Howiey Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Hvilket program er bra til å lage hjemmesider med? Jeg har brukt mye 1stPage 2000, men har tenkt og prøve noe annet nå. Jeg vil ha ett som ligner FrontPage. Det er viktig at det går an og skrive inn html-koder på en grei og enkel måte. Det er særlig design og layout på siden jeg ønsker og få til bedre. Ta gjerne med link til side eller demo i innleggene. Lenke til kommentar
Mira Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Hvis du gir blaffen i det juridiske er Macromedia Dreamweaver er knallgodt program Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) skaff deg en tekst editor med skikkelig syntax highlighting, lær deg HTML/CSS - og BAM - du har alt du ønsker deg + litt til. WYSIWYG programmer vil _aldri_ gjøre deg flink å lage heimesider Endret 31. juli 2004 av arve87 Lenke til kommentar
Purify Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Jada Arve, du har holdt nok moralprekener om hvorvidt man skal bruke WYSIWYG-editorer eller ikke. Det er neppe alle som har motivasjon eller orker å lære seg HTML/CSS, og da er WYSIWYG tingen. Jeg sier som Mira, Macromedia DreamWeaver MX 2004 er et knallprogram. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Eller HomeSite. En slags DreamWeaver Light ville jeg tro. Jeg elsker det Lenke til kommentar
Mira Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Eller HomeSite. En slags DreamWeaver Light ville jeg tro. Jeg elsker det Fordi du da slapp å ha dårlig samvittighet for en ubetalt lisens? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Tja, både pga jeg syns det ser mye bedre ut og det bruker ikke 4 dager på å starte opp Lenke til kommentar
Mira Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 det bruker ikke 4 dager på å starte opp True, true Lenke til kommentar
Howiey Skrevet 31. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2004 hmm... kan bittelitt html og css... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) hmm... kan bittelitt html og css... Da anbefaler jeg deg sterkt at du finner deg en god guide og lærer deg det skikkelig. Det er kjekt, spennende, utfordrende og morsomt på samme tid. Pluss at du faktisk lager noe! En guide jeg anbefaler er: 2TP Webskolen Edit: Joda, du lager jo selvsagt noe med et WYSIWYG-program også, men du lærer iallefall vannvittig mye mer ved å skrive kodene selv. Du får også mye mer direkte kontroll over det du lager og hvordan det skal være Endret 31. juli 2004 av Blib Lenke til kommentar
Mira Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Jeg bruker bare codeview i DW, trenger egentlig ikke WYSIWYG-delen, så jeg kunne egentligbrukt et hvilket som helst program med god syntax-highlighting. Men noen ganger er det kjjkt med begge deler. Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Bruker Design delen i dreamweaver når jeg skal skrive nyheter og artikler, mens code delen når jeg skal skrive HTMl. . Design er litt hendig når man skal finpusse Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 TSW WebCoder: http://www.tsw.dk/. Helt gratis og veldig godt. Har en liten WYSIWYG editor for å lage utkast. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) WYSIWYG programmer vil _aldri_ gjøre deg flink å lage heimesider Da regner jeg med at PoleCat er unntaket som bekrefter regelen (Nå skal det jo sies at det ikke er ene og alene pga. FP, men pga. dette eminente forumet med dets eminente medlemmer (kanskje )) Edit2: Hmm... var visst den andre tråden jeg skulle ha de andre greiene i. Endret 31. juli 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) Quanta, Kwrite eller Bluefish Edit: Til *n*x Endret 31. juli 2004 av drange_net Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Jeg har alltid brukt WYSIWYG-programmer. Jeg brukte FrontPage i forskjellige versjoner lenge, og forsvarte alltid det. Etter det, har jeg gått over til Dreamweaver, først MX og nå MX 2004. Jeg synes ikke det tar så lang tid å starte opp, til meg tar det iallfall mye kortere tid enn for eksempel Photoshop. I tillegg har det både Code og Design, pluss en relativt god støtte for CSS, selv om den har noen "feil" her og der. Uansett bruker jeg code-delen av DW det aller aller meste av tida, men jeg synes det er fint med en designdel også. Designdelen viser dog ofte feil i forhold til ordentlige browsere, så jeg har nesten alltid et browservindu oppe med den sida jeg holder på med, for å skjekke at ting går som planlagt. