boost Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Må ærlig innrømme at jeg ikke vet hvor jeg legger en sånn post, håper det går bra her. Tingen er at jeg skal kjøpe meg ett shuttle barebone, der det er plass til 1harddisk. og jeg har 4 ;] Så ide'en var å bygge ei lita box med 3harddisker, 1vifte og ei psu. Altså, jeg tar en IDE kontroller i shuttle pc'en, tar 2 runde ide kabler ut av toweret (via der diskettstasjonen skal være eller en anna plass). Og inn i boxa. Tingen, hva skal jeg bygge alt dette i? skal ha det minst mulig! er det noen som har gjort lignende? evt bilde? Eller har du rett og slett en bedre idè? Takk for alle svar og hjelp Lenke til kommentar
boost Skrevet 31. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2004 ingen som har noen tips, forslag, idè'r? :[ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) Finns jo ferdige produkter ala' dette så en kan jo studere hvordan de er satt sammen. Eks. Stackable External Storage Enclosure U7-4 (for 4 enheter) ser jo flott ut ,interface 1394/usb2 eller scsi . http://www.stardom-europe.de/detailseiten/...aeuse_start.htm Endret 31. juli 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
boost Skrevet 31. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2004 heisann, har sett på de der ja, synd de koster så mye :-[ Jeg tenkte å lage det selv, pga det blir billig, og jeg får det mest sannsynlig i mindre format en de svære boksene der men takk for tipset! Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 lag en hardisk rack i plexi det er fett. vis du søker så finner du noe jeg vertfall har lest mange ganger guide til å lage hardisk rack i plexi var en somma lagde det her med 4 eller var d 3 disker matt slipt plexi glass å blå leds i den den blei skikkelig kul Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Om du har lyst til å bruke litt mer penger og gjøre litt mer arbeid selv, så kan du få noe ganske kult ut av dette. Innkjøpsliste: -4x HD-kabinetter fra ebay (ebay.co.uk & ebay.de er kjekke. Ca 200,- stk eller mindre) -1x USB hub med 5 porter -Aluminiumsprofiler fra elfa (tror det er rett navn. Basicly lange kjøleribber) -Alu-plater (1-2 mm eller noe. Clas Ohlson er siste utvei) -4x Viftegriller i krom -2x 120mm alu vifter (1600,- ?) Howto: -1: kapp ledningene til strømforsyningene (som hører til HD-kabinettene) på støpsel siden og koble de sammen, slik at de alle får strøm gjennom et støpsel. (regner med at dette går helt greit (?) basicly parallell kobler de alle sammen.) Noen som kan bekrefte om dette går bra? -2: kapp ledningene fra stømforsyningene til passende lengder. -3: skru ut kontrollerkortene fra HD-kabinettene og koble de til diskene. -4: kutt opp aluprofilene til størrelser som passer til diskene. 8x Størrelsen av oppsiden på en disk, og 2x som skal dekke sidene på alle diskene. (størrelsen på denne blir [den lange siden av en disk] x [(8xhøyden av profilene) + 4xtykkelsen på en disk)] -5: Smør arctic silver Ceramique (leder ikke strøm) på de aktuelle sidene på diskene og skru/superlim (en dråpe i hvert hjørne) profilene til diskene. -6: Fest strømforsyningene, kontrollerene og USB hub under/over diskene, og forleng strøm/IDE kablene slik at de når frem til diskene. Lag også en splitter fra den ene molexpluggen slik at du får strøm til viftene. Kutt også ned et par USB kabler til de rette lengdene. -7: Kutt ut veggene til tingen. Du trenger oppe/nede vegger og langs den lange siden. Lim/skru de fast og fest de sammen i hjørnene på et eller annet vis. (hele steg 7 kan gjøres på 10 000 måter, eventuelt med plexi f.eks.) -8: Fest viftene på den ene korte siden med griller, og fest griller på den andre korte siden. Bilde 1 er bakfra uten vifter Bilde 2 er bakfra med vifter Bilde 3er fra motsatt siden som 2, med vifter Strømforsyningene, USB-hub'en og kontrollerkortene samler du på toppen eller bunnen i et eget plexi/alu rom. På denne måten vil du få et kabinett for fire harddisker med kun 1 strømkabel (220v) og 1 USB kabel til datamaskinen (eller to, tre eller fire... velg selv) og _plenty_ kjøling. Litt for enormt? Blir ikke kjekt om det ikke er enormt. Endret 9. august 2004 av Gunnar_ Lenke til kommentar
boost Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 heisann, takker for svarene, skal se nærmere på den ide'n din der.. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Finfin lesning, har fundert litt på dette med eksternt HD-RACK selv... Men jeg har et par spørsmål ("boost" - håper det er i orden?): 1: Finnes det IDE -> USB2/IEE1394 overganger å få kjøpt, uten all den fordyrende plastikken i eksterne HD-kabinetter? Om du kikker kitt på HD-kabinettene du kjøper, er det jo ikke rare elektronikken... 2: Er USB2/IEE1394 regnet som like "stabilt" for overføring av data som IDE? Driter i kompatibiliteten, men orker ikke krysskoblede og avkortede filer... 3: Får man kjøpt lydløst powersupply noe sted? Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 1: Trolig, men sikkert vanskelig å finne for privatpersoner. Komplette kabinetter på ebay med strømforsyning er så billig at du trolig ikke sparer mange kronene. (100,- pr disk?) 2: Min personlige erfaring med tre disker koblet til med både USB og FW sier et klart NEI. Jeg opplever ca 1 gang i uka at en disk blir unmountet mens jeg har vært borte fra maskinen, og det resulterer i "delayed write failure" 3: Om du mener til disker så trenger du jo bare 5 og 12V (3.5 tommers disker. 2.5 tommers bruker bare 5V) og da kan du bruke slike som følger med HD kabinetter, og de er lydløse. Om du mener ATX sized PSU'er så finnes det vifteløse, men de er ofte dyre. Det finnes selvsagt andre typer PSU'er som er vifteløse, som Shuttle sin "utenfor-kabinettet-PSU". http://usb.brando.com.hk/image/hotec3.5usb20enclosure5.jpg HD kabinett PSU oppe til venstre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå