gjort med filter - ting som justering av fargetemperatur, lage lysere/mørkere horisont og en del annet kan jo gjøres i ettertid, men ikke alt.

Et eksempel er jo fjerning av reflekser med polafilter - hvis du bruker det til å fjerne f.eks. refleks fra en vannflate eller speiling i vindusrutene på en bygning så er det noe som man ikke kan gjøre kunstig i ettertid siden man da ikke vet hva som er 'bak' refleksen.

Uansett er det jo en fordel at råmaterialet man eventuelt skal trikse med etterpå ser best mulig ut, og et par minutters tankevirksomhet før man tar bildet kan jo spare deg for en times jobb i Photoshop. Men som du er inne på så er det jo mye lettere å ta 'snarveier' hvis man jobber digitalt hele veien enn om man jobber med film.

Jeg tror man blir en (teknisk) bedre fotograf ved å ha drevet en del med filmbasert fotografi - for da må jo ting være 'riktig første gang' og man blir nødt til å lære av feilene sine for å gjøre det bedre neste gang. Jeg tror en del (langtifra alle selvfølgelig) digitale fotografer bare ser i displayet og justerer til det blir slik man de vil uten nødvendigvis å ha forståelse for hva de gjør.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...