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 WYSIWYG programmer vil _aldri_ gjøre deg flink å lage heimesider Da regner jeg med at PoleCat er unntaket som bekrefter regelen Er du klar over kor FORFERDELIG STYGG koden til PC var før han begynte å skrive koden sin sjøl? Det estetiske kan du lett få til med tabeller også, men IMO er ingen sider bygd med tabeller særlig bra. En guide jeg anbefaler er: 2TP Webskolen http://www.htmldog.com er SÅ masse bedre. Her lærer du å lage sidene dine semantiske og fine heilt fra begynnelsen av Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 WYSIWYG programmer vil _aldri_ gjøre deg flink å lage heimesider Da regner jeg med at PoleCat er unntaket som bekrefter regelen Er du klar over kor FORFERDELIG STYGG koden til PC var før han begynte å skrive koden sin sjøl? Ok... Jeg tillot meg å utheve noe av det du sa Da er det jo irrelevant hvordan koden så ut før, det er hvor flink han er nå, både med kode og design, som er relevant. Å hetse WYSIWYG-programmer syns jeg bare er teit, det er en start, det og. Lenke til kommentar
epsil Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) I tillegg til alternativene som er nevnt her, kan du prøve HTML-Kit, som er fullstendig gratis (med mindre du har behov for «profesjonelle» programtillegg). Dette programmet støtter fargekoding av HTML, CSS og XML samt mange flere skriptspråk, og kan utvides ved hjelp av ferdige eller egenproduserte programtillegg. Ikke bry deg for mye om å skrive «perfekt» HTML-kode med korrekt innrykk, linjelengde o.l. Kjør heller sidene gjennom HTML Tidy før du publiserer dem, så blir koden (hvis nødvendig) rettet opp i og «forskjønnet» etter egne ønsker. Med programtillegget «HTML Tidy Beta» kan du foreta denne operasjonen gjennom HTML-Kit. Et annet, men ikke helt bugfritt alternativ er kombinasjonen GNU Emacs (ev. XEmacs) og «HTML Helper Mode» (samt «css-mode», for stilsett). I tillegg til en meget oversiktlig HTML-fargekoding får du tastatursnarveier til de vanligste elementene i HTML, noe som gjør skriveprosessen ekstra rask og lettvint. Det er også forholdsvis greit å utvide Elisp-fila med egne snarveier, f.eks. til tegnreferanser for korrekt typografisk tegnsetting. (Om du ikke er kjent med Emacs fra før, kan det imidlertid være litt vanskelig å komme i gang med dette.) Skal du drive med nettsideutvikling på en noenlunde seriøs basis, er det helt nødvendig å teste hvordan sidene tar seg ut i flere nettlesere – last derfor ned og installer Opera og Mozilla/Firefox. Sistnevnte inkluderer den veldig nyttige dokumentgranskeren «DOM Inspector», som bl.a. lar deg sjekke hva slags CSS-regler som gjelder for hvert enkelt HTML-element. Du bør også legge inn utvidelsen «Web Developer», som gir deg en ekstra verktøylinje med mange praktiske menyvalg. Til slutt trenger du et godt lenkesjekkingsprogram. Selv syns jeg Xenu’s Link Sleuth fungerer upåklagelig. Alt dette likner nok dessverre ikke noe særlig på FrontPage, men å virkelig kunne kode skikkelig HTML for hånd er noe av det første du bør lære deg dersom du har seriøse planer om å opprette og vedlikeholde et nettsted. Endret 1. august 2004 av ePsiLON47 Lenke til kommentar
Purify Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Må si meg enig med MrBerg, WYSIWYG er absolutt et sted å begynne. Forøvrig bruker DW 2-3 sekunder på å starte opp her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå