Gå til innhold

Starte AT(?) PSU

Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

Har sett noen tråder her om hvordan man starter ATX PSU`r her, men veit noen hvorda jeg starter en AT PSU (Trur det heter det, hvis ikke så er det det som var føre ATX)

her er hva jeg har sett noen skrivi om hvordan man starter ATX:

for å starte PSU trenger du bare en ledningsstump som du skreller lett i begge ender.

På rekka nærmest festeklipset på kontakten kan du telle til hull nr 4 fra hver side.

disse kortslutter du bare med ledningsstumpen og.. Voila.. den spinner.

(teller til 4 fra hver ende er enklere å forklare at ene er jord,

den andre er trigger kontakten. NB- den ledningen av de 2 som du kommer til som er svart er da jord)

Så hvis du kjenner igjenn hva som står her så er det sikkert du :D

Er det samme fremgangsmåte når man skal starte den gamle typen? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-nQdjz0
AT PSU har 220 volt AV/PÅ knapp som henger i en ledning. Er ikke noe hokus pokus med den...

Kan jeg bare koble de ledningene jeg skal på 4pins kontakta og sette hovedledningen i kontakta og trykke på av/på knapen?

Trur ikke det, da hadde jo alt vert på hele tiden... f.eks vifta som kobles på 4pins kontakta til en 200 Mhz kjøler, som PSU`n har vert i mange år :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

råttent?

Jeg må vel kortslutte to ledere så PSU registrerer at noen 'slår på PC`n' ?

hvis noen lurer så er det en PSU som skal drive et par vifter til vannkjøling om et par månder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Kan jo prøve det seinere i dag da.

Men syntes det høres rart ut fordi vifta til prosessoren er kobla til 4 pin kontakta og av/på knappen er på 'på' hele tiden, og jeg hører aldri noe fiftebrøk fra den

Lenke til kommentar
Kan jo prøve det seinere i dag da.

Men syntes det høres rart ut fordi vifta til prosessoren er kobla til 4 pin kontakta og av/på knappen er på 'på' hele tiden, og jeg hører aldri noe fiftebrøk fra den

Hmm, viftene var veldig stillegående på såpass gamle strømforsyninger, sjekk om du kan se viftebladene bevege seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Den vifta var ikke stillegående nei, hehe. prøvde den på min NB en gang, og den bråkte mye. Den jalp ikke heller

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Prøvde nå, og det gikk ikke med bare vifter. jeg ser desutten ingen av/på knapp

Er dere helt sikre på at jeg ikke skal kortslutte to eller flere ledninger på den 20 pins kontakta som egentlig skal til hovedkortet?

EDIT:

i følge denne siden er det en ATX PSU... er ikke alle gamle AT?

Endret av Slettet-nQdjz0
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Det funka nå. har på en vifte som last, og kortslutter de som er beskrivi øverst. En grønn og en svart

Lenke til kommentar
i følge denne siden er det en ATX PSU... er ikke alle gamle AT?

Det spørs jo selvfølgelig hvor gammel den PSU-en er da. Og om jeg ikke husker helt feil, så begynte ATX-standarden å få innpass i de tider da CPU-er på 200 MHz (siden du nevnte 200 MHz-kjøler i et innlegg) kom til oss forbrukere.

Så sånn sett kan det nok stemme at det er en ATX-strømforsyning.

Men så lenge PSU-en har en kontakt slik som under, så er det en ATX-PSU.

atx20pin.gif

Hvis du har rotet inni gamle PC-er (Pentium og eldre), så har du nok lagt merke til at denne kontakten ikke er der. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Har en sånn en på den ja, men jeg begynte og lure på grunn av at dem mangler den som leverer strøm til prosessoren(?).

Den som er helt lik, men bare 4 pins

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...