Gå til innhold

Hvordan kan jeg se om en stikkontakt er jordet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En stikkontakt beregnet for jordete støpsler har ikke to hull, nei. Den har to metall-plugger som står ut, samt to metallskinner på hver side av plast-skallet.

Noe sånt. Elektrokunnskapene sitter litt for løst akkurat nå til at jeg kan kommentere noe. :p

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg se om en kontakt er jordet. Skal bruke høyttrykksspyler og den må kobles på jordet kontakt, men vet ikke hvordan jeg kan se om den er jordet...

Hvordan stoepselet ser ut gir deg ingen garantier. Jordkontaktene trenger ikke vaere koblet. Mener det skal vaere et symbol som ser ut som et kvadrat inni et annet kvadrat. Hvis dette er klistret paa skal det vaere i orden.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg se om en kontakt er jordet.  Skal bruke høyttrykksspyler og den må kobles på jordet kontakt, men vet ikke hvordan jeg kan se om den er jordet...

Hvordan stoepselet ser ut gir deg ingen garantier. Jordkontaktene trenger ikke vaere koblet. Mener det skal vaere et symbol som ser ut som et kvadrat inni et annet kvadrat. Hvis dette er klistret paa skal det vaere i orden.

Så vidt jeg husker så betyr to kvadrater at apparatet er dobbeltisolert. Barbermaskiner og hårførere og annet utstyr man bruker på badet har vanligvis dette merket. Og da er det ikke lov med jord tror jeg.

Du ser iallfall om en stikkontakt er jordet hvis det stikker to kobberskinner ut fra stikkontakten som du kan berøre med fingrene.

Lenke til kommentar
Et ujordet støpsel vil ikke passe inn i en jordet stikkontakt, men omvendt går det :p

Det er ikke helt korrekt, de gamle runde ujordete støpslene passer ikke inn i en jordet stikkontakt, men de "moderne" "tynne" (sånne "små" flate støpsler) støpslene (ujordet altså) passer fint inn i en jordet stikkontakt.

De to firkantene inni hverandre står for dobbeltisolering, dvs til bruk i bad- og våtrom, alt av elektrisk anlegg og ting i slike rom skal ha et slikt merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...