Gå til innhold

Feil med harddisk, hjeeelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk et problem en dag jeg skulle slå på PC-en. Har to fysiske HD-er, en med Win98 og en med Win2000. Trykket på enter i starten for å starte opp Win2000 og opp kommer en feilmelding: "Boot record signature AA55 not found (0000 found) +at det står mye dritt om at Windows 2000 ikke kunne starte pga harddiskkonfigurasjonen. Les ditt og datt. Restartet maskinen og det samme kom selvsagt igjen. Startet så Win98, og prøvde å finne HD-en fra der. Ingen harddisk. Startet Partition Magic, og der står det at den er "Unallocated". Noen som vet hva som er galt? Hjeeelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri vært ute for den feilen du beskriver, så ikke ta alt jeg sier 100% korrekt!

Før du går videre, vil jeg at du skal fortelle litt mer om hvordan oppsettet på harddiskene er.

Er Windows 2000 innstallert på på Fat32 eller NTFS? Primær partisjon eller logisk partisjon?

Det du altså må gjøre er å bruke et diskverktøy der du kan skrive direkte i MBR - noe som er ganske risikabelt!

Du finner et diskverktøy her som kan brukes i dos, men kun på Fat-partisjoner.

Følg instruksjonene og rediger MBR slik som det står på linken jeg gav tidligere. Deretter skal du kjøre "Fdisk /mbr".

Forbered deg på at fremgangsmåten som er gitt av MS ikke fungerer, og at dataene dine er mer eller mindre tapt.

Dermed må du kjøpe deg et diskrecovery-program (f.eks. Ontrack Easy Recover) som kan restore harddisken din til en annen harddisk (spør en snill kompis). Slike recovery-programmer bryr seg ikke om hva som står i partisjons-indexene, men leser data rått ifra harddisken.

Lenke til kommentar

Grattis..Ännu en lycklig Partition Magic brukare.

Vill tro at Win 2K kör NTFS vid install by Default, och lägger sig som primär part.

NB!!! Gör INGA ändringar på Harddisken...Utan pröva något Recovery program. Såsom Easy Recovery 5.0 PRO.

Kontakta mig på Email så kan du "låna" mitt program.

Email: [email protected]

[ Denne Melding var redigert av: CodeMaster på 2002-04-27 00:08 ]

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke si jeg er så veldig god når det gjelder oppsett av HD-er og slikt, men om jeg husker riktig er det FAT-32, og den er satt opp som primary slave, om det hjelper noen ting.

Codemaster: Tar det stor plass, det programmet du fortalte om her? Og må jeg ha en ekstra harddisk om jeg bruker det? Er det et Windows-basert program som jeg kan kjøre fra 98?

Hadde tenkt å kjøpe en ny HD snart uansett, men siden jeg har så jævlig mye selvlaget data, er det synd og skam å bare kaste den gamle også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...