Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Har sett noen tråder her om hvordan man starter ATX PSU`r her, men veit noen hvorda jeg starter en AT PSU (Trur det heter det, hvis ikke så er det det som var føre ATX) her er hva jeg har sett noen skrivi om hvordan man starter ATX: for å starte PSU trenger du bare en ledningsstump som du skreller lett i begge ender.På rekka nærmest festeklipset på kontakten kan du telle til hull nr 4 fra hver side. disse kortslutter du bare med ledningsstumpen og.. Voila.. den spinner. (teller til 4 fra hver ende er enklere å forklare at ene er jord, den andre er trigger kontakten. NB- den ledningen av de 2 som du kommer til som er svart er da jord) Så hvis du kjenner igjenn hva som står her så er det sikkert du Er det samme fremgangsmåte når man skal starte den gamle typen? Lenke til kommentar
Pollux Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 AT PSU har 220 volt AV/PÅ knapp som henger i en ledning. Er ikke noe hokus pokus med den... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 AT PSU har 220 volt AV/PÅ knapp som henger i en ledning. Er ikke noe hokus pokus med den... Kan jeg bare koble de ledningene jeg skal på 4pins kontakta og sette hovedledningen i kontakta og trykke på av/på knapen? Trur ikke det, da hadde jo alt vert på hele tiden... f.eks vifta som kobles på 4pins kontakta til en 200 Mhz kjøler, som PSU`n har vert i mange år Lenke til kommentar
Pollux Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Ja, det er slik det er... funker det ikke er det sikkert råttent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 råttent? Jeg må vel kortslutte to ledere så PSU registrerer at noen 'slår på PC`n' ? hvis noen lurer så er det en PSU som skal drive et par vifter til vannkjøling om et par månder. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Det stemmer det Pollux sier, den store 230V strømbryteren er den eneste måten PSU registrerer at noen slår på PCen. Men, siden det er en "switchmode powersupply", må du ha en viss last på en 5 eller 12 Volts linje. Mulig viftene er nok last. Lenke til kommentar
knnygar Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 I AT PSU blir straumen slått på og av med brytaren, dvs at systemet er heilt utan straum når brytaren er avslått. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Kan jo prøve det seinere i dag da. Men syntes det høres rart ut fordi vifta til prosessoren er kobla til 4 pin kontakta og av/på knappen er på 'på' hele tiden, og jeg hører aldri noe fiftebrøk fra den Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Kan jo prøve det seinere i dag da.Men syntes det høres rart ut fordi vifta til prosessoren er kobla til 4 pin kontakta og av/på knappen er på 'på' hele tiden, og jeg hører aldri noe fiftebrøk fra den Hmm, viftene var veldig stillegående på såpass gamle strømforsyninger, sjekk om du kan se viftebladene bevege seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Den vifta var ikke stillegående nei, hehe. prøvde den på min NB en gang, og den bråkte mye. Den jalp ikke heller Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) Prøvde nå, og det gikk ikke med bare vifter. jeg ser desutten ingen av/på knapp Er dere helt sikre på at jeg ikke skal kortslutte to eller flere ledninger på den 20 pins kontakta som egentlig skal til hovedkortet? EDIT: i følge denne siden er det en ATX PSU... er ikke alle gamle AT? Endret 31. juli 2004 av Slettet-nQdjz0 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Det funka nå. har på en vifte som last, og kortslutter de som er beskrivi øverst. En grønn og en svart Lenke til kommentar
atrax Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 i følge denne siden er det en ATX PSU... er ikke alle gamle AT? Det spørs jo selvfølgelig hvor gammel den PSU-en er da. Og om jeg ikke husker helt feil, så begynte ATX-standarden å få innpass i de tider da CPU-er på 200 MHz (siden du nevnte 200 MHz-kjøler i et innlegg) kom til oss forbrukere. Så sånn sett kan det nok stemme at det er en ATX-strømforsyning. Men så lenge PSU-en har en kontakt slik som under, så er det en ATX-PSU. Hvis du har rotet inni gamle PC-er (Pentium og eldre), så har du nok lagt merke til at denne kontakten ikke er der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Har en sånn en på den ja, men jeg begynte og lure på grunn av at dem mangler den som leverer strøm til prosessoren(?). Den som er helt lik, men bare 4 pins Lenke til kommentar
Musty Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 den 4 pins strøm pluggen er kun brukt i nyere systemer. P4 var den første som brukte den, og etter det har det blitt mer og mer vanlig å bruke den. Tror det meste fra rundt 2ghz og oppover bruker den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå